Udzielenie złej informacji przez pracownika MOPS. Co robić?
Moje orzeczenie utraciło ważność 31.01.21 r., na moje pytanie w powiatowym zespole czy muszę składać nowy wniosek pomimo specustawy, urzędniczka poinformowała, że tak; celowo skłoniła mnie do złożenia nowego wniosku. Nie poinformowała mnie, że orzeczenie jest nadal ważne. Nowe orzeczenie jest dla mnie niekorzystne. Czy błąd urzędnika i celowe wymuszenie na mnie złożenia wniosku, mogą być podstawą do unieważnienia nowej decyzji? Co robić? Na razie złożyłam skargę do dyrektora MOPS.
Szanowna Pani,
Zgonie z obowiązującymi przepisami nie ma obowiązku składania nowego wniosku o orzeczenie. Stanowisko w tym zakresie zajął oficjalnie w dniu 18.11.2020 r. także Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych przedstawiając na swojej stronie informację Przedłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności wydawanych przez powiatowe i wojewódzkie zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności - Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych (niepelnosprawni.gov.pl).
Jeżeli nie zgadza się Pani z decyzją, należy wnosić odwołanie od tej decyzji.
W kwestii złożenia wniosku o orzeczenie, gdy nie było takiego obowiązku, być może warto przeanalizować całą sytuację jaka miała miejsce w urzędzie. W szczegółach należy prześledzić, jak do tego doszło. Zobaczy też Pani co odpisze dyrektor MOPS w tej sprawie. Powinien to następnie poddać analizie prawnik. Jeżeli potrzebna będzie pomoc prawnika, ma Pani możliwość skontaktowania się bezpośrednio z prawnikiem (np. w ramach punktów nieodpłatnej pomocy prawnej (https://darmowapomocprawna.ms.gov.pl/pl/mapa-punktow/).
Z poważaniem,
dr Michał Urban, radca prawny