Czy pracodawca może wyznaczyć termin urlopu?
Mąż jest zatrudniony od 25 lat i mamy dziecko z orzeczeniem o niepełnosprawności. W u.r. przechorowaliśmy całą rodziną COVID-19, później mąż miał urlop, więc tzw. zeszyt urlopowy już był zabrany i nie konsultując z mężem, pracodawca wyznaczył urlop na pierwszą część na luty (już wykorzystany) oraz drugą część na październik. Mamy turnus rechabilitacyjny w lipcu, prosiliśmy oraz próbowaliśmy jakoś negocjować ten urlop, ale bez żadnych rezultatów. Czy w tej sytuacji możemy jakoś wnioskować do prezesa o zmianę terminu urlopu i jakimi art. możemy się podeprzeć. Chciałabym tu zaznaczyć, iż zawsze było tak, iż jedną częścią urlopu „zarządzał” pracodawca, a drugą pracownik. Pracodawca wie o tym, że mąż jest rodzicem dziecka niepełnosprawnego.
Szanowna Pani,
Urlop to w myśl prawa pracy coroczne, płatne i nieprzerwane zwolnienie pracownika od wykonywania pracy, które jest przeznaczone na regenerację sił pracownika po dłuższym okresie pracy. Zgodnie zaś z art. 163 § 1 Kodeksu pracy [Planowanie urlopów] urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów. Plan urlopów ustala pracodawca, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i konieczność zapewnienia normalnego toku pracy. Przy konstruowaniu planu powinien on wziąć pod uwagę wnioski pracowników, ale nie jest nimi związany. Nie jest jednak zgodne z prawem jednostronne wyznaczanie pracownikowi terminu, w którym ma on skorzystać z urlopu.
Z uwagi na powyższe, najlepszym rozwiązaniem jest cały czas próbowanie porozumienia się z pracodawcą, aby przekonać go do Waszego terminu urlopu, z uwzględnieniem zapewnienia normalnego toku pracy w zakładzie.
Z poważaniem,
dr Michał Urban, radca prawny