Członek rodziny kupił drogie garnki na pokazie. Co zrobić, by odzyskać pieniądze?
Zakup „magicznych” pościeli, garnków czy materaców w atrakcyjnych, czyli najczęściej bardzo zawyżonych cenach to niestety w Polsce wciąż bardzo poważny problem. Ofiarami takich praktyk często padają seniorzy, skuszeni poczęstunkiem czy występem artystycznym. Pokazy wątpliwej jakości produktów kończą się dla nich poważnym uszczupleniem domowego budżetu. Co robić w sytuacji, gdy członek naszej rodziny padnie ofiarą naciągaczy?
To pytanie skierowaliśmy do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Poniżej przedstawiamy odpowiedź, jaką otrzymaliśmy od rzecznika prasowego:
Nieuczciwe praktyki
„Do UOKiK co roku trafia kilkaset skarg na nieuczciwe praktyki nie tylko podczas pokazów handlowych, ale również podczas telezakupów czy sprzedaży internetowej. Do takich praktyk zaliczamy np. nieuczciwe przekonywanie do wyboru towaru za cenę wielokrotnie przewyższającą jego wartość rynkową, zapraszanie seniora na pokazy pod pretekstem bezpłatnych badań czy odbioru nagrody, gdy rzeczywistym celem jest nakłonienie do zakupu np. drogiej pościeli czy garnków, ukrywanie wad towaru lub podawanie w opisie produktu nieistniejących funkcji.
Adresatami zaproszeń na pokazy czy ofert telemarketerów najczęściej są seniorzy. Ich ufność i brak wiedzy o przysługujących im prawach staje się często polem do manipulacji i wymuszeń dla nieuczciwych przedsiębiorców.
Gdzie się zgłosić?
Niestety nie ma jednej i prostej rady dla osób poszkodowanych, które kupiły produkty niskiej jakości po cenach znacznie przekraczających wartość. Podstawowe prawo podczas zakupów na pokazie handlowym to „prawo do namysłu”, które daje nam możliwość rozwiązania umowy w trakcie 14 dni od zawarcia. Jeśli minął ten termin bardzo trudno poradzić coś generalnie, zasadniczo z naszych doświadczeń wiemy, że rozwiązanie umowy może być skomplikowane a nawet niemożliwe, ale zawsze w takich przypadkach radzimy kontakt z prawnikiem, na przykład w ramach darmowej pomocy prawnej oferowanej przez organizacje pozarządowe.
Jeżeli konsument został wprowadzony w błąd – można zawsze powołać się na uprawnienia wynikające z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Konsumenci mogą oczywiście bezpłatnie skorzystać z pomocy prawnej pisząc na porady@dlakonsumentow.pl lub dzwoniąc pod numer 801 440 220 lub 22 290 89 16. Można również zgłosić się do rzecznika konsumentów w swoim mieście lub powiecie.”
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz