Dostęp do toalety w pracy
Jestem osobą niepełnosprawną (stopień znaczny). Pracuję jako dozorca na ochronie terenu. Zmiana na dobę 24 godziny. Właściciel terenu zamykał dostęp do toalety, prysznica oraz ciepłej wody w budynku. Zamiast tego przywiózł toalety przenośne budowlane (Toi-Toi). Używać tej toalety bardzo trudno. Wszyscy pracownicy służby dozoru na terenie obiektu są osobami niepełnosprawnymi. Decyzja właściciela terenu jest prawidłowa? W jaki sposób możemy otworzyć dostęp do normalnej toalety? Jaka może być grzywna za działania dyskryminujące osoby niepełnosprawne?
Szanowny Panie,
podstawowe obowiązki pracodawcy określa art. 207.§1.Kodeksu pracy: Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy.
Natomiast szczegółowe przepisy zawarte są w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26.09.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Jeśli chodzi o toalety to § 27.1. tego rozporządzenia określa, że zainstalowane w ustępach miski ustępowe i pisuary powinny być spłukiwane bieżącą wodą oraz podłączone do kanalizacji. Toi Toi, jak mówi § 27. Ust. 4 - są przeznaczone dla pracowników zatrudnionych na otwartej przestrzeni poza terenem zakładu pracy przez okres nie dłuższy niż 3 miesiące, a także dla pracowników zatrudnionych w budynkach niewyposażonych w instalację wodociągową i kanalizacyjną.
Pomieszczenia higieniczno-sanitarne powinny znajdować się w budynku, w którym odbywa się praca, albo w budynku połączonym z nim obudowanym przejściem, które w przypadku przechodzenia z ogrzewanych pomieszczeń pracy powinno być również ogrzewane.
W budynku, na kondygnacjach dostępnych dla osób niepełnosprawnych, co najmniej jedno z ogólnodostępnych pomieszczeń higieniczno-sanitarnych powinno być przystosowane dla tych osób przez zapewnienie przestrzeni manewrowej o wymiarach co najmniej 1,5 × 1,5 m,
- stosowanie w tych pomieszczeniach i na trasie dojazdu do nich drzwi bez progów,
- zainstalowanie odpowiednio przystosowanej co najmniej jednej miski ustępowej i umywalki, a także jednego natrysku, jeżeli ze względu na przeznaczenie przewiduje się w budynku takie urządzenia,
- zainstalowanie uchwytów ułatwiających korzystanie z urządzeń higieniczno-sanitarnych. Pracodawca zatrudniający do dwudziestu pracowników powinien zapewnić co najmniej ustępy i umywalki, a także warunki do higienicznego przechowywania odzieży własnej (domowej), roboczej i ochronnej oraz do higienicznego spożywania posiłków.
Warunki o jakich mowa w Pana liście, nie są odpowiednie dla osób niepełnosprawnych. Możecie Państwo złożyć skargę dotyczącą naruszania praw pracowniczych do Państwowej Inspekcji Pracy. Mogą być one zgłaszane pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, formularza e-skargi, a także ustnie do protokołu.
Zgodnie z art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2017 r. poz. 786 ze zm.) inspektor pracy jest zobowiązany do nieujawniania informacji, że kontrola przeprowadzana jest w następstwie skargi, chyba że zgłaszający skargę wyrazi na to pisemną zgodę.
W przypadku zastrzeżeń co do postępowania inspektora pracy, można złożyć skargę do okręgowego inspektora pracy właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy.
Jeśli chodzi o kary, to inspektor pracy może ukarać osobę winną popełnienia wykroczeń przeciwko prawom pracownika mandatem w wysokości od 1.000 do 2.000 zł. Jeżeli ukarany co najmniej dwukrotnie za wykroczenie przeciwko prawom pracownika określone w Kodeksie pracy popełnia w ciągu dwóch lat od dnia ostatniego ukarania, właściwy organ Państwowej Inspekcji Pracy może w postępowaniu mandatowym nałożyć grzywnę w wysokości do 5.000 zł.
W razie odmowy przyjęcia mandatu karnego inspektor pracy występuje do sądu z wnioskiem o ukaranie. W sprawach o wykroczenia przeciwko prawom pracownika sąd może nałożyć karę grzywny w wysokości od 1.000 do 30.000 zł.
Więcej na ten temat na stronie PIP. Tam także możliwość wysłania e-skargi.
Z poważaniem,
Anita Siemaszko, prawnik