Samochód dobrze skrojony - jak dobrać oprzyrządowanie do samochodu
"Z samochodem dla niepełnosprawnego jest jak z wózkiem inwalidzkim: kiepsko dopasujesz - kiepsko pojedziesz" - zażartował podczas dyskusji motoryzacyjnej mój przyjaciel Tomasz, od 15 lat niepełnosprawny kierowca.
Foto: Fiat Panda, Fiat Auto Poland
Prowadzenie samochodu ułatwiają mi specjalne urządzenia - wyjaśnił Tomasz, widząc jak z zainteresowaniem przyglądam się nietypowemu wyposażeniu jego auta. - Na rynku są dostępne pojazdy z oryginalnym oprzyrządowaniem fabrycznym, ale można też dokonać takich przeróbek w specjalistycznym warsztacie.
AUTO "NA MIARĘ"
Anna Jastrzębska, 28-letnia filolog, ma amputowaną lewą nogę od
stawu kolanowego.
- Prawo jazdy zrobiłam 10 lat temu, kiedy w warszawskich ośrodkach
szkoleniowych nie było jeszcze żadnego samochodu przystosowanego do
prowadzenia przez niepełnosprawnego kierowcę - opowiada Ania. -
Egzamin zdawałam na własnym samochodzie. To było moje pierwsze auto
- używany, kilkuletni fiat cinquecento, który został adaptowany
specjalnie do moich potrzeb. Założono w nim wówczas elektromagnes
uruchamiający sprzęgło, ale niestety, urządzenie to ciągle się
psuło i utrudniało mi jazdę. Kiedy postanowiłam zmienić auto -
zdecydowałam się na oprzyrządowanie fabryczne. Kupiłam hyundaia
atosa z automatyczną skrzynią biegów i jestem z niego bardzo
zadowolona.
Inne rozwiązanie wybrał Sławomir Piechota, 43-letni radca
prawny, paraplegik.
- Na początku 2004 roku nabyłem toyotę avensis z "automatem" -
opowiada. - Chciałem od razu zamówić auto w pełni dostosowane do
moich wymagań, ale niestety, toyota nie ma takiej oferty. A
ponieważ znam Niemcy jako kraj, w którym obowiązują wyjątkowe
rygory techniczne i prawne przy adaptacjach pojazdów dla osób
niepełnosprawnych, właśnie tam, w Dreznie, odnalazłem odpowiedni
warsztat, w którym zamontowano oprzyrządowanie. Każde auto po
wykonaniu w tym warsztacie przystosowania przechodzi odbiór
techniczny w stacji Dekra. Świadectwo Dekry dało mi poczucie
bezpieczeństwa, a dla toyoty stanowiło podstawę do potwierdzenia
zachowania gwarancji mimo dokonanych zmian. Przeróbka obejmowała
zainstalowanie ręcznej dźwigni gaz-hamulec (ok. 1200 euro) oraz
dopasowanego do sylwetki fotela firmy RECARO (zależnie od modelu od
1200 do 5000 euro). Z moich doświadczeń wynika, że dopasowanie
samochodu do prowadzenia przez osobę niepełnosprawną to równie
indywidualna sprawa jak dobranie wózka czy ubrania. Dlatego uważam,
że takie prace najlepiej wykonać w specjalistycznym warsztacie,
gwarantującym odpowiednią jakość usługi i atest techniczny.
Co radzi specjalista?
Nie wszystkie samochody w równym stopniu nadają się do
adaptacji dla osób niepełnosprawnych. Na przykład sprzęgło
automatyczne z siłownikiem pneumatycznym przeznaczone jest ze
względów technicznych do samochodów z silnikami benzynowymi. Innym
problemem jest wyposażenie opcyjne - klimatyzacja, ABS, wspomaganie
kierownicy, a szczególnie instalacja gazowa. W niektórych modelach
urządzenia te montowane są w ten sposób, że uniemożliwiają
założenie specjalistycznego osprzętu. Jeśli kupujemy samochód,
który nie jest fabrycznie przystosowany do prowadzenia przez osoby
niepełnosprawne, niezbędna jest wcześniejsza konsultacja z
serwisem, który będzie dokonywał adaptacji.
