Czy mogę ubiegać się o świadczenie postojowe?
Z obawy przed zakażeniem musiałam zrezygnować z pracy, gdy umowa mi wygasła. Czy mogę zgłosić się do ZUS-u w sprawie wypłacenia mi świadczenia postojowego?
Szanowna Pani,
Z Informacji zawartych w Pani pytaniu odczytuję, że ograniczenie realizacji umowy nie wynikało z przestoju w prowadzeniu działalności pracodawcy w następstwie COVID-19. Przyczyną niekontynuowania umowy była Pani decyzja z obawy przed zakażeniem i dlatego nie przedłużyła Pani umowy. Nie było przestoju w prowadzeniu działalności pracodawcy.
Ogólna zasada przyznania świadczenia np. w przypadku zlecenia (nie napisała Pani, jaki miała rodzaj umowy) wygląda w ten sposób, iż jeżeli osoba zawarła umowę cywilnoprawą i umowa nie doszła do skutku lub nastąpiło ograniczenie jej realizacji w związku z przestojem w prowadzeniu działalności w następstwie COVID-19, można wystąpić do ZUS za pośrednictwem swojego zleceniodawcy albo zamawiającego o świadczenie postojowe, które zrekompensuje utratę przychodów. Jeżeli zleceniodawca odmówił złożenia wniosku za zleceniobiorcę, to ma on prawo sam złożyć wniosek.
Z uwagi na fakt, iż Pani pytanie dotyczy materii typowo rozpatrywanej przez ZUS zalecam w przypadku wątpliwości dokładne opisanie sytuacji i przesłanie zapytania do ZUS za pośrednictwem formularza kontaktowego (link podałem poniżej).
Kontakt z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych można realizować np. za pomocą Centrum Obsługi telefonicznej.
Można opisać sprawę i przesłać wiadomość do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych za pomocą formularza kontaktowego. Formularz kontaktowy zapytania ogólnego (w przeciwieństwie do poczty elektronicznej e-mail) gwarantuje bezpieczeństwo przekazywanych informacji, dlatego można zawrzeć w nim informacje osobiste dotyczące zgłaszanej sprawy. Odpowiedź udzielana jest zazwyczaj w ciągu 2-3 dni.
Z poważaniem,
dr Michał Urban, radca prawny