Inny punkt widzenia. Nowa rzeczywistość
Większość z nas doświadcza ograniczeń w związku z pandemią koronawirusa: zmiana formy pracy na zdalną lub utrata zatrudnienia, stanie w długich kolejkach w celu zrobienia podstawowych zakupów, konieczność większego zaangażowania w uczenie dzieci. Osoby niepełnosprawne muszą mierzyć się z dodatkowymi wyzwaniami, które bywają przyczyną frustracji.
Kobieta chorująca na schizofrenię walczy z lękiem społecznym, który powrócił na skutek izolacji i straszenia kontaktem z drugim człowiekiem. Chłopak poruszający się na wózku musiał wyprowadzić się z akademika i wrócić na swoją wieś, gdzie transport publiczny praktycznie nie istnieje, a z powodu pandemii zlikwidowano kolejne połączenia.
Niewidomy rodzic nie zawsze jest w stanie pomóc dziecku w nauce, bo dostępność materiałów i platform edukacyjnych pozostawia wiele do życzenia. Główny Inspektor Sanitarny ignoruje apele niewidomych o zamieszczenie na stronie internetowej materiałów instruktażowych dotyczących prawidłowego zdejmowania rękawic i maseczek także w wersji tekstowej. Nadal jest tylko grafika. Niektórym niewidomym maseczka na twarzy zaburza orientację przestrzenną, utrudniając samodzielne poruszanie się. Na ulicach jest mało ludzi, więc czasem nie ma kogo zapytać o numer nadjeżdżającego autobusu. Jednak nadal można korzystać z pomocy asysty kolejowej – taką informację uzyskałam od PKP.
Nowe wyzwania
Jak radzą sobie osoby niepełnosprawne w tej nowej, trudnej rzeczywistości?
- Kobieta poruszająca się na wózku kilka miesięcy temu przeprowadziła się do mieszkania na parterze. Szuka wolontariuszy, z którymi w lepszych czasach będzie mogła wychodzić na spacery. Pomaga jej perspektywa częstszych wyjść z domu i dobre wspomnienia z niedawnego pobytu na szpitalnym oddziale rehabilitacyjnym.
- Kobieta chorująca na depresję czuje się dużo lepiej niż przed pandemią. Jest zadowolona, że wreszcie nikt jej nie zmusza do spotkań towarzyskich.
- Słabosłysząca dziewczyna wspiera głuchych kolegów w nauce zdalnej.
- Młody niewidomy mężczyzna zgłębił szczegóły programu Europejski Korpus Solidarności. Planuje wyjazd na roczny wolontariat do Austrii. Znalazł organizację, która go przyjmie na miejscu, i finalizuje poszukiwania organizacji wysyłającej.
- Wolontariatem zainteresowały się też dwie niewidome kobiety, które przeszły na pracę zdalną. Ania zgłosiła się do Telefonu Pogadania, by wesprzeć rozmową seniorów. Ola służy radą i rozmową niewidomym dziewczynkom z ośrodka szkolno- -wychowawczego. Przed pandemią odwiedzała je w internacie, pomagała w odrabianiu lekcji, zachęcała do rozwijania pasji.
- Osoby z niepełnosprawnościami kontaktują się z organizacjami pozarządowymi, prosząc o pomoc w dopracowaniu CV, by w razie utraty pracy natychmiast zacząć szukać nowej.
Mocne postanowienia
Gdy wprowadzono ograniczenia, wielu z nas zaczęło robić mocne postanowienia. Zapiszę się na kurs e-learningowy, wrócę do nauki angielskiego, podpiszę brajlem płyty, posegreguję dokumenty, odgruzuję dom, przeczytam co najmniej jedną książkę w tygodniu. Jednak niepewność, lęk o przyszłość, wymieszanie czasu prywatnego z czasem pracy sprawiają, że mamy mniej sił, energii i motywacji. Czas przecieka między palcami i nasze ambitne plany realizujemy tylko w ułamku procenta.
Myślę, że w tych zmienionych okolicznościach życiowych możemy obniżyć sobie poprzeczkę. Nie oznacza to, że całe dnie mamy spędzać w łóżku. W tym okresie zakazów i restrykcji warto znaleźć coś, co od nas zależy. Uświadomienie sobie poczucia wpływu i odzyskanie choć minimalnej kontroli nad swoim życiem buduje poczucie sprawczości, co ma ogromne znaczenie dla dobrostanu psychicznego.
Hanna Pasterny – konsultantka ds. osób niepełnosprawnych w Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych CRIS w Rybniku, osoba niewidoma, finalistka Konkursu „Człowiek bez barier 2011”, autorka książek: Jak z białą laską zdobywałam Belgię, Tandem w szkocką kratkę i Moje podróże w ciemno. W 2017 r. znalazła się w Liście Mocy, publikacji wydanej przez Integrację, z sylwetkami 100 najbardziej wpływowych Polek i Polaków z niepełnosprawnością. Więcej: www.hannapasterny.pl.
Artykuł pochodzi z numeru 2/2020 magazynu „Integracja”.
Zobacz, jak możesz otrzymać magazyn Integracja.
Sprawdź, jakie tematy poruszaliśmy w poprzednich numerach (w dostępnych PDF-ach).
Dodaj odpowiedź na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Podpaski dla szkół w całej Polsce. Ruszyła rekrutacja szkół do programu pilotażowego MEN!
- Łzy smutku zamienione w łzy radości. Reprezentacja Polski kobiet trzecią drużyną świata!
- Wystawa oraz Aukcja Wielkiego Serca
- Ekstra pieniądze z ZUS dla stulatków
- Białystok: „Dekada 80” - spektakl z udziałem osób z niepełnosprawnością słuchu
Komentarz