Jakie obowiązki ma kierowca autobusu?
W Gazecie Lubuskiej ukazał się artykuł, który porusza problem udzielania osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach inwalidzkich pomocy przez kierowców autobusów.
"Kierowcy autobusów nie ułatwiają niepełnosprawnym życia" - twierdzi jedna z czytelniczek Gazety Lubuskiej. Pani Joanna porusza się na wózku inwalidzkim i codziennie dojeżdża do centrum Zielonej Góry autobusem MZA. Jej zdaniem, kierowcy zdecydowanie częściej powinni pomagać przy wsiadaniu do autobusu. Z p. Joanną często jeździ jej mama, ona również narzeka na kierowców: "Raz tylko jeden z nich nam pomógł. A przecież to jest ich obowiązek". Kobiety mówią również, że kierowcy podjeżdżając do przystanku zatrzymują się za daleko od krawężnika. "Mój wózek waży 70 kg, zjechanie z wysokiego podestu, a potem dostanie się do autobusu w tej sytuacji jest prawie niemożliwe" - żali się p. Joanna.
Czy kierowcy mają pomagać?
Dyrekcja MZA w Zielonej Górze w odpowiedzi na zgłoszony problem zapewnia, że na szkoleniach kierowcy cały czas uczulani są na potrzeby osób niepełnosprawnych. "Nasi pracownicy wiedza, że ręczne wysuwanie ramp to ich obowiązek. Jednak często niepełnosprawni wstydzą się za sygnalizować swoją prośbę. Dlatego apelujemy do nich, by bardziej stanowczo domagali się pomocy" - mówi zastępca dyrektora MZA Stanisław Bugajski. "Natomiast jeśli chodzi o zatrzymywanie się autobusów daleko od krawężnika - to kierowcy dbają o bezpieczeństwo pasażerów stojących na przystanku a ci, często stoją za blisko krawędzi jezdni. Stąd w obawie przed potrąceniem, prowadzący nie podjeżdżają pod sam krawężnik" - dodaje S. Bugajski.
A jak jest w Stolicy
Wojciech Adamski - Kierownik Działu ds. Przewozu MZA przy ul. Stalowej w Warszawie zapytany o omawianą kwestię informuje, że wszyscy nowo zatrudniani kierowcy przechodzą specjalne szkolenie, podczas którego instruktor uczy w praktyce, jak najlepiej pomóc osobie na wózku wsiąść do autobusu i z niego wysiąść. Ponad to rozdawane są kierowcom ulotki, a na szkoleniach BHP wyświetlany jest film instruktażowy o tym jak powinna wyglądać pomoc osobie poruszającej się na wózku. "Kierowca ma obowiązek otworzyć platformę, pomóc wjechać do autobusu osobie poruszającej się na wózku, a następnie zapiąć jej pasy. Jeśli chodzi natomiast o osoby poruszające się o kulach to kierowca nie ma obowiązku pomagania przy wsiadaniu czy wysiadaniu" " - mówi W. Adamski. Kierownictwo MZA ze Stalowej potwierdza, że wpływają skargi na kierowców, którzy nie udzielili pomocy osobie niepełnosprawnej, ale jest ich bardzo niewiele, natomiast, co warto podkreślić, wpływają również podziękowania za udzieloną przez kierowcę pomoc.
Osoba niepełnosprawna w autobusie
Opracowanie: Kamila Jarmołowska
Źródło: informacja własna oraz Gazeta Lubuska z dnia 15-06-2005
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji