Zobaczy, poda, usłyszy, pomoże – warszawski asystent osoby niepełnosprawnej
Centrum Usług Socjalnych i Szkolenia Kadr Pomocy Społecznej „Ośrodek Nowolipie” realizuje w Warszawie, pod egidą i dzięki funduszom Urzędu Miasta, program pod nazwą „Asystent Osoby Niepełnosprawnej”. – Podobne projekty były już wprowadzane w stolicy - mówi Zbigniew Ogonowski, dyrektor „Ośrodka Nowolipie”. – W tamtych jednak przypadkach, obejmowały one tylko osoby z określoną formą niepełnosprawności. Nasi asystenci natomiast mogą pomóc wszystkim niepełnosprawnym warszawiakom bez względu na rodzaj ich dysfunkcji.
Fot. M. Gajda
Pierwsze zgłoszenia od osób niepełnosprawnych zainteresowanych wynajęciem osobistego asystenta przyjęto 7 sierpnia 2006 r. Ten dzień uważany jest za datę oficjalnego uruchomienia programu. Obecnie projekt realizowany jest przez 4 koordynatorów oraz 26 asystentów. - Średnia wieku naszych asystentów to ok. 30 lat – mówi Zbigniew Ogonowski. – Profesja pod nazwą „asystent osoby niepełnosprawnej” powstała stosunkowo niedawno. Dopiero kilka lat temu wpisano ją na listę zawodów wykonywanych w Polsce. Osoba, która chce ją wykonywać musi posiadać, oprócz oczywiście określonych predyspozycji, takich jak: empatia, cierpliwość, umiejętność nawiązywania kontaktów, wyrozumiałość itd., także i odpowiednie kwalifikacje. Aby zostać asystentem osoby niepełnosprawnej należy ukończyć szkołę o odpowiednim profilu. Ponieważ jednak absolwentów takich kierunków jest jeszcze niewielu, przy realizacji naszego programu dopuściliśmy możliwość przyjęcia do pracy także i tych asystentów, którzy ukończyli specjalistyczne szkolenia.
„Ośrodek Nowolipie” zatrudnia asystentów w zwykłym wymiarze 8 godzin dziennie, na podstawie umowy zlecenia. – Na początku roku otrzymaliśmy środki na kontynuację projektu – mówi dyrektor Ogonowski. – Mamy nadzieję, że będzie się on cieszył wśród niepełnosprawnych warszawiaków podobnym, jeśli nie jeszcze większym, powodzeniem niż w roku 2006, będziemy mogli powiększyć ekipę naszych asystentów i ogłosić kolejny nabór.
Fot. M. Gajda
Obecnie z pomocy asystentów z „Ośrodka Nowolipie” korzysta ponad 300 klientów. Administratorzy projektu dla celów organizacyjnych dzielą ich na dwie grupy wiekowe: 18-50 lat oraz 60 i więcej lat. Obie grupy reprezentowane są w stosunku ok. 50% do 50%. Program nie wyróżnia osób z określoną dysfunkcją. – Naszym klientem może zostać każdy niepełnosprawnym warszawiak, bez względu na to, czy jest osobą z niepełnosprawnością ruchową czy mentalną, pod warunkiem, że posiada orzeczenie ZUS o zaliczeniu do dawnej I lub II grupy inwalidzkiej lub orzeczenie z Miejskiego Zespołu Orzekania o Niepełnosprawności o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności – mówi Zbigniew Ogonowski. Asystenci z „Ośrodka Nowolipie” realizują określony zakres usług. Niektórych zamówień koordynatorzy nie przyjmują w ogóle. – Nie możemy się zgodzić na udzielenie pomocy jeśli klient domaga się od nas prac typowo opiekuńczych, np. umycia, posprzątania mieszkania, wyniesienia śmieci, zrobienia za niego zakupów – mówi dyrektor Ogonowski. - Celem naszego programu jest bowiem zbliżenie osoby niepełnosprawnej do społeczeństwa, aby mógł jak najlepiej funkcjonować w ramach jego struktury, a nie obok niej. A zatem nasi asystenci pomogą w załatwieniu sprawunków, czy spraw w urzędzie pod warunkiem, że osoba niepełnosprawna będzie uczestniczyła i to aktywnie w takich wyjściach. Nasz asystent poda szklankę z herbatą, ale nie ugotuje obiadu.
Fot. M. Gajda
Asystenci z „Nowolipia” wynajmowani są więc do typowych „wędrówek
po mieście” – do usług typu dowiezienie - przywiezienie do kina,
teatru, urzędów. Ich pomoc jest potrzebna wszędzie tam gdzie
konieczne jest pokonanie barier architektonicznych. – Czasem zdarza
się, że do jednego klienta, musimy wysłać dwóch asystentów –
opowiada Zbigniew Ogonowski. – Kiedy osoba niepełnosprawna zgłasza
się do nas z zamówieniem usługi zadajemy jej szereg pytań, których
celem jest dopasowanie odpowiedniego asystenta nie tylko do formy
zlecenia, ale także do preferencji klienta. Być może komuś będzie
zależało na tym, aby była to młody, silny mężczyzna, który pomoże
usiąść na wózku po wyjściu z samochodu, a być może jakiejś pani,
która chciałaby się wybrać do fryzjera raźniej będzie to zrobić w
towarzystwie młodej kobiety. Mamy też zlecenia nietypowe. Nasi
asystenci byli już na treningach drużyny zawodników rugby na
wózkach czy na basenie. Jeden z nich odwoził kiedyś klienta na
spływ kajakowy na Mazurach i na poznańskie lotnisko, skąd klienta
wyruszała w podróż do Paryża.
Fot. M. Gajda
Usługi Asystentów w „Ośrodku Nowolipie” realizowane są przez
cały tydzień - również w soboty i niedziele, w godzinach od 8.00 do
22.00. Klient może zamówić usługi asystenta od poniedziałku do
piątku w godzinach od 8.00 do 18.00. Ważne jest jednak, aby złożył
zlecenie z 2,3 dniowym wyprzedzeniem. Osób niepełnosprawnych
mieszkających w Warszawie, którzy chcą skorzystać z ich pomocy jest
– jak na razie – zdecydowanie więcej niż asystentów. – W wielu
wypadkach zdarza się też tak, że klient przyzwyczaja się do jednego
z asystentów, i specjalnie czeka na jego wolny termin – dopowiada
Zbigniew Ogonowski. Każdy z asystentów przeszedł podstawowy kurs
posługiwania się językiem migowym, ale w przypadku osób
niepełnosprawnych z dysfunkcjami narządów słuchu, mowy czy wzroku,
mile widziana jest przy realizacji zlecenia wsparcie rodziny czy
organizacji pozarządowych reprezentujących interesy osób z
określonym rodzajem niepełnosprawności. - Przy takiej skali
działalności nie posiadamy niestety własnego transportu, ale
współpracujemy z firmą MPT, która ma w swoim taborze taksówki
przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych czy z ośrodkami,
domami pomocy społecznej – mówi Zbigniew Ogonowski. – Usługi
naszych asystentów są płatne, ale kwota ta jest zupełnie
symboliczna. Jedno „wyjście” asystenta obliczane na 3,5 godziny
kosztuje… 4 złote. Każda następna godzina – dodatkowo 1
złotych.
Czy zdarzają się reklamacje? – Projekt: Asystent Osoby
Niepełnosprawnej ma już rozbudowaną strukturę, działamy na zasadzie
„radio-taxi”, każda uwaga klienta jest odnotowywana – odpowiada
Zbigniew Ogonowski. – Nasi asystenci posiadają służbowe telefony
komórkowe i są w stałym kontakcie z koordynatorami, ale zdarza się,
że ze względu na sytuację na stołecznych ulicach mogą dojechać do
klienta z opóźnieniem. W takich sytuacjach jesteśmy w stałym
kontakcie z osobą zamawiającą zlecenie.
W jaki sposób osoba niepełnosprawna mieszkająca w Warszawie może
zamówić usługi asystenta z „Ośrodka Nowolipie”?
- pod numerem telefonu: 022 887 33 20
- wysyłając e-mail na adres: zamawiam@asystent-nowolipie.waw.pl.
Szczegółowy regulamin korzystania z pomocy asystentów osobistych
„Ośrodka Nowolipie” dostępny jest na stronie internetowej: www.asystent-nowolipie.waw.pl.
Siedziba ośrodka: ul. Nowolipie 25b, 01-200 Warszawa.
***
Artykuł powstał w ramach projektu "Integracja
- Praca. Wydawnicza kampania informacyjno-promocyjna"
współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach
Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Dodaj komentarz