Czy przełożony w pracy może tak traktować pracownika?
11.12.2020
Mam umiarkowany stopień niepełnosprawności - niedosłuch. Nie usłyszałam do końca polecenia i popełniłam błąd. Moja przełożona zrobiła z tego aferę, jeden wielki krzyk. Mam pytanie, czy skoro zakład zatrudnia takie osoby i wie o uszczerbku na zdrowiu oraz korzysta z PFRON, przełożona ma prawo tak traktować pracownika? Jak mam się bronić?
Szanowna Pani,
każdy ma prawo się pomylić, a pracodawca ma prawo zwrócić uwagę na błąd pracownika. Natomiast trudno uznać, iż krzyczenie na pracownika mieści się w granicach, w których pracodawca może zwrócić uwagę pracownikowi.
Zgodnie z art. 943. Kodeksu pracy
- § 1. Pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi.
- § 2. Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.
- § 3. Pracownik, u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia, może dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę.
- § 4. Pracownik, który doznał mobbingu lub wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę, ma prawo dochodzić od pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów.
- § 5. Oświadczenie pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę powinno nastąpić na piśmie z podaniem przyczyny, o której mowa w § 2, uzasadniającej rozwiązanie umowy.
Z poważaniem,
Grzegorz Jaroszczyk, prawnik