Rzecznik Praw Pacjenta apeluje o realizację praw pacjentów ze szczególnymi potrzebami
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec apeluje do kierowników podmiotów leczniczych o realizację praw pacjentów ze szczególnymi potrzebami.
Przypomina on, że 6 września 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. 2009 Nr 52 poz. 417).
Art. 12 pkt 2 ustawy brzmi dokładnie: „Pacjent będący osobą ze szczególnymi potrzebami, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. poz. 1696 i 2473), ma prawo do otrzymania informacji, o których mowa w ust. 1 oraz w art. 9–11, w zrozumiały dla niego sposób, w szczególności z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824)”.
W sposób zrozumiały
Zatem, jak podkreśla RPP, pacjent ma prawo otrzymać informację o swoim stanie zdrowia w zrozumiały dla siebie sposób.
Bartłomiej Chmielowiec wylicza narzędzia, które ułatwią komunikację z pacjentami ze szczególnymi potrzebami. Są to:
- obsługa z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się lub zdalny dostęp online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje;
- instalacja urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, których celem jest wspomaganie słyszenia;
- zapewnienie na stronie internetowej placówki informacji o zakresie jego działalności. Powinien to być plik elektroniczny, który zawiera tekst odczytywalny maszynowo. Należy także nagrać treści w polskim języku migowym oraz informacje w tekście łatwym do czytania.
Rzecznik Praw Pacjenta prosi także kierowników podmiotów leczniczych o aktualizację wewnętrznych procedur, aby były one zgodne z nowymi przepisami.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Dodaj komentarz