Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Inwestycja w dostępność

12.04.2021
Autor: materiał sponsorowany
Źródło: Integracja 1/2021
znaczek osoby z niepełnosprawnością na szybie wagonu pociągu

PKP Intercity od lat nieprzerwanie inwestuje w zwiększanie dostępności jeżdżących po polskich torach pociągów. To zarówno modernizacja dotychczas posiadanych składów, jak i zakup nowoczesnego, spełniającego najwyższe standardy taboru, które służą pasażerom o różnych potrzebach. Rok 2021 bez wątpienia upłynie pod znakiem działań na rzecz dostępności kolei.

W samym tylko 2020 roku do PKP Intercity trafiło ponad 130 wagonów przystosowanych do potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. W efekcie modernizacji przeprowadzonej przez zakłady PESA Bydgoszcz i H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu, w pociągach pojawiły się m.in. oznaczone alfabetem Braille’a  numery foteli i półek, symbole w toaletach, a także przyciski otwierające drzwi, ułatwiające przemieszczanie się wewnątrz wagonu osobom niewidomym lub niedowidzącym. Prace nie ustają i 2021 rok przyniesie kolejne udogodnienia dla pasażerów z niepełnosprawnością.

Według planów w 2021 roku flota największego polskiego przewoźnika powiększy się o blisko 150 nowych lub zmodernizowanych wagonów. Będą one spełniać surowe kryteria TSI PRM – Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności odnoszącej się do dostępności kolei dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wiele z tych nowych wagonów zostanie przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową, poruszających się na wózkach.

Combo i flirt

Największą nowością, która pojawi się w tym roku na polskich torach, będą modernizowane przez PESA Bydgoszcz wagony COMBO. Te wielofunkcyjne pojazdy o podwyższonym standardzie są wyposażone m.in. w specjalną przestrzeń dla osób z niepełnosprawnością, w tym osób poruszających się na wózku. Będą w nich także miejsca przewidziane dla ich opiekunów. W wagonach COMBO znajdą się m.in. automatyczne drzwi przedziałowe i bezprogowe podłogi ułatwiające poruszanie się. Nie zabraknie też informacji w alfabecie Braille’a. Standardem będą kontrastowe drzwi wejściowe, klamki, poręcze i przyciski umieszczone na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach i osób niskiego wzrostu. Flotę PKP Intercity wzmocni aż 60 takich wagonów.

przy fotelu w pociągu leżą kule do chodzenia

W 2021 roku na tory wjadą także pierwsze z 81 nowych wagonów, które dla PKP Intercity produkuje H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Wszystkie będą dostosowane do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnością. Równolegle trwa produkcja 12 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT. PKP Intercity kupiło je za kwotę ponad miliarda złotych brutto od firmy Stadler Polska. Wszystkie pociągi FLIRT będą wyposażone m.in. w platformy ułatwiające wsiadanie osobom na wózkach, co podniesie bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Dwa pierwsze pojazdy mają wzmocnić flotę PKP Intercity już w drugiej połowie 2021 roku.

Zgodnie z założeniami po 2023 roku wszystkie pociągi przewoźnika będą miały wydzieloną przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach. W perspektywie po 2030 roku zaś tabor PKP Intercity będzie w 100 proc. nowy i zmodernizowany, dzięki niedawno zaktualizowanej strategii taborowej, w ramach której spółka przeznaczy 19 mld złotych na inwestycje w latach 2021–2030.

Informacje na wyciągnięcie ręki

Inwestycje w nowe i zmodernizowane pociągi to tylko część działań PKP Intercity podejmowanych z myślą o pasażerach z niepełnosprawnością. Od marca 2019 roku dostępny jest dodatkowy numer telefonu: 42 205 45 31, przeznaczony wyłącznie dla osób z niepełnosprawnością i o ograniczonej sprawności ruchowej. Do końca 2020 roku skorzystało już z niego blisko 21 tysięcy osób. Dzwoniąc na ten numer infolinii, podróżni mogą zgłosić przejazd osoby z niepełnosprawnością, wypełnić z pomocą konsultanta formularz zgłoszeniowy, a także otrzymać kompleksową informację. Można również dzwonić w celu uzyskania pomocy, gdyby wystąpiły jakiekolwiek utrudnienia w trakcie podróży. Koszt połączenia jest zgodny z taryfą operatora.

złożona biała laska osoby niewidomej leży na stoliczku w wagonie PKP Intercity

Szczegółowe informacje oraz porady dotyczące organizacji przejazdu osób z niepełnosprawnością dostępne są na stronie internetowej PKP Intercity. Dzięki specjalnej zakładce łatwo można znaleźć wskazówki ułatwiające zaplanowanie podróży, w tym m.in. informacje na temat ustawowych ulg przysługujących różnym grupom osób z niepełnosprawnością i ich opiekunom. Działa także wyszukiwarka, w której oprócz najbardziej dogodnego połączenia można sprawdzić dostępność wagonu z platformą/windą dla osób poruszających się na wózkach. Informacje o tym, czy wybrany skład jest dostosowany do potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, można również uzyskać w kasie biletowej lub w Centrum Obsługi Klienta.

Szkolenia na miarę potrzeb

Od kilku lat PKP Intercity prowadzi także specjalistyczne szkolenia dla swojego personelu, m.in. dla drużyn konduktorskich, realizowane we współpracy z Fundacją Integracja. W ich trakcie pracownicy kolei zostają wyposażeni w wiedzę i umiejętności, które pomagają im poznać indywidualne potrzeby osób w zależności od rodzaju niepełnosprawności. Duży nacisk kładziony jest na rozwój umiejętności komunikacji oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych w kontaktach z osobami z niepełnosprawnością.

Zajęcia są odpowiednio urozmaicone, obejmują nie tylko część teoretyczną: prezentacje filmów, dyskusje, ale też szereg działań praktycznych. Uczestnicy siadają na wózkach, sprawdzają, w jaki sposób poruszają się osoby korzystające z białej laski, jak widzą osoby z różnymi wadami wzroku, a także jak należy obchodzić się z psami asystującymi i przewodnikami. Już ponad 1900 pracowników drużyn konduktorskich PKP Intercity ukończyło specjalistyczne szkolenia. Co więcej – w tym roku planowana jest aktualizacja szkoleń dla osób, które przeszły je kilka lat temu.


Partnerem materiału jest

logo ICC PKP INTERCITY

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas