Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Uczennica z niepełnosprawnością intelektualną i zespołem Downa w liceum

01.07.2021
Autor: M.

Chciałabym się dowiedzieć czy uczennica z zespołem Downa i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - wysokofunkcjonująca (czyta ze zrozumieniem, wykonuje skomplikowane obliczenia matematyczne, rozumie i posługuje się dwoma językami obcymi) może zostać nie przyjęta do liceum ogólnokształcącego? Argument dyrekcji - rozporządzenie, które uniemożliwia przyjęcie ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.

Szanowna Pani,

wszelkie zapytania i wątpliwości dotyczące stosowania powszechnie obowiązujących przepisów prawa oświatowego należy kierować do wizytatorów ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych wyznaczonych we wszystkich kuratoriach oświaty.

Warto pamiętać jednak o hierarchii przepisów. Zgodnie z art. 1 pkt 6 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe system oświaty zapewnia możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami.

Z kolei art. 127 mówi, że kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki w różnych typach szkół ogólnodostępnych. Potwierdzają to zapisy rozporządzenia MEN w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki uczniów niepełnosprawnych, które gwarantują kształcenie uczniów między innymi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w każdym typie szkoły, na każdym etapie edukacyjnym (§ 2 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki uczniów niepełnosprawnych).

Wątpliwości pojawiają się przy Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. poz. 639) – dalej r.r.p.n. Załączniki 4 i 5 r.r.p.n. nie uwzględniają takich uczniów. Stąd zapewne reakcja dyrektora szkoły. Niemniej, można z tych różnych aktów prawnych wysnuć wniosek, że uczeń z niepełnosprawnością intelektualną może podjąć naukę w liceum, ale konsekwencją wyboru jest realizowanie przez niego podstawy programowej i ramowego planu nauczania określonego dla tego typu szkoły. W związku z wątpliwościami proponuję jednak kontakt z wizytatorem ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych we właściwym kuratorium oświaty.

Podstawa prawna:

Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (DZ. U z 2020 r. poz. 910) – art. 1 pkt 6, art. 127.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. poz. 1113 ze zm.) – §  2.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. poz. 639). 

 

Z poważaniem,

Anita Siemaszko, prawnik

 

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas