Kalata: Istnieją realne szanse na ratyfikację Konwencji
Rozmowa z Anną Kalatą, Minister Pracy i Polityki Społecznej, na temat szans ratyfikacji przez Polskę Konwencji Praw Osób Niepełnosprawnych.
30 marca 2007 roku w Nowym Jorku złożyła
Pani symboliczny podpis pod Konwencją Praw Osób Niepełnosprawnych.
Jakie są Pani przewidywania w sprawie ratyfikacji tej
Konwencji przez Polskę? Czy można się spodziewać, że
ratyfikacja nastąpi szybko i bez problemów?
Podpisanie
Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych to nie tylko wyrażenie
przez Polskę poparcia dla respektowania wszelkich praw człowieka w
odniesieniu do osób niepełnosprawnych oraz dla idei i zasad
zapisanych w Konwencji. Podpisanie Konwencji stanowi również
sygnał, że Polska zamierza stać się jej stroną poprzez ratyfikację.
Zgodnie z artykułem 89 ustęp 1 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej, ratyfikacja tej Konwencji wymaga uprzedniej zgody
wyrażonej w ustawie, gdyż Konwencja dotyczy wolności i praw
obywatelskich określonych w Konstytucji oraz odnosi się do spraw
uregulowanych w ustawach. Jak wiadomo, przygotowanie projektu
ustawy wiąże się z obowiązkiem określenia skutków jej wprowadzenia
w życie, w tym skutków finansowych.
Konwencja dotyczy, w kontekście podmiotowym, osób
niepełnosprawnych, a w kontekście przedmiotowym
należnych im praw. Konwencja obejmuje prawa z wielu dziedzin.
Wstępne analizy ustawodawstwa krajowego dotychczas przeprowadzone w
celu przygotowania uzasadnienia wniosku o podpisanie Konwencji
doprowadziły do stwierdzenia, że znaczna część postanowień
Konwencji znajduje odzwierciedlenie w polskim porządku prawnym. Ale
przed rozpoczęciem procedury ratyfikacji Konwencji przez Polskę
konieczne będzie przeprowadzenie bardziej wnikliwego zbadania
ustawodawstwa krajowego w celu ustalenia niezbędnych zmian, aby
możliwe było doprowadzenie do pełnej zgodności prawa krajowego z
postanowieniami Konwencji. Wprowadzenie tych zmian może skutkować
zwiększeniem wydatków ze środków publicznych na zapewnienie
funkcjonowania nowych rozwiązań prawnych, a więc konieczne będzie
precyzyjne określenie związanych z tym skutków finansowych.
Jak z powyższego wynika, proces ratyfikacji Konwencji będzie
wymagał odpowiedniego nakładu czasu, ale istnieją realne szanse na
ratyfikację Konwencji przez Polskę.
Należy podkreślić, że nie ma limitu czasu, w trakcie którego
oczekuje się ratyfikacji Konwencji przez Strony, które podpisały
ten dokument.
Czy już teraz są planowane zmiany legislacyjne, by
dopasować polskie prawo do zasad zapisanych w Konwencji?
Aby możliwe było wskazanie zakresu koniecznych zmian
legislacyjnych, należy najpierw jednoznacznie określić znaczenie
postanowień Konwencji, gdyż wiele z nich sformułowanych jest w
sposób ogólny, a ich zakres przedmiotowy jest bardzo szeroki.
Przyjęta interpretacja postanowień Konwencji będzie miała wpływ na
ustalenie faktycznego zakresu zobowiązań wynikających z Konwencji
dla państwa.
Należy też mieć na uwadze potrzebę zbudowania bardziej
kompleksowego podejścia do problematyki osób niepełnosprawnych
przez wszystkie odpowiednie resorty i do rzeczywistej realizacji
idei zintegrowanego podejścia do niepełnosprawności, tj. włączania
problematyki niepełnosprawności w główny nurt polityki w różnych
obszarach realizowanej na różnych szczeblach zarządzania państwem
(ang. disability mainstreaming).
W Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej przygotowane zostały
założenia do nowej ustawy dotyczącej osób niepełnosprawnych.
Odwoływać się ona będzie do podstawowych praw osób
niepełnosprawnych, ale uregulowanie wielu z nich, zwłaszcza
wykraczających poza kwestie zatrudnienia i rehabilitacji zawodowej,
pozostawione będzie przepisom odrębnym. Jednak nie planuje się
wprowadzenia w życie tej ustawy wcześniej niż z początkiem 2009
roku.
Dlaczego nie został podpisany Protokół
Fakultatywny dołączony do Konwencji? Czy istnieje szansa na
przystąpienie do niego w przyszłości?
W styczniu bieżącego roku Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
rozpoczęło przygotowanie projektu uzasadnienia wniosku o podpisanie
Konwencji, aby umożliwić jej podpisanie w dniu 30 marca br., a
jednocześnie, po przeprowadzeniu analizy postanowień Protokołu
Fakultatywnego oraz po uwzględnieniu doświadczeń w stosowaniu
procedur skargowych w odniesieniu do innych konwencji praw
człowieka ONZ, podjęta została, w wyniku uzgodnień
międzyresortowych, decyzja o powstrzymaniu się od jego podpisania
przez Polskę w dniu otwarcia do podpisu.
Wynikało to z faktu istnienia istotnych wątpliwości co do tego, czy
skargi indywidualne bądź zbiorowe są właściwymi procedurami
weryfikacji przestrzegania przez państwa norm międzynarodowych
określających prawa społeczne. Wątpliwości te mają charakter
praktyczny oraz prawny.
Towarzyszące konwencjom międzynarodowym protokoły, które obejmują
quasi-sądowe procedury kontrolne, właśnie dlatego mają charakter
fakultatywny, aby dać państwom możliwość właściwego wyboru
procedury weryfikacji norm materialnych. Polska, tak jak wiele
innych państw, skorzystała z tej możliwości. Warto dodać, że w dniu
30 marca Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych została
podpisana przez 81 państw (w tym 21 Państw Członkowskich Unii
Europejskiej) oraz przez Wspólnotę Europejską. Natomiast Protokół
Fakultatywny do tej Konwencji podpisały tylko 44 państwa, w tym 14
Państw Członkowskich Unii Europejskiej.
Jak już wspomniałam, w Polsce prawo wymaga, by umowy międzynarodowe
dotyczące wolności i praw obywatelskich określonych w Konstytucji
oraz spraw uregulowanych w ustawach były ratyfikowane po uprzedniej
zgodzie wyrażonej w ustawie. Istotą tego uregulowania jest to, by
można było precyzyjnie rozeznać zakres przyjmowanego przez państwo
zobowiązania międzynarodowego oraz jego różnorodne skutki dla
porządku wewnętrznego państwa. Takie skutki zostaną określone na
bazie przyjętej interpretacji postanowień Konwencji.
Natomiast w przypadku związania się Protokołem Fakultatywnym do
Konwencji dopuszczającym procedurę skargową, Polska poddałaby się
„orzecznictwu” Komitetu do spraw Praw Osób Niepełnosprawnych, który
będzie miał uprawnienie nadawania precyzyjnego znaczenia normom
dotyczącym praw społecznych zawartych w Konwencji. Znaczenie to
mogłoby być o wiele szersze niż to, które zostanie przyjęte w
związku z ratyfikacją Konwencji.
Podpisanie Protokołu stanowiłoby sygnał jego późniejszej
ratyfikacji. A ratyfikacja Protokołu Fakultatywnego przez Polskę
dałaby Komitetowi możliwość dokładnego i faktycznie wiążącego
ustalania obowiązków naszego państwa, niezależnie od ich
społecznych i finansowych skutków. Komitet miałby więc wpływ na
określanie priorytetów polityki społecznej państwa oraz sposobów
ich realizacji, niezależnie od możliwości finansowych państwa. A
jednocześnie, Komitet, jako niezależny międzynarodowy organ
kontrolny, nie ponosiłby żadnej odpowiedzialności przed
konstytucyjnymi organami państwa, natomiast taką odpowiedzialność
ponosiłby rząd.
Z artykułu 35 Konwencji wynika dla państwa obowiązek składania
Komitetowi do spraw Praw Osób Niepełnosprawnych okresowych raportów
z wykonywania postanowień Konwencji. Ale w związku z brakiem
sformułowania w Konwencji definitywnego prawa określania treści
norm Konwencji przez ten organ kontrolny (zgodnie z art. 36 ust. 1,
Komitet może bowiem poczynić „takie uwagi i zalecenia ogólne w
stosunku do sprawozdania, jakie uzna za właściwe”) państwo może
prowadzić z nim dialog, co do właściwych sposobów przestrzegania
jej postanowień. I taki sposób sprawowania kontroli przestrzegania
postanowień Konwencji Polska akceptuje.
Należy mieć na uwadze, że w artykule 4 ustęp 2 Konwencji, odnośnie
zawartych w niej praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych,
zostało sformułowane zobowiązanie do podjęcia przez państwa
odpowiednich kroków, w ramach dostępnych im środków i, gdy to
potrzebne, w ramach współpracy międzynarodowej, w celu osiągnięcia
stopniowo pełnej realizacji tych praw. Oznacza to brak
natychmiastowego obowiązku pełnego zagwarantowania określonych
praw. Państwo zobowiązane jest natomiast do określenia odpowiedniej
polityki społecznej i przyjęcia środków jej realizacji.
Podjęcie przez Polskę wynikającego z podpisania Protokołu
Fakultatywnego zobowiązania do poddania się rozstrzygnięciom
Komitetu do spraw Praw Osób Niepełnosprawnych wydaje się obecnie
przedwczesne, gdyż nie jest jasne, jaki kształt przybierze
faktycznie procedura rozpatrywania zawiadomień, jakie będzie
stanowisko Komitetu, co do kontroli realizacji jego uwag i zaleceń,
pozostaje także wiele nierozstrzygniętych kwestii dotyczących
interpretacji postanowień Konwencji.
Ponowne rozważenie możliwości podpisania przez Polskę Protokołu
mogłoby zostać podjęte po jego wejściu w życie, kiedy będzie znana
praktyka jego stosowania, a zwłaszcza kierunki interpretacji
postanowień Konwencji przez Komitet do spraw Praw Osób
Niepełnosprawnych.
Jak Pani Minister ocenia rangę podpisanej
Konwencji? Czy takie międzynarodowe konwencje mogą realnie wpłynąć
na poprawę życia osób niepełnosprawnych w Polsce?
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych uzupełnia wcześniej
przyjęte konwencje Narodów Zjednoczonych dotyczące praw człowieka.
Jest pierwszym międzynarodowym aktem prawnym tej rangi, który
odnosi się kompleksowo do osób niepełnosprawnych, a ponadto jest
pierwszą konwencją z zakresu praw człowieka przyjętą przez NZ w XXI
wieku. Konwencja została przyjęta dla umożliwienia 650 mln osób
niepełnosprawnych na świecie skutecznego korzystania z wszelkich
praw człowieka i podstawowych wolności, na równi z innymi
osobami.
Międzynarodowe Konwencje, którymi Polska jest związana, muszą być
brane pod uwagę w procesie stanowienia prawa krajowego. Dlatego
również Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych może korzystnie
wpłynąć na sytuację osób niepełnosprawnych w Polsce, gdyż wdrażanie
jej postanowień powinno:
- przyczynić się do zmiany postaw społecznych i uwrażliwienia
społeczeństwa na potrzeby osób niepełnosprawnych, a jednocześnie do
lepszego wdrażania krajowych przepisów prawnych dotyczących osób
niepełnosprawnych, bądź do doskonalenia tych przepisów,
- przyczynić się do rzeczywistej realizacji idei zintegrowanego
podejścia do niepełnosprawności w celu rozwiązywaniu problemów osób
niepełnosprawnych w głównych obszarach polityki państwa,
- zwrócić uwagę na obowiązek lepszego wspierania aktywnego udziału
osób niepełnosprawnych i/lub ich przedstawicieli w procesie
podejmowania decyzji, zwłaszcza tych, które bezpośrednio dotyczą
osób niepełnosprawnych,
- wpłynąć na upowszechnienie stosowania zasady równości szans dla
osób niepełnosprawnych, wymienionej w artykule 3 Konwencji, która
winna skłaniać do projektowania i wdrażania takich rozwiązań, które
zapewnią osobom niepełnosprawnym niezbędne wsparcie społeczne, w
odpowiednich formach, jak i zakresie, umożliwiającym
zrekompensowanie dysfunkcji osoby niepełnosprawnej i ewentualnych
słabości rodzin, będących naturalnymi ogniwami oparcia społecznego
osób niepełnosprawnych,
- przyczynić się do wzmocnienia realizacji zasady dostępności,
zwłaszcza w zakresie infrastruktury budowlanej i transportowej oraz
komunikacji i informacji,
- służyć przeciwdziałaniu wszelkiej dyskryminacji ze względu na
niepełnosprawność oraz edukacji społeczeństwa w tym zakresie,
- przyczynić się do zwiększenia integracji społecznej osób
niepełnosprawnych, wzrostu zainteresowania osób niepełnosprawnych
sferą publiczną, poprawie dostępu osób niepełnosprawnych do
poszczególnych obszarów społecznego funkcjonowania, w tym zwłaszcza
do otwartego rynku pracy, edukacji, kultury, czy turystyki.
Należy jednak podkreślić, że poziom zaspokojenia potrzeb
społecznych, w tym potrzeb osób niepełnosprawnych w zasadniczym
stopniu zdeterminowany jest przez możliwości ekonomiczne
państwa.
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz