Wrocław dla wszystkich, czyli dla kogo powstały "koperty"?
W drugi czwartek października przy wrocławskim Aquaparku rozpoczęto kolejny etap kampanii „Wrocław dla wszystkich”, organizowanej przez Dolnośląskie Forum Integracyjne i gminę Wrocław. Inicjatorzy akcji wspólnie ze strażą miejską poinformowali o zmianach w uchwale Rady Miejskiej dotyczących abonamentu „0”. Wyjaśnili także, po co i dla kogo są tzw. „koperty”.
– Po raz kolejny chcemy przypomnieć, po co i dla kogo są tzw. „koperty”, czyli miejsca dla niepełnosprawnych, które są zbyt często zajmowane przez kierowców do tego nieuprawnionych – mówił Bartłomiej Skrzyński, rzecznik miasta Wrocławia ds. osób niepełnosprawnych. – Kierowcy, którzy tłumaczą się, że jedynie na chwile stanęli na tzw. kopercie, a nie mieli do tego prawa, powodują, że osoba niepełnosprawna nie dotrze do sklepu czy do pracy. Choć to nie jedyny problem – dodał.
Podczas startu kampanii parkingowej wrocławska straż miejska
przypomniała, jakie kary grożą za nieuprawnione zajęcie miejsca
przeznaczonego dla pojazdów osób niepełnosprawnych.
– Kierowca, który nie posiada do tego uprawnień, a zostawi
pojazd na miejscu przeznaczonym dla osoby niepełnosprawnej,
otrzymuje mandat w wysokości 500 zł i 5 punktów karnych. Może się
także spodziewać, że jego pojazd zostanie odholowany i to będą
dodatkowe koszty, ponad 400 zł – wyjaśniał Sławomir Chełchowski,
rzecznik prasowy wrocławskiej straży miejskiej. Osoby
niepełnosprawne, aby mogły korzystać z wyznaczonych miejsc, muszą
pamiętać o wystawieniu karty parkingowej w widocznym miejscu –
inaczej muszą liczyć się z mandatem. – Tłumaczenia kierowców,
którzy bezprawnie blokują takie miejsca, są zwykle takie same: ja
tylko na chwilę, ja musiałem – dodaje Chełchowski.
Na parking przy wrocławskim Aquaparku, który podczas budowy i
remontów jest konsultowany z osobami niepełnosprawnymi, brawurowo
przyjechała Anna Halik, członkini Stowarzyszenia Absolwentów WSB we
Wrocławiu, osoba na wózku, która na co dzień sama jest
kierowcą.
– Bardzo często „koperty” są zajęte przez samochody do tego nie
uprawnione, a jak zwracam uwagę, to pojawiają się chamskie odzywki,
ale zdarzają się także sytuacje skruchy – mówi Anna Halik i
podkreśla, że we Wrocławiu jest wystarczająca ilość miejsc dla
niepełnosprawnych, ale trzeba skuteczniej egzekwować prawo.
Abonament "0" także dla osób spoza Wrocławia
Organizatorzy poinformowali także o inicjatywie rzecznika miasta Wrocławia ds. osób niepełnosprawnych i Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta, będącej reakcją na potrzeby środowiska osób niepełnosprawnych. Chodzi o zmiany w uchwale Rady Miejskiej związane z wydawaniem abonamentu „0”. – Dotychczas niepełnosprawne osoby uprawnione do otrzymania niebieskiej karty parkingowej mogły uzyskać abonament „0” (zezwalający na bezpłatne parkowanie także poza wyznaczonymi kopertami w strefach: A,B,C) tylko jeśli mieszkały we Wrocławiu. Było to problemem dla osób na wózku, które mieszkały np. w Zgorzelcu czy Świdnicy, a studiowały lub pracowały we Wrocławiu. Od 17 października, kiedy uchwała wejdzie w życie, osoby niepełnosprawne spoza stolicy Dolnego Śląska też będą mogły uzyskać abonament „0” – wyjaśnia Bartłomiej Skrzyński. Będzie go można uzyskać bezpłatnie w Zarządzie Dróg i Utrzymania Miasta przy ul. Długiej 49. Warto wcześniej sprawdzić, do której działa urząd.
Kolejnym elementem Akcji Parkingowej będzie dystrybucja
ulotek. Chcemy przypominać i informować o tym, że aktywizacja
osób niepełnosprawnych zależy także od przyjaznego otoczenia i
zrozumienia szczególnych potrzeb osób niepełnosprawnych przez
każdego z nas – zaznacza Paweł Napora, prezes Dolnośląskiego Forum
Integracyjnego. Organizatorzy wyrazili też pełną aprobatę dla
planowanej noweli w polskim prawie dotyczącej kart parkingowych,
ich wydawania, kar i centralnej ewidencji.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Dodaj komentarz