Archiwum Kampanii parkingowej 2005
We wrześniu 2005 r., w ramach programu Polska bez barier prowadzonego przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, ruszyła druga edycja Kampanii Parkingowej pod hasłem "Czy naprawdę chciałbyś być na naszym miejscu?".
Kampania Parkingowa 2005 - sprawozdanie
Według szacunków GUS w Polsce żyje ok. 5,5 mln osób niepełnosprawnych (dane z 2003 r.). Z myślą o nich na parkingach przy budynkach użyteczności publicznej wydzielono specjalne miejsca postojowe. Zgodnie z polskim ustawodawstwem prawo do parkowania na nich mają tylko osoby posiadające kartę parkingową. Jest ona przyznawana osobom o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności oraz osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Pomimo jasno określonych przepisów prawo to nie jest jednak respektowane. Osoby niepełnosprawne nie mają często szansy zaparkować na wyznaczanych dla nich „kopertach”, ponieważ miejsca te są zajmowane przez sprawnych kierowców.
Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na ten problem nie tylko kierowcom, lecz także przedstawicielom Straży Miejskiej, Policji oraz osobom odpowiedzialnym za ochronę obiektów, przy których wyznaczono "koperty". W ten sposób Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji włącza się w prowadzone już wcześniej w różnych miejscach Polski akcje mające na celu zniwelowanie tego problemu.
Do Kampanii parkingowej w roku 2005 włączyło się ponad 70 miast z całej Polski. Prezentujemy przedsięwzięcia, które w poszczególnych miastach realizowano w ramach Kampanii:
Zielona Góra
W Zielonej Górze osoby niepełnosprawne całkowicie zwolnione są z
opłat za pozostawienie samochodu na całym obszarze Strefy Płatnego
Parkowania.
Kampania Parkingowa przyczyniła się do zwrócenia uwagi mieszkańców miasta na bariery, którym na każdym kroku osoby niepełnosprawne musza stawić czoła. Są to w szczególności bariery architektoniczne. Miasto, chcąc się ich pozbyć, walczy z nieświadomością osób sprawnych.
O problemach osób niepełnosprawnych i podejmowanych działaniach szeroko rozpisywały się lokalne gazety.
Konin
W ramach Kampanii Parkingowej zorganizowano „czerwone patrole”,
podczas których funkcjonariusz Straży Miejskiej wraz z
wolontariuszem, a nawet reporterem lokalnego radia monitorują
parkingi, upominając, wręczając ulotki, a nawet mandaty kierowcom
pozostawiającym swój samochód na miejscu dla osób
niepełnosprawnych.
Dzięki współpracy z Miejskim Zakładem Komunikacji rozwieszono plakaty kampanii na autobusach.
Już teraz świeżo upieczeni kierowcy przy odbiorze prawa jazdy otrzymują ulotkę kampanii oraz broszurę „Jak uniknąć odholowania i mandatu za parkowanie na kopertach”. Dodatkowo planowane są na początku roku 2006 zajęcia dla instruktorów nauki jazdy związane z potrzebami „drogowymi” osób niepełnosprawnych oraz samego współistnienia z osobami niepełnosprawnymi.
Koordynatorzy kampanii w Koninie planują też przy pomocy mediów publikować raz w tygodniu informator dla osób niepełnosprawnych (co, gdzie załatwiać, o co kogo i gdzie pytać, przysługujące prawa), a jeśli pomysł się spodoba to może z czasem zostaną dodane odpowiedzi na nadsyłane listy.
Kraków
8 października 2005 zorganizowano happening pod Centrum Handlowym
M1, w organizację którego włączyły się też Fundacja Aktywnej
Rehabilitacji oraz Związek Harcerstwa Polskiego. Oprócz rozdawania
ulotek klientom sklepu przez osoby niepełnosprawne, przygotowany
był pokaz wyczynowej jazdy na wózkach oraz gry w koszykówkę osób
niepełnosprawnych.
Centrum Handlowe M1 jako pierwsze w Polsce zamieściło dodatkowe oznakowania przy miejscach parkingowych przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowe oznaczenie to tabliczka z logo i hasłem Kampanii Parkingowej - „Czy naprawdę chciałbyś być na naszym miejscu”. W akcję włączyły się również hipermarkety Geant, Carrefour i Tesco.
Od zeszłego roku po Krakowie jeździ także tramwaj niskpodłogowy z logo i hasłem Kampanii.
W działania w ramach Kampanii Parkingowej włączyła się także
Straż Miejska Miasta Krakowa. W IV kwartale 2005 r. dokonali w
całym mieście 2069 kontroli parkingów dla osób niepełnosprawnych.
Na ogólną liczbę 3690 skontrolowanych miejsc postojowych, w czasie
kontroli zajętych było 2118 stanowisk postojowych, z czego 341
stanowiska były zajęte przez pojazdy bez uprawnie do postoju. Wobec
kierowców tych pojazdów wyciągnięto konsekwencje prawne - nałożono
192 mandaty karne na kwotę
19 400 zł, sporządzono 10 wniosków o ukaranie do sądu, udzielono 79
pouczeń oraz wystawiono 56 wezwań do złożenia wyjaśnień.
Radomsko
Kiedy miasto włączało się do akcji w zeszłym roku,
posiadało najwyżej 6 miejsc parkingowych. Dziś jest ich 26, a w
miejsce ignorancji sprawnych kierowców powoli wkracza
zrozumienie.
Straż Miejska konsekwentnie zwalcza zwyczaj parkowania na
„kopertach” i ma nadzieję, że zwiększą się jej kompetencje po
wprowadzeniu ustawy o możliwości odholowania bezprawnie
zaparkowanego pojazdu.
Wejherowo
W ciągu miesiąca od rozpoczęcia kampanii w Wejherowie Straż Miejska
zdążyła przyłapać na nielegalnym parkowaniu 80 kierowców, z czego
45 osób ukarano mandatami, jedną sprawę skierowano do sądu, a
reszcie udzielono pouczenia. Ponadto zaapelowano do zarządców
nieruchomości oraz prezesów spółdzielni, aby na ich terenach
ustanowili nowe miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych.
Poznań
W roku 2005 na rozpoczęcie kampanii wybrano okres przed Świętami
Bożego Narodzenia.
Akcja nabrała tempa dzięki spotkaniu informacyjno-organizacyjnemu, które odbyło się 23 listopada 2005 w Urzędzie Miasta Poznania. Po projekcji multimedialnej przybliżającej Kampanię parkingową tym, którzy pierwszy raz włączyli się do akcji, padło szereg konkretnych propozycji, także tych na przyszłość. Należały do nich np. wyprodukowanie odblasków z logo Kampanii na plecaki dla dzieci, specjalne naklejki z napisami popierającymi Kampanię parkingową na samochody w ośrodkach szkoleniowych dla kierowców z propozycją włączenia tychże ośrodków w Kampanię.
„Koperty” to sztandarowe zadanie Straży Miejskiej, które
prowadzone jest przez cały rok. W okresie, kiedy trwa kampania,
czyli zimą, strażnicy miejscy szczególnie pilnują, by miejsca
parkingowe dla osób niepełnosprawnych były odpowiednio
odśnieżone
i widoczne.
Nowym, ważnym akcentem jest zaangażowanie się w całą akcję multiplexu kinowego Kinepolis, gdzie wszechstronność działań zaskoczyła pozytywnie organizatorów. Nie tylko mile widziane są plakaty i ulotki, ale także złożono dodatkowe zamówienie na naklejki (na fotele kinowe), a także umieszczone mają być informacje o Kampanii parkingowej na jednej ze stron firmowej broszury. Akcja „Czy naprawdę chciałbyś być na naszym miejscu?” rozszerzona zostanie także na stronie internetowej, a filmiki promujące Kampanię emitowane będą przed seansami.
Mysłowice
Policja wraz ze Strażą Miejską wzmożyła patrole miejsc
parkingowych, pouczała oraz wydawała mandaty kierowcom
nieuprawnionym do pozostawiania swojego samochodu na
„kopercie”.
Lokalna gazeta „Życie Mysłowic” prezentowała na swoich łamach tematykę związaną z parkowaniem osób niepełnosprawnych (przepisy prawa budowlanego, wytyczne co do sposobu ubiegania się o wykonanie miejsca parkingowego itp.) oraz przeprowadziła konkurs dla dzieci dotyczący parkowania na „kopertach”.
Ozorków
Inicjatorem kampanii w Ozorkowie jest Oddział Łódzki Polskiego
Stowarzyszenia Ludzi Cierpiących na Padaczkę, który włączył w swoje
działania Policję, Straż Miejską, Urząd Miasta Ozorkowa, szkoły
podstawowe oraz licea, a także Zastępcę Wójta Gminy Parzęczew.
W całym mieście, Urzędzie Miasta i budynkach użyteczności publicznej rozlepiane były plakaty, na ulicach służby porządkowe rozdawały ulotki promujące idee kampanii, a w szkołach dzieci uczyły się prawidłowych zasad parkowania.
Chełm
Na konferencji 17 listopada 2005 w Urzędzie Miasta Chełm
przedstawiciele Urzędu Miasta zadeklarowali wyznaczenie 10% miejsc
dla osób niepełnosprawnych na nowo powstających parkingach.
Przedstawiciele szkół nauki jazdy zaproponowali pracownikom MOPR
wzięcie udziału w zajęciach teoretycznych, aby uświadamiać młodym
kierowcom potrzeby osób niepełnosprawnych poruszających się po
drogach.
Pracownicy MOPR zaplanowali nakręcenie krótkiego filmu pokazującego jak osoby niepełnosprawne korzystają z wyznaczonych dla nich miejsc i co stanowi utrudnienie przy parkowaniu czy wysiadaniu z samochodu.
Legionowo
Miasto to po raz pierwszy uczestniczy w Kampanii Parkingowej, a już
widać efekty szerszego traktowania problemu niepełnosprawności.
Przykładem może być właśnie rozpisany przez Urząd miasta konkurs
pt. „Miejsca przyjazne osobom niepełnosprawnym” na projekty
istniejących wejść, połączeń komunikacyjnych, korytarzy i innych
powierzchni użytkowych przystosowanych do potrzeb osób
niepełnosprawnych.
Koszalin
W czasie trwania Kampanii społeczność lokalna usłyszała o Akcji.
Szacuje się, że dotarła ona do ponad 60% mieszkańców Koszalina i
ok. 25% osób z ościennych powiatów.
Z informacji od przedstawicieli Policji i Straży Miejskiej w
Koszalinie wynika, że
w ciągu miesiąca Policja wystawia 30 mandatów za nieprzestrzeganie
zakazu parkowania na „kopertach”, zaś Straż Miejska podejmuje ok.
30 interwencji dziennie.
Nie każdy jednak kierowca zostaje ukarany mandatem. Przyjmuje się,
że około 25-30% podjętych interwencji kończy się jego wystawieniem.
Na około 375 interwencji, Straż Miejska wystawia 90-100 mandatów
miesięcznie.
Katowice
Ponownie w tym roku miasto włączyło się w promowanie
kampanii, emitując spot parkingowy w supermarketach i dużych domach
towarowych oraz dystrybuując ulotki i plakaty. Lokalne Auto Radio
wyemitowało na antenie wywiad z Panią Pełnomocnik Prezydenta Miasta
Katowic ds. Osób Niepełnosprawnych dotyczący notorycznego łamania
zakazu parkowania. Jednak bez wprowadzenia oznakowania pionowego, a
przede wszystkim rozporządzenia o wysokich karach pieniężnych oraz
odholowania samochodu za bezprawne parkowanie na kopercie, istnieje
obawa, że sytuacja lekceważenia osób niepełnosprawnych nie ulegnie
zmianie.
Żyrardów
Na terenie Żyrardowa do tej pory istnieje 8 miejsc do
parkowania dla osób niepełnosprawnych. Zostały one wyznaczone w
większości na wniosek samych osób niepełnosprawnych i znajdują się
w pobliżu ich domów. Problem stanowi centrum miasta, w którym
„kopert” jest zdecydowanie za mało, a poza tym większość instytucji
mieści się w budynkach zabytkowych, do których niejednokrotnie
prowadzą schody i wąskie wejście. Jednak Władze Miasta postanowiły
nie dawać za wygraną i wyznaczyć więcej miejsc dla osób
niepełnosprawnych. Starosta postanowił już teraz wyznaczyć
„koperty” przed wejściem do siedziby Starostwa Powiatowego, a także
wyraził nadzieję, że w najbliższych latach uda się przenieść
Starostwo do nowego, przyjaznego dla osób niepełnosprawnych
budynku.
Sopot
30 listopada 2005 r. w Urzędzie Miasta Sopotu odbyła się
konferencja prasowa, w trakcie której omawiano problemy
niepełnosprawnych kierowców: brak miejsc parkingowych dla osób
niepełnosprawnych, ale padły także propozycje rozwiązań tych
problemów.
Przedstawiciel Policji, Naczelnik Wydziału Prewencji Tomasz Kozański mówił o karze, jaka czeka kierowcę, który bezprawnie zajął miejsce dla osób niepełnosprawnych, wysokość mandatu wynosi 100zł oraz 1 pkt. karny. Okazuje się też, że wiele osób niepełnosprawnych nie rozumie, iż „koperty” są miejscami dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej i posiadających umiarkowany lub znaczny stopień niepełnosprawności. W imieniu Miejskiej Komendy Policji wyraził chęć dalszego udziału i wsparcia w Kampanii Parkingowej, poprzez rozpowszechnianie materiałów kampanii oraz najważniejsze konsekwentne karanie pełnosprawnych kierowców parkujących na „kopertach”.
Kołobrzeg
Koordynatorem kampanii w Kołobrzegu jest Zakład Aktywności
Zawodowej, który rozpoczął działania w dniu otrzymania pierwszej
paczki z ulotkami „Czy naprawdę chciałbyś być na naszym miejscu?”.
Od razu do akcji włączyła się kołobrzeska Straż Miejska, Policja,
Morski Oddział Straży Granicznej, Stowarzyszenie Młodzi Demokraci,
Starostwo Powiatowe, a także lokalne media: Głos Koszaliński, Głos
Pomorza, Gazeta Kołobrzeska, Rzecz Kołobrzeska, Radio Kołobrzeg,
Radio Koszalin oraz Telewizja Kablowa Kołobrzeg.
Augustów
Tu Kampanię Parkingową przeprowadziła Straż Miejska, która na
terenie miasta rozwiesiła plakaty i umieszczała ulotki za szybą źle
zaparkowanych samochodów. Strażnicy większa uwagę poświęcają na
kontrolę miejsc parkingowych przeznaczonych dla osób
niepełnosprawnych. W trakcie tych kontroli ujawniane są wykroczenia
związane z zajmowaniem tych miejsc przez osoby nieupoważnione, jak
również braki kart parkingowych w pojazdach osób niepełnosprawnych.
Ponadto przekazano kilka uwag odnośnie do niepełnego oznakowania
miejsc parkowania dla osób niepełnosprawnych do zarządców dróg.
Bielsko-Biała
Stowarzyszenie Pomocy Rodzinie Port przeprowadziło na terenie
swojego miasta Kampanię Parkingową, w którą chętnie włączyła się
Straż Miejska, Sekcja Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej, WORD,
Gospodarstwo Pomocnicze przy Urzędzie Miasta, zarządzające
miejskimi parkingami, SDH Klimczok, supermarkety Makro, Sfera,
Tesco, Leroy Merlin oraz Radio Bielsko i Telewizja Bielsko. SPR
Port proponuje skierować więcej uwagi na instytucje wydające karty
parkingowe osobom (nie zawsze) niepełnosprawnym oraz konsekwencję w
wymierzaniu kar dla kierowców parkujących na miejscach dla osób
niepełnosprawnych.
Zabrze
Druga edycja kampanii rozpoczęła się tradycyjnie od konferencji, na
której rozprowadzono plakaty, ulotki oraz gadżety. Straż Miejska,
Policja, Wydział Infrastruktury Komunalnej oraz wszyscy
zainteresowani włączyli się do kolejnej akcji. Konferencję otworzył
spot przekazany przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji oraz
zaprezentowane zostały narzędzia do przeprowadzenia akcji.
Szczególnie podobał się spot radiowy. Stwierdzono, że jest bardzo
wyrazisty i konkretny, a niektórzy nawet stwierdzili, że po
usłyszeniu jego baliby się zaparkować na miejscu dla osób
niepełnosprawnych.
Poprzednia edycja Kampanii umożliwiła zebranie 500 sztuk
Deklaracji. Zauważono też, że problem zajmowania miejsc przez
nieuprawnionych kierowców zmniejszył się, naprawiono też miejsca
parkingowe, odnowiono oznakowanie ( Straż Miejska i Wydział
Infrastruktury współpracowali w tym zakresie).
Jawor
Podczas drugiej edycji Kampanii Parkingowej w Jaworze
widać jeszcze większe efekty wspólnych działań na rzecz polepszania
sytuacji osób niepełnosprawnych. W tegoroczną kampanię włączyła się
Policja, która propagowała jej idee w trakcie swoich rutynowych
czynności. Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa
wystąpiła do Urzędu Miasta z wnioskiem o utworzenie 2 miejsc
parkingowych dla osób niepełnosprawnych na terenie, którym
administruje spółdzielnia. Podczas prac remontowych schodów przy
ciągu handlowo – usługowym wykonany został podjazd z barierkami. Na
powstającym parkingu dla 10 pojazdów 1 miejsce zaplanowane jest dla
pojazdu osoby niepełnosprawnej.
W Bolkowie został dostosowany ośrodek zdrowia, a Urząd Miasta w
bardzo kreatywny sposób wyszedł naprzeciw potrzebom osób
niepełnosprawnych. Nie mogąc w pełni dostosować swojego budynku,
stworzył osobne miejsce pracy dla osoby, której zadaniem jest
załatwianie wszelkich formalności na terenie urzędu w
pomieszczeniach niedostępnych dla osoby niepełnosprawnej.
Ponadto w kampanię w tym roku włączyły się: supermarkety Tesco i Lidl, młodzież szkolna i członkowie stowarzyszeń działających na rzecz osób niepełnosprawnych na terenie powiatu jaworskiego, Ośrodki Szkolenia Kierowców, Telewizja Jawor, tygodnik lokalny „Nowa Gazeta Jaworska”, tygodnik społeczny „Konkrety”, „Słowo Polskie”, „Gazeta Wrocławska”, Radio Plus z Legnicy oraz Informator Samorządowy Powiatu Jaworskiego.
Zielonka
W ramach Kampanii parkingowej grupa młodych wolontariuszy
"Pomocna dłoń" ze Szkoły Podstawowej nr 3 im. J. Korczaka w
Zielonce:
- rozdawała breloczki, naklejki i ulotki informacyjne w centrum
miasta,
- przekazała ulotki i plakaty do szkół, urzędów i instytucji (m.in.
urząd miasta, przychodnia zdrowia, PZU, komisariat Policji),
- rozwiesiła plakaty na miejskich tablicach ogłoszeń,
- zamieściła informację dotyczącą Kampanii i naszego zaangażowania
w nią, w lokalnej prasie,
- w swojej szkole przygotowała gazetkę informacyjną dotyczącą
Kampanii,
Wolontariusze, po tegorocznych doświadczeniach, mają już pomysły na
przyszły rok.
Chorzów
W ramach Kampanii Parkingowej Stowarzyszenie Osób
Niepełnosprawnych „RAZEM” podjęło współpracę z Wydziałem Zdrowia
Urzędu Miasta Chorzów oraz Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej.
Instytucjom tym zostały przekazane materiały promujące akcję, które
zostały przez nie rozkolportowane w Chorzowie.
Część materiałów została przekazana innym organizacjom zrzeszającym
osoby niepełnosprawne, natomiast materiały medialne zostały
przekazane do jednego z marketów na terenie Chorzowa.
Bytom
W ramach kampanii parkingowej udostępnione zostały ulotki
w jednostkach administracji publicznej (urząd miejski, powiatowe
centrum pomocy rodzinie). Koordynator programu przesłał również
materiały do znajomych z listy dyskusyjnej (Gdańsk, Gdynia,
Świebodzin, Bełchatów, Mysłowice, Rybnik). Zostały one również
przekazane członkom stowarzyszenia chorych na stwardnienie
rozsiane, ich rodzin i przyjaciół w Siemianowicach Śląskich.
Dzięki współpracy z dziennikarzem radia Katowice temat kampanii
został przedstawiony w audycji dla kierowców. Na terenach centrów
handlowych w okolicach kopert zostały umieszczone plakaty.
Elbląg
Tu Kampanię Parkingową prowadzi jedna osoba prywatna,
która wraz z przedstawicielem Zarządu Dróg w Elblągu objeździła
samochodem przychodnie zdrowia, aby sporządzić raport tych
placówek, które nie mają oznakowanego miejsca parkingowego dla osób
uprzywilejowanych. W efekcie Zarząd Dróg wymalował i postawił znaki
przy pięciu placówkach zdrowia.
Materiały promocyjne akcji zostały dostarczone do Centrum
Handlowego „Ogrody”, biura Pełnomocnika Prezydenta Miasta ds. Osób
Niepełnosprawnych, a także rozprowadzone po różnych miejscach
Elbląga.
Kutno
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży „Blisko
Dziecka” jest koordynatorem Kampanii Parkingowej na terenie Kutna i
Żychlina. Celem działań była poprawa dostępności miejsc
parkingowych dla osób niepełnosprawnych oraz budynków publicznych,
które można udostępnić dość szybko niewielkim kosztem ze strony
władz miasta.
Kampania prowadzona była na szeroką skalę poprzez rozlepianie
plakatów w miejscach publicznych, umieszczanie banerów na lokalnych
stronach internetowych, weekendowe rozdawanie ulotek, rozsyłania
informacji prasowych na temat kampanii, powiadamianie radio i
telewizji oraz zorganizowanie konferencji z udziałem władz miasta
Kutna i powiatu, mediów, instytucji i organizacji związanych z
osobami niepełnosprawnymi.
Jak podają koordynatorzy Kampanii, kampania była bardzo owocna,
gdyż udało się od ręki załatwić niektóre problemy osób
niepełnosprawnych związanych z dostępem do informacji oraz budynków
użyteczności publicznej.
Opracowanie: redakcja, na podstawie relacji posczególnych miast
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz