Projekt na życie dla dzieci z upośledzeniem umysłowym
Zespół Szkół Nr 8 w Żorach (woj. śląskie) realizuje w języku francuskim zaplanowany na 3 lata projekt rozwoju szkoły zatytułowany A.H.M.E.O. - Młodzież z upośledzeniem umysłowym w szkole masowej. Szkołami partnerskimi są znacznie bardziej doświadczone w dziedzinie integracji gimnazjum z Francji i Litwy.
Projekt przewiduje wypracowanie jak najlepszego modelu szkoły gimnazjalnej z klasami integracyjnymi a przez to, osiągnięcie wiodącej pozycji w zakresie oferty edukacyjnej. Aby ten cel mógł być osiągnięty zatrudnionych zostało 3 nauczycieli wspomagających, 4 ukończyło oligofrenopedagogikę, a jedna osoba logopedię. W celu podniesienia jakości kształcenia i wychowania, powołany do życia zespół integracyjny opracował tematykę szkoleń dla zespołu i akcji integracyjnych, prowadzonych poza szkołą.
Realizacja projektu wymagała całkiem nowego podejścia do zagadnienia preorientacji zawodowej. W tym celu opracowany został Indywidualny Projekt na Życie dla każdego ucznia integrowanego. Obejmuje on zarówno bieżące informacje o postępach, trudnościach i zainteresowaniach, jak i diagnozowanie predyspozycji zawodowych i precyzowanie dalszego kierunku kształcenia.
Całkowitą nowością dla wszystkich partnerów jest praca nad paszportem kompetencji, który wraz z Indywidualnym Projektem na Życie może stanowić dobre źródło informacji i ułatwienie w przygotowaniu dalszego kształcenia oraz, po jego zakończeniu, przygotowaniu właściwego stanowiska pracy.
Każdy z partnerów opracował informacje, które posłużyły do stworzenia wspólnej strony internetowej (prace nad nią dobiegają końca). Opracowany został zestaw ćwiczeń do ewaluacji rozwoju kompetencji społecznych i zbiór ćwiczeń do poszczególnych przedmiotów dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim. W przygotowaniu znajduje się zestaw ćwiczeń, dotyczący podstawowych rachunków, orientacji w przestrzeni i bezpieczeństwa na drodze.
Podczas wizyty partnerów w maju 2003 w Gimnazjum nr 8 odbyła się
międzynarodowa konferencja "Od Edukacji do Samodzielnego Miejsca Pracy", a jej przebieg i
wnioski udokumentowane zostały w firmie broszury, rozesłanej do wszystkich zainteresowanych
problemem integracji niepełnosprawnych. W grudniu 2003 na międzynarodowej konferencji w Wilnie
"Misja Edukacji we Współczesnym Społeczeństwie" przedstawiony został artykuł I.
Hendrysiak i Ł. Cieśli "Droga do integracji", prezentujący żorskie placówki pracujące na
rzecz niepełnosprawnych.
Wszyscy partnerzy starają się o wydanie materiałów promujących integrację niepełnosprawnych i
placówki integracyjne. Strona polska przygotowuje się do emisji kalendarza wg wspólnego projektu
plastycznego, wykonanego przez uczniów.
Uczniowie szkół partnerskich stworzyli także wspólne dzieło plastyczne, na podstawie obrazu polskiego artysty ludowego Bazylego Albiczuka, "Ogród". Służy ono wszystkim partnerom do promowania idei integracji niepełnosprawnych.
W celu diagnozowania predyspozycji do kształcenia zawodowego w gimnazjum powstał zespół zajmujący się ogrodem skalnym i prowadzone są zajęcia introligatorskie. Powstała także kaseta video przedstawiająca działania szkoły na rzecz niepełnosprawnych, która służy jako materiał instruktażowy dla wszystkich zainteresowanych.
Wszyscy uczniowie gimnazjum włączani są do współpracy na rzecz niepełnosprawnych. Coroczne organizowanie spotkania wigilijnego z podopiecznymi Wojewódzkiego Ośrodka Leczniczo Opiekuńczego w Gorzycach, wspólne zajęcia w Warsztatach Terapii Zajęciowej oraz zajęcia z oddziałami integracyjnymi w Przedszkolu nr 22 mają na celu nie tylko uświadamianie potrzeby integracji, ale również, w ramach preorientacji zawodowej, zapoznawanie z zawodami przygotowującymi do pracy z niepełnosprawnymi.
23 listopada 2004 odbyło się seminarium na temat "Preorientacja zawodowa i planowanie drogi zawodowej uczniów niepełnosprawnych intelektualnie" z udziałem naszych zagranicznych partnerów.
Gimnazjum otrzymało także wyróżnienie w konkursie na EUROPRODUKT, w kategorii Inicjatywa Edukacyjna za realizację tego projektu, który ma na celu podniesienie jakości kształcenia i wychowania niepełnosprawnych oraz kształcenie ustawiczne pracowników.
Praca w projekcie rozwoju szkoły nie należy do najłatwiejszych i wymaga od pracowników szkoły, uczestniczących w nim podjęcia się dodatkowych obowiązków, zdobywania nowych umiejętności i przekonania o możliwości doskonalenia systemu kształcenia.
Osoby zainteresowane mogą się kontaktować z Gimnazjum:
Adres: Zespół Szkół Nr 8
os. W. Korfantego, 44-240 Żory
tel/faks: 0*32 435 09 44, 0*32 434 54 44
e-mail: fala5@poczta.onet.pl,
gimnazjum_8@interia.pl
Autor: Teresa Faleńczyk
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Dodaj komentarz