Czas pracy osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności
Pracuję w firmie ze statusem zakładu pracy chronionej produkującej stolarkę okienną od 1997 roku. Od samego początku pracowałem tak jak wszyscy zatrudnieni przez 8 godzin dziennie. Nigdy nie zostałem poinformowany o tym, że mam pracować przez 7 godz. Czy moja niewiedza i oświadczenie ustne pracodawcy, cytuję: „u nas pracuje się 8 godzin”, zwalnia pracodawcę od odpowiedzialności i ewentualnie moich roszczeń?
Szanowny Panie,
zgodnie z art. 15. 1. ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - czas pracy osoby niepełnosprawnej nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo.
Czas pracy osoby niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności nie może przekraczać 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo.
Osoba niepełnosprawna nie może być zatrudniona w porze nocnej i w godzinach nadliczbowych.
Natomiast zgodnie z art. 16. w/w ustawy przepisów art. 15 nie stosuje się:
- do osób zatrudnionych przy pilnowaniu oraz
- gdy, na wniosek osoby zatrudnionej, lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne pracowników lub w razie jego braku lekarz sprawujący opiekę nad tą osobą wyrazi na to zgodę.
Koszty badań, o których mowa w ust. 1 pkt 2, ponosi pracodawca.
O ile nie pracuje Pan na podstawie umowy o pracę w warunkach wskazanych w/w art. 16, to powinien Pan pracować 7 godzin, a 8 godzina może zostać uznana na nadgodzinę
Warto zapoznać się z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 6 lipca 2005 roku (sygn. akt III PK 51/05), w którym skład orzekający stwierdził – „ustalenie w umowie o pracę zawartej z pracownikiem niepełnosprawnym w stopniu umiarkowanym 8-godzinnego dnia pracy zamiast zgodnego z prawem 7-godzinnego oznacza, że za każdą przepracowaną ósmą godzinę ma on prawo do wynagrodzenia w wysokości 1/7 dziennego wynagrodzenia wynikającego z umowy i do dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych”.
W innym wyroku Sąd Najwyższy stwierdził – „Za ósmą godzinę pracy w ciągu doby niepełnosprawnemu pracownikowi należy się rekompensata z tytułu wykonywania obowiązków w nadgodzinach. Pracodawca nie może twierdzić, że nieprzestrzeganie ustawowego limitu czasu pracy takich osób może być dla nich korzystne i ma przeciwdziałać dyskryminacji” (wyrok z dnia 3 sierpnia 2016 r. sygn. akt I PK 168/15).
W przypadku dalszych wątpliwości sprawę można omówić bezpośrednio z prawnikiem, który pozna szczegóły - w tym celu można skontaktować się z jednym z Centrów Integracji, których siedziby są w: Gdyni (tel.: 505 606 776), Warszawie (tel.: 505 602 517) i Zielonej Górze (tel.: 570 066 206). Można także skorzystać z punktu nieodpłatnej pomocy prawnej (jeżeli nie stać Pana na poradę) - w każdym powiecie w Polsce działają punkty nieodpłatnej pomocy prawnej. W załączeniu przesyłam link do odpowiedniej wyszukiwarki ze strony Ministerstwa Sprawiedliwości.
Z poważaniem,
Grzegorz Jaroszczyk, prawnik