Inż. Krzysztof Zalewski z firmy AUTOPOL-SERWIS z Sopotu
Rodzaj auta zależy od niepełnosprawności
Z punktu widzenia osób przystosowujących samochody, niepełnosprawnych kierowców można podzielić pod względem upośledzenia narządów ruchu na dwie grupy: z niesprawnymi kończynami dolnymi - amputacją lub niedowładem jednej z nóg lub obydwu oraz z niesprawnymi kończynami górnymi. Na polskim rynku dostępnych jest wiele urządzeń, które osobom o różnych rodzajach niepełnosprawności pomagają w prowadzeniu aut:
SPRZĘGŁO AUTOMATYCZNE - SA, przeznaczone głównie do samochodów użytkowanych przez osoby z niedowładem lub po amputacji lewej nogi (zwykle obsługującej sprzęgło) lub obu nóg. Najważniejszym elementem urządzenia jest siłownik podciśnieniowy, który zastępuje pracę lewej nogi, powodując wysprzęglenie - kiedy kierowca dotyka dźwigni zmiany biegów lub zasprzęglenie - po zdjęciu ręki z dźwigni zmiany biegów i dodania gazu. Występuje wiele wersji tych urządzeń - z siłownikami pneumatycznymi (np. Guidosimplex), hydraulicznymi (fiat, np. seicento Citymatic) oraz elektrycznymi (np. firmy Reha). Na polskim rynku najczęściej spotykane są sprzęgła automatyczne z siłownikiem pneumatycznym firmy Cebron.
RĘCZNY STEROWNIK SPRZĘGŁA - urządzenie, które pozwala na ręczną obsługę sprzęgła, przeznaczone dla osób z dysfunkcją lewej nogi. Działa na zasadzie dźwigni z automatyczną blokadą, poprzez którą wciskamy pedał sprzęgła. Zablokowanie dźwigni pozwala na zmianę biegu. Jednoczesne operowanie pedałem gazu i odpowiednie zwalnianie nacisku dźwigni pozwala na ruszanie z dynamiką zgodną z życzeniem kierowcy.
RĘCZNY GAZ-HAMULEC - RGH-I - obecnie stosowany jest coraz rzadziej ze względu na krótką trwałość techniczną. Był on montowany w samochodach dla osób z niedowładem lub po amputacji jednej lub obu nóg. Podstawą urządzenia jest dźwignia sterująca umieszczona pod kołem kierownicy, połączona teleskopowym popychaczem z pedałem hamulca, a zakończona rękojeścią z pokrętłem (manetka typu motocyklowego). Odpychanie dźwigni do przodu wywołuje efekt hamowania pojazdu, a obrót rękojeści przyspieszenie.
RĘCZNY GAZ - HAMULEC - RGH-II - odmiana modułu RGH, dźwignia sterująca umieszczona jest w pobliżu tunelu dźwigni zmiany biegów. Zasady jej działania są analogiczne jak w przypadku modelu RGH-I. W sprzedaży jest dostępne również urządzenie RGH-III, które nie wymaga ruchu obrotowego gałką, wystarcza jej nacisk, co ma wielkie znaczenie dla tetrapiegików.
Urządzenia pomocnicze
- przedłużenia pedałów - wiele wersji, montaż czasowy i na stałe z odpowiednimi podestami
- przeniesienie przełącznika świateł i kierunkowskazów na prawą rękę, możliwość dodatkowego sterowania tymi funkcjami poprzez "pilota-centralkę"
- przeniesienie przełącznika wycieraczek na lewą rękę
- przeniesienie dźwigni hamulca pomocniczego na lewą rękę
- przeniesienie pedału gazu na lewą stronę
- umieszczenie foteli: kierowcy i pasażera na obrotowej podstawie
- dodatkowe uchwyty na kierownicy umożliwiające prowadzenie samochodu jedną ręką - pełny obrót kierownicy, bez odrywania ręki - dostępne w wielu wersjach, np. dla tetraplegików, lub osób z amputowaną dłonią
- dodatkowe uchwyty pomocne przy wsiadaniu i wysiadaniu z samochodu
Urządzenia do przewozu
- podłokietniki przy fotelach
- trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla osób mających problemy w utrzymaniem równowagi
- elektrycznie podnoszone-opuszczane oparcia foteli, możliwość regulacji innych elementów siedziska
- dodatkowe składane stopnie przy tylnych lub bocznych drzwiach z elektrycznym i mechanicznym sterowanie,
- montaż foteli na szybkozłączach, umożliwiających niekłopotliwe umieszczanie na ich miejscu wózka inwalidzkiego
- windy lub najazdy załadunkowe dla wózka z pasażerem z możliwością elektrycznego obniżenia wysokości samochodu o ok. 20 cm
- "żurawiki" - ułatwiające załadunek wózka do bagażnika lub bagażniki dachowe z opcją automatycznego załadunku wózka
- elementy podnoszące komfort jazdy: indywidualne oświetlenie do czytania, dodatkowe półki na bagaż podręczny, rozkładane stoliki na oparciach foteli czy indywidualna klimatyzacja.
FIATY NA RECEPTĘ
Oprzyrządowanie Guidosimplex polecane przez Fiata w Polsce możliwe jest do zamontowania w całej gamie produktów tego koncernu, czyli w samochodach fiat, alfa romeo, i lancia. „Auta przygotowywane są prawie jak na receptę – zapewnia Magdalena Cebrat z Departamentu Sprzedaży Fiat Auto Poland. – Formalności związane z adaptacją pojazdu klient może załatwić u dilera bądź też zgłosić się do naszego partnera handlowego – przedstawiciela Guidosimplex w Polsce – firmy EFEKTOR. Samochody dla niepełnosprawnych kierowców, a także dla ich opiekunów prawnych oferujemy w ramach cenowego programu AUTONOMY. Rabaty wynoszą od 9,5 proc.”.
Foto: Fiat Auto Poland
Oprzyrządowanie fabryczne dla kierowców niepełnosprawnych
Wiele firm motoryzacyjnych działających na polskim rynku ma w swojej ofercie samochody z automatyczną skrzynią biegów. Niestety pełne oprzyrządowanie, instalowane fabrycznie w nowych autach oferuje obecnie w naszym kraju tylko Fiat Auto Poland. W innych firmach - takich jak np. Hyundai, Nissan, Volkswagen, Skoda, Citröen - każdy klient niepełnosprawny, który kupuje nowe auto i chce je adaptować do swoich potrzeb, zostaje skierowany do warsztaty, który specjalizuje się w dostosowywaniu dla potrzeb osób niepełnosprawnych poszczególnych marek samochodów.
Tu można przystosować auto dla niepełnosprawnego kierowcy
Wykaz zakładów przystosowujących samochody do prowadzenia przez osoby niepełnosprawne
Ile to kosztuje?
- Sprzęgło automatyczne - SA - około 2700 zł + 22 proc. VAT
- Ręczny gaz-hamulec - RGH II - około 1200 zł + 22 proc. VAT
- Oba urządzenia - SA + RGH II - około 3700 zł + 22 proc. VAT
Ceny urządzeń mogą się wahać w zależności od ich pochodzenia (krajowe lub importowane) oraz regionu, gdzie znajduje się warsztat.
Nowości techniczne w kraju...
SYSTEM WSPOMAGANIA PARKOWANIA - ułatwiający ustawianie auta oraz wykonywanie manewrów w ciasnych miejscach. Polecany szczególnie dla osób po urazach odcinka szyjnego kręgosłupa. Najprostszy układ to dwa czujniki w zderzaku sygnalizujące dźwiękowo zbliżanie się do przeszkody podczas cofania. Układy rozbudowane dodatkowo wyposażone są w kamerę i monitor.
WYCIERACZKI Z CZUJNIKIEM OPADÓW - w ciągu dziesiątych części
sekundy od zarejestrowania opadów deszczu, śniegu czy gradu czujnik
automatycznie uruchamia wycieraczkę.
STEROWANIE ELEKTRONICZNE - pozwala na koordynowanie JEDNĄ DŹWIGNIĄ
wszystkich funkcji koniecznych do prowadzenia samochodu - ruszanie,
przyspieszanie, hamowanie, a także zmianę kierunku jazdy. Pojawił
się też aparat umożliwiający prowadzenie auta poprzez STEROWANIE
jego funkcji pomocniczych GŁOSEM.
... i ze świata
STANOWISKO DLA WÓZKA ZAMIAST FOTELA KIEROWCY - To rozwiązanie
techniczne zajmuje, niestety, dużo miejsca i wymaga odpowiedniego
przystosowania samochodu i wózka. Rzadko albo w ogóle nie jest
stosowane w małych autach osobowych, a dość popularne jest np. w
OSĄ w dużych, rodzinnych samochodach typu VAN.
CANEWIRE* - poręczny przełącznik sterujący funkcjami dodatkowymi
samochodu - wycieraczkami, migaczami, światłami, klaksonem
itp.
T-BOX* - urządzenie umożliwiające wezwanie natychmiastowej pomocy
poprzez nadajnik GPS.
*nazwy urządzeń w języku niemieckim
Skąd wziąć pieniądze?
Jeszcze pięć lat temu osoba nie-pełnosprawna mogła otrzymaćz
PFRON dotację na zakup samochodu. Teraz w ramach programu PEGAZ
2003 może starać się tylko o dofinansowanie oprzyrządowania. I nie
w tym roku, bo termin składania podań minął z końcem kwietnia. Przy
zakupie auta warto pamiętać też o tym, że PFRON dotuje tylko
adaptacje pojazdów nie starszych niż 3-letnie, a pieniądze
przyznaje tym, którzy w ostatnim czasie nie korzystali z takiej
formy pomocy. Innym wyjściem jest sfinansowanie przystosowania
samochodu w ramach odszkodowania wypłacanego przez firmy
ubezpieczeniowe, choć wiele z nich nie przyznaje się do tego lub
wręcz ukrywa takie możliwości przez klientami.
- Mogłem sobie pozwolić na nowe auto, bo w rozliczeniu oddałem
stare - opowiada Tomasz. - Starczyło na koła. Na szczęście mam
stałe dochody, więc resztę auta dostałem na kredyt.
Ulgi finansowe
Osoba niepełnosprawna może odliczyć w PIT kwotę, którą wyłożyła
na przys10sowanie samochodu do swoich potrzeb. Przepisy nie
limitują kwoty, ale urzędy skarbowe mogą zakwestionować pewne
pozycje. Na przykład uznają wydatek na zamontowanie automatycznej
skrzyni biegów w aucie kierowcy, który stracił nogę, ale sporny
będzie koszt zwiększenia mocy silnika. Uwaga! Z tego odliczenia nie
może skorzystać podatnik, który kupił samochód fabrycznie
przystosowany do potrzeb osoby niepełnosprawnej albo otrzymał
dofinansowanie na ten cel z PFRON.
- Za wydatki na cele rehabilitacyjne uznawane są też koszty
poniesione w ramach eksploatacji samochodu osobowego będącego
własnością osoby niepełnosprawnej bądź kogoś, kto ma na utrzymaniu
niepełnosprawne dziecko do lat 16, a używa auta do przewozów na
zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne. Wysokość odliczenia nie może
przekraczać w roku podatkowym 2280 zł, pod warunkiem że osoba
niepełnosprawna lub dowożąca dziecko ma orzeczenie o rodzaju i
stopniu niepełnosprawności, samochód nie jest pożyczony, zabiegi
były faktycznie dokonywane, a wydatki nie zostały w inny sposób
zwrócone. Nie ma wprawdzie takiego wymogu prawnego, ale warto
dokumentować eksploatację samochodu fakturami i rachunkami.
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 31 grudnia
1998 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób
niepełnosprawnych daje podstawę do sfinansowania osobom
niepełnosprawnym wszystkich ubezpieczeń komunikacyjnych. Pomoc
udzielana jest w formie pożyczki bezzwrotnej lub
nieoprocentowanej.
Cennik firmy Guidosimplex (obowiązuje od 0.09.2004, ceny podano w kwotach brutto - wraz z podatkiem VAT i kosztem montażu)
Urządzenie dla osób z dysfunkcją lewej nogi
- Automatyczne sterowanie sprzęgłem - 3990 zł
- Elektroniczne sterowanie sprzęgłem - 7250 zł
Z dysfunkcją prawej nogi:
- Obręcz mechanizmu przyspieszania pod kierownicą i dźwignią
hamulca głównego:
- mechaniczna - 5400 zł
- elektroniczna - 7400 zł
- Dźwignia hamulca głównego + przemienny pedał przyspieszenia -
3200 zł
- Dźwignia hamulca głównego - 1680 zł
- Przemienny pedał przyspieszenia - 1520 zł
Z dysfunkcją obu nóg: Stosowane są odpowiednie kombinacje wyżej wymienionych urządzeń.
Szczegółowy cennik oraz Porady uzyskacie w firmie
EFEKTOR Sp. z o.o. - 03-982 Warszawa, ul. Bukowskiego 3/19,
tel.: 0*22 868 63 85, 0601 166 650; Informacja techniczna: 0601 166
690
efektor@plusnet.pl, www.efektor.waw.pl
Warto kliknąć
www.on.autocentrum.pl -
subserwis z informacjami głównie na temat technicznych aspektów i
możliwości adaptacji aut
www.on.prawojazdy.com.pl
- subserwis o możliwościach uzyskania prawa jazdy przez osoby
niepełnosprawne, kursach i szkołach prawa jazdy, przepisach
finansowych, dostepnych formach pomocy
Tekst: Magdalena Gajda
Konsultacja: inż. Krzysztof Zalewski - AUTOPOL-SERWIS
Komentarze
-
Witam. Mam na imię Kamil. Mam 26 lat i jestem osobą niepełnosprawną od urodzenia. W przyszłości planuję zrobić sobie prawo jazdy Kat. B. Jednakże abym mógł to uczynić potrzebuję odpowiednio dostosowany samochód do swojej niepełnosprawności. Mianowicie poszukuję takiego oprzyrządowania do samochodu, aby podczas jego prowadzenia moje oby dwie ręce, podczas sterowania gazem i hamulcem pozostawały cały czas, nie oderwane od kierownicy - chodzi o sterowanie gazu i hamulca. Coś na bazie łopatek stosowanych w grach komputerowych do kierownic. Nogi u mnie odpadają jeśli chodzi o gaz i hamulec w samochodzie. Byłbym wdzięczny za podesłanie adresów, ośrodków szkolenia w Polsce, które miały by, lub dostosowały by samochód w taki sposób, abym podczas zdawania prawa jazdy nie bał się o prowadzenie auta- wystarczyło by zastosować przy kierownicy ręczne łopatki do sterowania gazem i hamulcem. Czekam na propozycję. Pozdrawiam Kamil.odpowiedz na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Spotkanie z redakcją i pisarką o 17.00 w Międzypokoleniowej
- X Ogólnopolskie Zawody Pływackie
- „Sprawdź, czy jesteś HER2-low” w Gdańsku – bezpłatne konsultacje z onkologiem dla pacjentek z rakiem piersi
- Wrocław: bezpłatne szkolenia w ramach projektu „Artysta bez granic”
- Polki z awansem do ćwierćfinału MŚ! Bezapelacyjne zwycięstwo z Brazylią
Dodaj komentarz