Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Czuję się oszukana przez zespół ds. orzekania, co robić?

18.08.2021
Autor: M.

W marcu wygasło orzeczenie syna. Pobierałam świadczenie pielęgnacyjne. Na początku kwietnia zadzwoniłam do zespołu orzekania z zapytaniem co mam dalej zrobić. Pracownik powiedział tylko, że mam złożyć nowy wniosek. Nie dostałam informacji o braku konieczności składania ze względu na nową ustawę. Złożyłam nowy wniosek, w którym orzeczono bez pkt 7, przez co odebrano nam świadczenie. Pracownik nie powiedział też o innym sposobie orzekania w pandemii, bez naszej obecności. W związku z tym we wniosku powinnam zawrzeć więcej informacji, o których zamierzałam rozmawiać w trakcie komisji. Czuję się oszukana. Będę składać odwołanie lecz nie gwarantuje mi ono przywrócenia pkt. 7. Jestem zrozpaczona i załamana. Zabrano nam pieniądze, a nie mogę wrócić do pracy, bo syn nie będzie miał opieki.

Szanowna Pani,

na podstawie ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 568) przedłużeniu uległa ważność orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności wydawanych przez powiatowe i wojewódzkie zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

Orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, wydane na czas określony, którego ważność:

  • upływa po dniu 8 marca 2020 roku, zachowuje ważność do upływu 60 dnia od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, jednak nie dłużej niż do dnia wydania nowego orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.

Nie musiała Pani wnioskować o nowe orzeczenie, bo w czasie epidemii przedłużono ważność dotychczasowych orzeczeń, niejako z automatu. Powyższa regulacja przedłużała ważność orzeczeń, o ile nie nastąpiło wydanie nowego orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności. Znalazła się Pani w trudnej sytuacji, bo syn mógł korzystać nadal z dotychczasowego orzeczenia, a tymczasem nowe, o które Pani wystąpiła, okazało się niekorzystne. W związku z tym oprócz odwołania do sądu w związku z pkt. 7, doradzałabym odwołanie od decyzji MOPS, nieprzyznającej świadczenia pielęgnacyjnego, powołując się na nieprecyzyjność art. 15h ustawy covidowej, jego niekonstytucyjność. Niestety, oznacza to, że dopóki sprawa nie zostanie rozstrzygnięta, brak jest możliwości pobierania świadczenia. Doradzałabym kontakt z prawnikiem np. w ramach bezpłatnych porad prawnych.

 

Z poważaniem,

Anita Siemaszko, prawnik

 

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas