Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Dobre rozwiązania: komfort i dostępność w wagonach COMBO

29.07.2021
Autor: Róża Matuszewska, fot. Ilona Berezowska
Źródło: Integracja 3/2021
kobieta z dzieckiem z niepełnosprawnością siedzi na dywanie w wagonie Combo, pokazuje synowi grę na dywanie

Wagony COMBO już wjechały na polskie tory. Dzięki nim osoby z niepełnosprawnością będą mogły w komfortowych warunkach poruszać się pociągami PKP Intercity. Potwierdza to przyznany po raz pierwszy polskiemu przewoźnikowi certyfikat „Transport bez barier”.

Wagony typu 111A-30 COMBO to wielofunkcyjny tabor o podwyższonym standardzie, w którym zadbano o wyciszenie wnętrza, wydzielono przedziały rodzinne i strefę dla osób z niepełnosprawnością, w tym poruszających się na wózkach. W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.

COMBO wyjechały na tory w połowie czerwca br. w pociągach: IC Piast relacji Gdynia–Kraków–Gdynia, IC Pomorzanin relacji Wrocław–Gdynia–Wrocław oraz IC Mamry relacji Wrocław–Giżycko–Wrocław. Według planów PKP Intercity do grudnia br. na torach całej Polski pojawi się aż 60 takich wagonów. Za ich przygotowanie odpowiada firma PESA Bydgoszcz.

Jakie udogodnienia?

Nowe wagony PKP Intercity posiadają liczne udogodniania. W każdym z nich znajduje się przedział dla dwóch osób z niepełnosprawnością i dwóch opiekunów. Zaistalowano po dwa fotele i po dwa miejsca na wózki z trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa. Ponadto są przyciski SOS, panel indywidualnego sterowania oświetleniem i klimatyzacją, indywidualne stoliki oraz duża śmietniczka.

COMBO są wyposażone w automatyczne drzwi przedziałowe oraz bezprogowe podłogi, ułatwiające poruszanie się i kontrastowe drzwi wejściowe. Wszystkie piktogramy są w alfabecie Braille’a, a klamki, poręcze i przyciski umieszczono na wysokości odpowiedniejdla osób poruszających się na wózkach. Do ich potrzeb dostosowana jest także toaleta.

Pierwszy „Transport bez barier”

Wagony COMBO jeżdżące w składach PKP Intercity uzyskały prestiżowy certyfikat „Transport bez barier”, przyznany przez Fundację Integracja. Jest to znak dostępności tego taboru dla osób z ograniczoną sprawnością, w tym z różnymi rodzajami niepełnosprawności, osób starszych i podróżujących z dziećmi. PKP Intercity jest pierwszym przewoźnikiem w Polsce, który otrzymał takie wyróżnienie.

Certyfikacja wagonów COMBO była poprzedzona skomplikowanym, specjalistycznym audytem, przeprowadzonym przez doświadczonych ekspertów Integracja LAB. Pozostaje mieć nadzieję, że śladem największego polskiego przewoźnika podążą inni organizatorzy transportu w naszym kraju.

kobieta na wózku wjeżdża platformą do wagonu Combo, asekuruje ją dwóch pracowników

Przestronne i bezpieczne

- Tak dostępnego i dostosowanego dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności wagonu jeszcze nie widziałem – przyznał Łukasz Bednarski, poruszający się na wózku doradca socjalny Integracji.

Jako jedną z zalet COMBO wymienia łatwość wejścia dla osoby poruszającej się na wózku.

- Ułatwia to platforma, którą można rozłożyć bez angażowania wyrafinowanych technologii i nakładu sił. W wagonie jest dużo miejsca, jest tak komfortowy, że chętnie będę nim podróżował – dodaje.

Nie on jeden wymienia takie właśnie zalety nowych wagonów w pociągach PKP Intercity.

- Jest przestronny i łatwo się do niego dostać. Podobnie jak do wzorcowej toalety, gdzie jest też odpowiedniej wysokości lustro. Dużym atutem wagonu jest rampa, rozkładana na różnych wysokościach i pod odpowiednim kątem nachylenia, dzięki czemu łatwo dostać się do środka – dopowiedziała poruszająca się na wózku Julia Torla, asystentka Działu eventów i Działu promocji Integracji.

Podobne wrażenia miała Katarzyna Szczepanek, osoba z niepełnosprawnością narządu wzroku.

- Wagon COMBO jest dostępny dla osoby niewidomej. Numery siedzeń są opisane w alfabecie Braille’a - podobnie jak wszystkie urządzenia w toalecie, dzięki czemu łatwo je zlokalizować. Rozmiar toalety ułatwia korzystanie z niej osobom z niepełnosprawnością wzroku – przyznała pani Katarzyna.

Zalety COMBO docenią też opiekunowie osób z niepełnosprawnością.

- Podoba mi się, że podczas podróży Antoś pozostaje w swoim wózku, a ja siedzę koło niego. Mój syn nie siedzi samodzielnie, więc w zwykłych przedziałach musi podróżować u mnie na kolanach, co dla nas obojga jest bardzo niewygodne, zwłaszcza przy dłuższych podróżach – tłumaczy Agata Jabłonowska-Turkiewicz, dziennikarka, mama kilkuletniego chłopca z chorobą rzadką.

pracownik Kolei idzie za kobietą z białą laską w wagonie Combo

Osoby, które planują podróż pociągiem i chcą sprawdzić, czy na ich trasie kursuje wagon COMBO, mogą to zrobić:

DOSTĘPNOŚĆ NA PLUS

Prezes Zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk zapowiedział, że po 2023 r. w każdym pociągu PKP Intercity będzie przestrzeń przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Duży udział w tym będą miały wagony COMBO, które sukcesywnie, już od tego lata, będą wzmacniać flotę największego polskiego przewoźnika. Jest to m.in. efekt przystąpienia PKP Intercity do programu Dostępność Plus, będącego deklaracją i zobowiązaniem ze strony spółki do intensyfikacji działań w zakresie zapewniania dostępności usług absolutnie wszystkim pasażerom – również tym z niepełnosprawnością. Decyzja spółki o wprowadzeniu na polskie tory wagonów COMBO jest najlepszym dowodem na to, że deklaracja ta ma pokrycie w rzeczywistości.


Partnerem materiału jest

logo PKP Intercity


okładka magazynu Integracja nr 3 w 2021 roku. Na okładce matka siedzi z synkiem z niepełnosprawnościąArtykuł pochodzi z numeru 3/2021 magazynu „Integracja”.

Zobacz, jak możesz otrzymać magazyn Integracja.

Sprawdź, jakie tematy poruszaliśmy w poprzednich numerach.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas