Podróże międzymiastowe
Kierowcy z obniżoną sprawnością ruchową podróżujący samochodem nie widzą w przemieszczaniu się po polskich drogach większego problemu. Mają takie same potrzeby jak wszyscy użytkownicy dróg i obowiązują ich takie same zasady korzystania z nich.
W ocenie Adama Orła, od 22 lat poruszającego się na wózku, większość stacji benzynowych jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością, szczególnie stacje sieciowe. Niektóre mają też tzw. kopertę, zwykle przy wejściu.
W podróżowaniu po Polsce samochodem większych problemów nie widzi także Tomasz Biduś, instruktor aktywnej rehabilitacji, poruszający się na wózku. W samochodzie spędza dużą część swojego dnia pracy.
– Największy kłopot może być z zatankowaniem. Są stacje, gdzie zawsze wychodzi obsługa, ale na niektórych nie można na to liczyć. W internecie raczej nie ma na ten temat informacji. Trąbienie nie kojarzy się dobrze, więc często trzeba po prostu czekać.
Adam Orzeł, gdy potrzebuje pomocy, podjeżdża pod dystrybutor z gazem, gdyż musi być tam obsługa.
Doświadczenia z trasy
Problemu z niedostępnością nie doświadczają kierowcy w miejscach obsługi pasażera (MOP) na autostradach. Czynnych jest 17 MOP-ów o funkcji wypoczynkowo-usługowej, 25 jest przygotowywanych, a 15 szuka dzierżawcy. Zjazdy do nich są dobrze oznakowane.
– We wszystkich MOP-ach – stacja, WC, restauracja, są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych – zapewnia Łukasz Dybkowski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
O ile przepisy ruchu drogowego są dla wszystkich takie same, o tyle kierowcy z niepełnosprawnością mogą mieć nieco większe potrzeby dotyczące infrastruktury drogowej.
– Przed podróżą trzeba zatankować do pełna, ale też robić sobie przerwy na dłuższych trasach. Dobrze jest mieć naładowany telefon, a zimą lub jesienią wieźć termos z ciepłą herbatą i koc w środku samochodu – przypomina Piotr Kosmowski, prowadzący szkołę nauki jazdy dla osób z niepełnosprawnością.
Tomasz Biduś radzi pamiętać o mapie i nawigacji.
– Mamy złe oznaczenia dróg i dobrze jest zabezpieczyć się przed utknięciem gdzieś. W zimie bezpieczniej jest robić mniejsze odcinki trasy – mówi.
Adam Orzeł zwraca uwagę, że dużym problemem w miastach może być parkowanie na „kopertach”.
– Często są zajęte przez nieuprawnione do tego osoby. Poza tym często nie mają obniżonych krawężników. Trzeba przejechać kawałek po ulicy, co nie jest bezpieczne, żeby dostać się na chodnik – mówi.
– Czasami naklejka na szybie samochodu z piktogramem niepełnosprawności może pomóc w skorzystaniu z uprzejmości kierowców – dzieli się swoim doświadczeniem Adam Orzeł: – Samochód jest dla nas bardzo istotny, gdyż inne środki transportu nie są dostosowane do potrzeb podróżnych z niepełnosprawnością.
Fot.: www.sxc.hu
Wiadomo, że podróżowanie po Polsce autobusami jest trudne, gdyż nie ma w nich miejsc dla osób na wózkach. Chlubnym wyjątkiem jest Polski Bus, który od dwóch lat zapewnia miejsce na wózek pasażerom, którzy podczas podróży muszą w nim pozostać.
Peugeot bez Barier
Tomasz Chodkiewicz, dyrektor handlowy Peugeot Polska
Firma Peugeot wraz z liderami rynku ubezpieczeń komunikacyjnych PZU S.A. i TUiR Allianz S.A. przygotowała kilkuwariantową ofertę pakietów ubezpieczenia. Każdy z pakietów zawiera ubezpieczenia OC, AC, NW oraz szereg usług assistance. Dzięki wprowadzeniu kilku wariantów ubezpieczenia każdy z klientów może je dopasować do własnych indywidualnych potrzeb.
Wśród szerokiego zakresu ubezpieczenia nasi kliencimogą skorzystać z takich udogodnień jak samochód zastępczy do 14 dni dostępny również w opcji „Door to Door”, czyli z gwarancją odstawienia pojazdu po naprawie w miejsce wskazane przez klienta. Zniesione udziały własne, stała suma ubezpieczenia oraz brak jej konsumpcji dla pojazdów nawet do szóstego roku eksploatacji gwarantują ubezpieczonym utrzymanie pełnej sumy ubezpieczenia przez cały rok polisowy, nawet w przypadku wypłaty odszkodowania. Po szkodzie klienci nie muszą tracić czasu i energii na formalności związane z doubezpieczeniem pojazdu.
Wszystkie warianty pakietów ubezpieczeniowych gwarantują bezgotówkową naprawę szkód, zgodnie z technologią producenta w autoryzowanych stacjach marki Peugeot, bez konieczności angażowania własnych dodatkowych środków finansowych. W zakresie ubezpieczenia nasi klienci mają do wyboru też wariant assistance zapewniający pomoc w przypadku braku paliwa lub awarii pojazdu, jak również odholowanie auta do warsztatu lub miejsca zamieszkania klienta.
Szeroki zakres ubezpieczenia dobierany indywidualnie i szereg opcji dodatkowych gwarantują mnóstwo udogodnień dla każdego z naszych klientów, bez względu na ich cechy fizyczne i sprawność. Zależy nam na zadowoleniu ich wszystkich, a dla klientów z niepełnosprawnością, w ramach programu "Peugeot bez Barier" przygotowaliśmy specjalną ofertę – pakiet ubezpieczenia OC, AC, NW, Assistance w wysokości 2,99%, przy zakupie nowego samochodu marki Peugeot. Promocja będzie obowiązywała na pojazdy ubezpieczone do końca stycznia 2014 r.
Szczegóły dotyczące zakresu ubezpieczenia oraz fachową pomoc przy wszelkich formalnościach związanych z podpisaniem polisy lub zgłoszeniem szkody można znaleźć w salonach Peugeot działających w ramach programu "Peugeot bez Barier":
AUTO CENTRUM, al. Tadeusza Rejtana 67, Rzeszów, tel.: 17 875 00 00;
BUDMAT AUTO, ul. Bielska 67, Płock, tel.: 24 267 47 60;
D&D, ul. Karkonoska 45, Wrocław, tel.: 71 334 31 11;
GOLEMO, ul. Stefana Grota-Roweckiego 6, Kraków, tel.: 12 252 04 00;
L’EMIR, ul. Sobieskiego 16, Dąbrowa Górnicza, tel.: 32 639 00 00;
PEUGEOT POLSKA ODDZIAŁ W WARSZAWIE, ul. Radzymińska 112/114, Warszawa, tel.: 22 448 94 00;
POL-MOT AUTO, ul. Połczyńska 125, Warszawa, tel.: 22 533 61 10;
RITA MOTORS, ul. Domaszowska 52, Kielce, tel.: 41 343 60 30.
Dostosowany serwis Orlenu
Marek Balawejder, dyrektor wykonawczy ds. sprzedaży detalicznej PKN ORLEN
Stacje paliw PKN ORLEN to w większości obiekty dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Obecnie, ponad 1000 z nich ma niezbędne udogodnienia. Dotyczy to zarówno parkingu i podjazdu, jak i budynku. Przygotowany jest również personel stacji – począwszy od pracowników na podjeździe, zawsze gotowych pomóc osobom z niepełnosprawnością.
Kierowcy, którzy wybierają się w dłuższą podróż, na pewno uznają za przydatny planner podróży dostępny w serwisie internetowym Orlenu. Dzięki temu narzędziu można w szybki i łatwy sposób zaplanować trasę, sprawdzić, czy stacje wybrane na tankowanie albo odpoczynek są przystosowane do obsługi mniej sprawnych klientów zarówno w polskiej, czeskiej, niemieckiej, jak i litewskiej sieci Koncernu. Dodatkowym atutem serwisu jest możliwość pobrania aplikacji na urządzenia mobile (smartfony) oraz punkty POI (Points of Interest) na urządzenia GPS. Na bieżąco staramy się wprowadzać rozwiązania, które usprawniają obsługę naszych klientów. W tym procesie niezmiernie istotne są uwagi samych kierowców, którzy dzielą się nimi w bezpośrednim kontakcie z nami. To sprawia, że nasze stacje pod kątem atmosfery, komfortu zakupów i odpoczynku są od wielu lat niezmiennie doceniane przez klientów, którzy wyrażają pozytywne opinie w rankingach konsumenckich, jak np. w największym europejskim sondażu European Trusted Brands, w którym Orlen otrzymuje nieustannie od 12 lat tytuł Stacji Godnej Zaufania.
W razie awarii
mł. insp. Marek Konkolewski, BRD KGP
Kierowcom z obniżoną sprawnością ruchową, którzy wybierają się samochodem w daleką podróż przez Polskę, radziłbym przede wszystkim, by podróżować wraz z pasażerem, zwłaszcza jeśli będą jechać autostradą i na dłuższych odcinkach. W przypadku awarii pojazdu należy przede wszystkim włączyć światła awaryjne, a pasażer powinien ustawić odblaskowy trójkąt ostrzegawczy w odległości 100 m od pojazdu.
W sytuacji gdy podróżujemy sami i zaskoczy nas usterka w samochodzie, nie należy czekać, aż stanie on na środku jezdni, ale wykorzystując do końca to, że jest w ruchu, należy zjechać jak najgłębiej na pobocze. Jeśli jesteśmy sami, przede wszystkim włączamy światła awaryjne, po czym sprawdzamy w dokumentach numer assistance, który zawsze należy mieć pod ręką. Trzeba pamiętać, że na autostradzie nie pomoże nam inny kierowca, bo nie można tam holować pojazdu; mogą to robić tylko pojazdy specjalistyczne. Dobrze jest pamiętać, że na autostradzie znajdują się słupki alarmowe SOS rozmieszczone w odległości 2 km wzdłuż pasa awaryjnego.
Jeśli mamy taką możliwość, możemy wezwać pomoc poprzez wciśnięcie czerwonego przycisku i zgłosić awarię pracownikowi centrum zarządzania autostradą, któremu wyświetli się w systemie nasza lokalizacja. No i oczywiste jest posiadanie telefonu komórkowego i skorzystanie z numeru 112. Dobrze jest też zwrócić uwagę, że na bilecie otrzymywanym przy wjeździe na autostradę mamy podane wszystkie numery alarmowe, z których w razie awarii można skorzystać.
Koszty parkowania i transportu
Kwestię opłaty za parkowanie na tzw. kopertach w strefach płatnego parkowania regulują uchwały rad miast. Warto sprawdzić w internecie, zasady odpłatności w danym mieście.
Oto kilka wybranych informacji:
Gdynia: W gdyńskiej strefie płatnego parkowania osoby z niepełnosprawnością nie są zwolnione z odpłatności za parkowanie, również na „kopertach”. Obowiązuje cennik uzależniony od czasu parkowania, od pierwszej pół godziny wzrastający co godzinę. Koszt abonamentu typu N (dla osoby z niepełnosprawnością) uprawniającego do korzystania ze wszystkich miejsc postojowych w strefie, to 30 zł za miesiąc.
Białystok: – Korzystanie z „kopert” w strefie płatnego parkowania w Białymstoku jest bezpłatne – informuje Barbara Suszczyńska, kierownik referatu ds. Osób Niepełnosprawnych w UM.
Lublin: Za parkowanie w strefie płatnego parkowania na „kopertach” opłaty nie są pobierane od osób legitymujących się kartą parkingową. Za parkowanie na pozostałych miejscach opłaca się pełną stawkę. Osoba z niepełnosprawnością może wykupić roczny abonament typu "N” za 50 zł, co daje uprawnienie do parkowania w całej strefie.
Poznań: Posiadacz karty parkingowej może parkować bezpłatnie na „kopertach” w strefie płatnego parkowania. Jeśli koperta jest zajęta, może na tej samej zasadzie zatrzymać się na miejscu przylegającym do „koperty” – od 8 sierpnia br. Jeśli kierowca chce parkować w całej strefie płatnego parkowania, może wykupić za 5 zł miesięcznie uprawniający do tego identyfikator (najkrócej na kwartał).
Możliwość przemieszczania się po mieście dają też taksówki.
• Miasto Lublin, za pośrednictwem Zarządu Transportu Miejskiego, przekazało w użytkowanie Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu przystosowane busy, którymi świadczone są indywidualne usługi transportowe – informuje Łukasz Tyzo z Biura ds. Osób Niepełnosprawnych UM. Przejazd na terenie Lublina kosztuje 5 zł i wzrasta za każdy kilometr; poza miasto opłata ustalana jest indywidualnie.
• Usługi przewozowe dla osób niesprawnych ruchowo świadczymy w godzinach 8–14 i 16–6. Jednorazowy koszt przejazdu to 25 zł na terenie Gdyni. Do innego miejsca w Trójmieście ustalamy kwoty indywidualnie – mówi Mirosław Masima z firmy Jagster Gdynia. ZKM w Gdyni dysponuje busami do przewozu osób niepełnosprawnych. Jednorazowy przejazd na terenie Gdyni kosztuje 12 zł.
• W Poznaniu usługa „taksówki na telefon” świadczona jest „od drzwi do drzwi” od poniedziałku do soboty w godzinach 7–19. Za pierwszy kilometr jazdy po Poznaniu zapłacimy 6,18 zł, a za każdy następny 2,70 zł, godzina postoju kosztuje zaś 32 zł.
Sonda na portalu www.niepelnosprawni.pl
Sonda przeprowadzona na portalu www.niepelnosprawni.pl w kwestii wyboru rodzaju środka transportu, którym pokonujemy w Polsce duże odległości, wskazała, że aż 52 proc. respondentów decyduje się na samochód, a 16 proc. na autobus. 20 proc. udzielających
odpowiedzi podróżuje pociągiem, a 10 proc. z nich w ogóle nie wybiera się w dalsze podróże. Samolotem podróżuje jedynie 2 proc. respondentów. Nikt nie wskazał na autostop. Odpowiedzi w ciągu dwóch tygodni udzieliło 996 osób.
Partnerami cyklu „Kierowca bez barier” są Peugeot Polska i Orlen
Komentarze
-
Poznań
29.01.2015, 19:54W Poznaniu jeśli nie stoisz na kopercie, mimo wyłożonej karty parkingowej, zapłacisz mandat 50 zł. Tak miałem jakieś 4 lata temu na ul. Ogrodowej i niestety zapłaciłem. Informacja w artykule jest nieścisła.odpowiedz na komentarz -
Autostrada
04.02.2014, 15:17Jakieś chyba 2 lata temu podróżowałam na trasie Olsztyn - Ciechocinek i trafiłam na odcinek autostrady. To było moje pierwsze tego typu doświadczenie. Aby przycisnąć guzik użyłam butelki z napojem (moje ręce okazały się za krótkie, choć są "normalne"), ale biletu wyciągnąć już nie mogłam. Pomocy udzielił mi inny kierowca.odpowiedz na komentarz
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Dodaj komentarz