Bank dostępny i „bankowanie” z domu, czyli jak w przyjazny sposób skorzystać z usług bankowych?
Prawdopodobnie każdy z nas stając się klientem danego banku doceni możliwość pełnego skorzystania z jego usług niezależnie od stopnia swojej sprawności czy rodzaju niepełnosprawności. O banku dostępnym dla każdego i możliwościach, które daje bankowość elektroniczna, czyli „bankowanie” z domu, rozmawiamy z ekspertami BNP Paribas Bank Polska.
Zgodnie z Ustawą o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z 19 lipca 2019 r. banki mają obowiązek przekazywać klientom ze szczególnymi potrzebami dokumenty bankowe w formach dostępnych dla nich.
- Wiele banków, w tym także BNP Paribas Bank Polska, jeszcze przed wejściem w życie tej ustawy podjęło działania na rzecz dostępności. Od 15 czerwca 2020 r. umożliwiliśmy we wszystkich oddziałach obsługę osób głuchych dzięki połączeniu online z tłumaczem polskiego języka migowego (PJM) – mówi Sabina Blitek, dyrektor Biura Prawnego ds. Obsługi Detalicznych Linii Biznesowych w BNP Paribas Bank Polska.
Wachlarz możliwości
- Osoby z niepełnosprawnością mają w naszym banku pełny wachlarz różnych możliwości obsługi, zgodnie ze swoimi potrzebami. W każdym oddziale, ale także poprzez infolinię osoby głuche mogą skorzystać z usługi tłumacza PJM. Na tablecie w oddziale lub ze swojego telefonu można połączyć się z tłumaczem skanując specjalny kod, znajdujący się na drzwiach oddziału. Mamy szereg rozwiązań, które umożliwiają zapoznanie się z dokumentami bankowymi np. w języku migowym, bądź w formie nagrania audio, w druku powiększonym lub w alfabecie Braille’a. Każdy oddział zaopatrzony jest w lupę powiększającą oraz ramkę ułatwiającą złożenie podpisu. Również bankomaty są dostosowane dla osób z niepełnosprawnością wzroku, a nasze oddziały są dostosowywane pod względem architektonicznym – wtóruje Marcin Oksieniuk, radca prawny w BNP Paribas Bank Polska.
Bank posiada certyfikat Integracji „Obiekt bez barier”. Lista oddziałów z certyfikatem dostępna jest na stronie banku.
Instytucja ta otrzymała także statuetkę Lidera Dostępności 2019 w kategorii „Sieć placówek” za kierowanie się w swoich działaniach zasadami projektowania uniwersalnego i za politykę banku, w której w centrum znajdują się nie procedury, a klient i jego potrzeby – niezależnie od wieku i stopnia sprawności.
„Bank w domu” – dlaczego warto?
- Nasze placówki są przygotowane na sytuację pandemiczną i wyposażone we wszelkie środki chroniące klientów przed zakażeniem. Bankowość elektroniczna z domu w obecnej sytuacji zapewnia nam całkowicie bezpieczne korzystania z usług bankowych i przestrzeganie podstawowej zasady „zostań w domu”. Zdalne bankowanie ma wiele zalet, które są cenne nie tylko w pandemii. Jednak w obecnym czasie zapewnia nam ograniczony kontakt z innymi osobami i ochronę przed zakażeniem COVID-19 – zaznacza Sabina Blitek.
Wymienia szereg korzyści, które daje nam korzystanie z „bankowania z domu”.
- Bankowość elektroniczna, z której możemy skorzystać w domu daje nam możliwość wykonania nie tylko tych najbardziej podstawowych czynności bankowych. To przede wszystkim oczywiście możliwość wykonywania przelewów, np. po to, by zapłacić nasze bieżące rachunki, szybko przesłać pieniądze dla rodziny, ale także m.in. założyć lokatę czy sprawdzić ofertę dostępnych produktów bankowych. Osoby niewidome mogą skorzystać z bankowości telefonicznej, po weryfikacji ich przez konsultanta – mówi Sabina Blitek.
„Czas to pieniądz”
Sabina Blitek zauważa jeszcze inne korzyści korzystania z bankowości elektronicznej – to przede wszystkim ogromna oszczędność czasu.
- W większym stopniu bankowanie w domu umożliwia nam także panowanie nad naszymi finansami, gdyż mamy zawsze pod ręką pełną informację o transakcjach jakie wykonaliśmy, mogę one być pogrupowane w kategorie, o saldzie konta. Możemy ustawić stałe zlecenia np. opłat, skorzystać z polecenia zapłaty, np. przy płaceniu za usługi, z których korzystamy. Bankowość weszła do domu i dzięki temu możemy mieć bank w domu i bezpiecznie korzystać z niego na komputerze 24 godziny na dobę. To podręczne archiwum przepływu naszych środków – dodaje.
To, co istotne, bankowość elektroniczna jest bezpłatna. To także oszczędność, gdyż teraz trend się odwraca – często musimy zapłacić za korzystanie z usług banku w oddziale, a elektronicznie nie. To także bardzo proekologiczne podejście, o czym również warto pamiętać.
Czy to jest bezpieczne?
Być może wielu klientów obawia się korzystania z bankowości elektronicznej w trosce o bezpieczeństwo zgromadzonych środków finansowych. Jednak eksperci BNP Paribas Bank Polska rozwiewają te wątpliwości.
- Bankowość elektroniczna jest ułatwieniem dla każdego, nie tylko dla osób ze szczególnymi potrzebami i nie tylko w pandemii. Oszczędność czasu ma tu na pewno ogromne znaczenie, dla osób z niepełnosprawnością ruchową dodatkowo jest to szczególne ułatwienie – bez konieczności wychodzenia z domu jesteśmy w stanie skontaktować się z bankiem i wykonać potrzebne operacje – podkreśla Marcin Oksieniuk. – Na pewno trzeba zachować ostrożność i zdrowy rozsądek – zawsze sprawdzić po otwarciu strony banku, czy jej adres jest zabezpieczony kłódką, czy też zabezpieczyć się poprzez dwupoziomowe uwierzytelnianie naszego logowania, jeżeli jest dostępne. Jeśli ktoś stosuje się do zaleceń banku i nie otwiera nieznanych załączników na swoim komputerze, to bankowość elektroniczna jest jednym z najlepszych rozwiązań w świecie finansowym.
Podstawowe zasady bezpieczeństwa
- Kluczowe dla użytkowników jest zachowanie podstawowych zasad bezpieczeństwa w internecie, czyli np. nie należy otwierać korespondencji mailowej i załączników w mailach od nieznanych adresatów, szczególnie tych z końcówką „zip”, które mogą mieć w sobie wirusa. Zawsze należy sprawdzić, czy znamy nadawcę maila, sprawdzić dokładnie adres mailowy, czy ma właściwe rozszerzenie. Przede wszystkim jednak trzeba pamiętać o jednej podstawowej kwestii – bank nigdy nie prosi klientów o podawanie danych wrażliwych, czyli m.in. loginu i hasła do bankowości elektronicznej. Nigdy nikomu tych danych nie powinniśmy podawać pod żadnym pozorem – przestrzega Sabina Blitek.
Nasi eksperci nie mają wątpliwości, że bankowość elektroniczna to teraźniejszość i przyszłość świata finansowego.
- W przyszłości prawdopodobnie nie będziemy pytać o to, czy korzystne jest „bankowanie” z domu, ale o to, co jeszcze możemy zrobić poprzez bankowość elektroniczną. Te usługi się rozszerzają i już teraz np. możemy dzięki temu opłacić parking czy kupić bilet do kina. Instytucje finansowe chcą ułatwiać codzienne życie klientom i rozszerzać usługi w taki sposób, by kwestia płatności była jak najmniej skomplikowana – konkluduje Sabina Blitek.
- Dlatego to określenie, które przyświeca naszej instytucji „bank bez barier” jest tak ważne i ujmuje istotę przyszłości świata finansów – dodaje Marcin Oksieniuk.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Dodaj komentarz