Potwierdzenie za zgodność z oryginałem
Kto może potwierdzić za zgodność z oryginałem pisma o „ustanowienie osoby opiekunem prawnym osoby niepełnosprawnej”? Pismo potrzebne jest na komisję orzekającą o niepełnosprawności. Czy może to być radca prawny urzędu gminy?
Szanowna Pani,
Właściwym do stwierdzenia zgodności kopii z oryginałem jest notariusz.
Jednakże, zgodnie z art. 76a § 2 kodeksu postępowania administracyjnego zamiast oryginału dokumentu strona może złożyć odpis dokumentu, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.
Nie może to być więc radca prawny urzędu gminy.
Ponadto zgodnie z art. 76a § 2b kodeksu postępowania administracyjnego, upoważniony pracownik organu prowadzącego postępowanie, któremu został okazany oryginał dokumentu wraz z odpisem, na żądanie strony, poświadcza zgodność odpisu dokumentu z oryginałem. Poświadczenie obejmuje podpis pracownika, datę i oznaczenie miejsca sporządzenia poświadczenia, a na żądanie strony, również godzinę sporządzenia poświadczenia. Jeżeli dokument zawiera cechy szczególne (dopiski, poprawki lub uszkodzenia), należy stwierdzić to w poświadczeniu.
Jeżeli będzie chciała Pani porozmawiać ze mną o sprawie telefonicznie może Pani skontaktować się z Centrum Integracja w Gdyni tel.: 505 606 776 lub 570 066 306 i umówić się ze mną na telefoniczną konsultację. Z uwagi na kolejność zgłoszeń do porady może być tak, iż konsultacja prawna może być umówiona dopiero na określony termin np. dopiero za tydzień lub później (dzwoniąc proszę pamiętać, że nie zostanie Pani od razu udzielona porada).
Z poważaniem, dr Michał Urban, radca prawny