Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Czy łączenie pracy i opieki nad osobą z niepełnosprawnością musi się wykluczać?

23.05.2022
Autor: inf. pras.
kobieca ręka złączona z ręką dziecka podczas spaceru

Uzależnienie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego od rezygnacji opiekuna osoby z niepełnosprawnością z pracy zarobkowej jest niezgodne z Konstytucją, która nakłada na władzę obowiązek pomocy tym osobom. Choć świadczenie polega na przyznaniu pomocy finansowej opiekunowi osoby z niepełnosprawnością, to faktycznie jest realnym wsparciem dla samego podopiecznego. Rodziny, w których ktoś wymaga opieki innego członka rodziny, również mają prawo do szczególnej pomocy władz. Bezwzględny zakaz zatrudnienia przekracza też zakres proporcjonalności, niezbędny dla ochrony wolności pracy. „Praca i opieka nie muszą się wykluczać” – mówi Marcin Wiącek.

Takie są główne argumenty stanowiska Rzecznika Praw Obywatelskich dla Trybunału Konstytucyjnego w sprawie skargi konstytucyjnej osoby pozbawionej prawa do świadczenia pielęgnacyjnego, bo nie zrezygnowała z pracy zarobkowej.

W stanowisku dla TK Marcin Wiącek zarzuca art. 17 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych, że w zakresie, w jakim uzależnia prawo do świadczenia pielęgnacyjnego od rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, jest niezgodny z art. 69, art. 71 ust. 1 zdanie drugie w związku z art. 65 ust. 1 Konstytucji.

Rzecznik zgłosił udział w postepowaniu TK ze skargi obywatela, w której zakwestionował konstytucyjność art. 17 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych. Właśnie na ten przepis powoływały się organy i sądy odmawiając mu prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku ze sprawowaną opieką nad niepełnosprawną córką. W myśl zaskarżonego przepisu prawo do świadczenia pielęgnacyjnego przysługuje wyłącznie osobom, które nie podejmują lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą z niepełnosprawnością, wymagającą stałej opieki (SK 18/22).

Zobacz wystąpienie RPO na omawiany temat, które jest dostępne na Facebooku.

Czym jest świadczenie pielęgnacyjne?

Zdaniem Rzecznika pogląd, że istotą świadczenia pielęgnacyjnego jest częściowe zrekompensowanie opiekunowi niepełnosprawnego strat finansowych spowodowanych niemożnością podjęcia pracy lub rezygnacji z niej w związku z koniecznością opieki nad osobą niepełnosprawną jest mylący, choć znajduje on także odzwierciedlenie w niektórych orzeczeniach sądów administracyjnych rozpatrujących sprawy dotyczące prawa do świadczenia pielęgnacyjnego.

Kluczowe są jednak poglądy TK, który uznaje, że „zasadniczym celem świadczenia pielęgnacyjnego jest «częściowe pokrycie wydatków ponoszonych przez rodzinę w związku z koniecznością zapewnienia opieki i pielęgnacji niepełnosprawnemu dziecku lub niepełnosprawnej osobie dorosłej». Podmiotem prawa do tego świadczenia jest osoba (zdolna do pracy), która rezygnuje z zatrudnienia – w celu sprawowania osobistej opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny – której te świadczenie ma częściowo rekompensować utracony zarobek.”

Niezależnie od kompensacyjnej funkcji świadczenia, jego beneficjentem jest cała rodzina, zwłaszcza zaś jej niepełnosprawny członek, który ma w ten sposób zapewnioną możliwość stałej opieki bliskiej osoby i stałego z nią kontaktu. Jest to w istocie świadczenie, które zabezpiecza egzystencję osób niepełnosprawnych przez wspieranie tych, którzy nimi się opiekują. Celem jest przyznanie wsparcia finansowego w związku z koniecznością ponoszenia zwiększonych wydatków na utrzymanie członka rodziny, znajdującego się w określonej sytuacji.

W ostatnich latach RPO wielokrotnie zabierał głos w sprawie prawa do świadczeń pielęgnacyjnych. Przystępował również do spraw przed sądami administracyjnymi związanych z ich przyznawaniem.

Niezgodność z art. 69 Konstytucji

Art. 69 Konstytucji nakłada na władze publiczne obowiązek podejmowania działań mających na celu udzielanie osobom z niepełnosprawnościami pomocy w zabezpieczeniu egzystencji, przysposobieniu do pracy oraz komunikacji społecznej.

Choć z założenia świadczenie pielęgnacyjne opiera się na przyznaniu pomocy finansowej opiekunowi osoby z niepełnosprawnością to faktycznie jest realnym wsparciem dla podopiecznego, korzystającego z pomocy bliskiej osoby. Z tego powodu możliwe jest badanie zgodności zaskarżonego przepisu z art. 69 Konstytucji.

Świadczenie pielęgnacyjne związane jest z ryzykiem niemożności świadczenia pracy z powodu konieczności sprawowania opieki i pielęgnacji nad osobą zależną. Taka konstrukcja nie może być uznana za rozwiązanie wystarczające i spełniające wymogi tego standardu konstytucyjnego.

Podstawowe znaczenie dla zaspokojenia potrzeb osób niesamodzielnych ma opieka sprawowana przez opiekuna oraz związane z nią ewentualne uprawnienia do świadczenia pieniężnego w związku z niemożnością wykonywania pracy zarobkowej z powodu konieczności sprawowania opieki. Formalnie mamy zatem do czynienia z ochroną opiekuna na wypadek ryzyka braku możliwości podejmowania aktywności zawodowej, a nie z ochroną osoby z niepełnosprawnością z tytułu ryzyka niesamodzielności.

Uniemożliwia to stworzenie efektywnego systemu pomocy osobom z niepełnosprawnościami opartego na kryterium potrzeb, które powinno być podstawą dostępu do świadczeń. Prowadzi to do sytuacji, że w skrajnych przypadkach z jednakowego wsparcia korzystają opiekunowie osób wymagających całodobowej opieki oraz tych, które potrzebują jedynie zwiększonego wsparcia lub pieczy.

Niezgodność z art. 71 ust. 1 zdanie drugie w związku z art. 65 ust. 1 Konstytucji 

Konstytucja stanowi, że rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej, zwłaszcza wielodzietne i niepełne, mają prawo do szczególnej pomocy ze strony władz publicznych (art. 71 ust. 1 zdanie drugie).

TK wskazywał, że prawa tego mogą dochodzić członkowie rodziny, która jest jego beneficjentem. Do kręgu podmiotów uprawnionych do szczególnej pomocy należy również rodzina, której członek został dotknięty niepełnosprawnością i wymaga opieki innego członka rodziny, zmuszonego z tego powodu do rezygnacji z zatrudnienia.

Rzecznik przypomina, że świadczenie pielęgnacyjne nie jest przyznawane za samą opiekę nad niepełnosprawnym członkiem rodziny - ponieważ taka opieka wynika z prawnego oraz moralnego obowiązku - lecz za faktyczny brak możliwości podjęcia zatrudnienia z powodu konieczności tej opieki lub za rezygnację z zatrudnienia w tym celu.

Powiązanie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego ze statusem zawodowym opiekuna skutkuje naruszeniem prawa rodzin sprawujących opiekę nad osobą niesamodzielną do szczególnej pomocy, o której mowa w Konstytucji.

Uzależnienie prawa do tego świadczenia od niepodejmowania zatrudnienia powoduje, że ze szczególnej pomocy państwa wykluczone są rodziny, w których żyją osoby z niepełnosprawnościami, a ich opiekunowie nieformalni, zmagając się z problemami niesamodzielności w rodzinie, łączą aktywność zawodową ze sprawowaniem opieki. Rodziny takie nie korzystają z żadnego realnego wsparcia ze strony państwa.

Tymczasem, z perspektywy uprawnień osób z niepełnosprawnościami oraz ich rodzin do szczególnej pomocy władz, aktywność zawodowa członków rodzin nie powinna mieć rozstrzygającego znaczenia. Tym bardziej, że Konstytucja zapewnia każdemu wolność wyboru i wykonywania zawodu oraz wyboru miejsca pracy (art. 65).

Przez wprowadzenie bezwzględnego wymogu rezygnacji z aktywności zawodowej konstytucyjne gwarancje wolności pracy doznają ograniczeń. Zdaniem Rzecznika, ta przesłanka przekracza zakres proporcjonalności niezbędny dla ochrony wolności pracy.

Ponadto wprowadzenie bezwzględnego zakazu zatrudnienia nie znajduje obecnie wystarczającego uzasadnienia, uwzględniając realia i dynamiczne przemiany pracy zarobkowej, a zwłaszcza rozwój nowoczesnych technologii.

Zawieszenie lub ograniczenie prawa do świadczeń - co do zasady dopuszczalne - nie powinno przekraczać określonej miary i być arbitralne. Powinno podlegać ocenie z punktu widzenia zasady proporcjonalności. Tymczasem wykluczenie możliwości pracy zarobkowej opiekuna osoby niesamodzielnej, nawet przybierającej incydentalny charakter, może być ocenione jako arbitralne i nieproporcjonalne.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Co ze świadczeniem pielęgnacjnym ,kiedy dziecko niepełnosprawne umiera a rodzic jest już w określonym wieku(70-80)lat?
    Krystyna Kowalewska
    28.05.2022, 21:58
    Co panstwo zagwarantuje rodzicom,którzy mają swiadczenie pielęgnacyjne na dziecko,w chwili śmierci dziecka?Rodzic jest już stary-70-80 lat i co wtedy?Jak państwo zamierza rozwiązać ten problem?
    odpowiedz na komentarz
  • EWK emerytura a kwota wyrownawcza.
    matka EWK
    28.05.2022, 11:43
    Jak to jest ze matki opiekunki nawet bez 1 dnia pracy maja swiadczenia stale rosnace. Obecnie to 2.119,- do reki i dodac to co im oplacaja . A to jednak spora dodatkowa kwota. Wprawdzie dano matkom niby kwote wyrownawcza do EWK/ emerytury nedzne za 20 lat podwojnej harowy jak nic/ Ta bedac 31 lat na EWK i sprawujac calodobowa opieke nad ON / juz doroslym/ my z kwota wyrownawcza nie mamy 2.119,- Za nas nikt i nigdy nic nie oplacal i nie oplaca. Znowu pokrzywdzone o prawie 200,- mniej mamy . Nasza kwota EWK i kwota wyrownawcza to do reki 1.928,- nie jak swiadczenie/ nawet bez 1 dnia pracy 2.199,- i dodatkwe oplaty. Pokrzywdzone w tym zostały matki ktore nie wywodza sie z EWK. Kosztem wlasnego zdrowia harowały. Maja symbole np. ENP i nie dostaly nic. Teraz raptem na swiadczeniach chca dopracowywac . Szok. Tak to opieka nad dzieckiem ON . A jak ma swiadczenie to co juz chce pracowac?????? Dziwne to. Nam gadano pracowaliscie bo mogliscie. Stop. !!!!! dosc ponizania matek Seniorek od 2014r. My nie pracowałysmy a Harowałysmy kosztem wlasnego zdrowia / chowajac dume do kieszeni , majac szkoły i czesto praca chałupnicza nocami/.Kto tego nie przeszedl nie wie. My musiałysmy z czegos zyc. Matki na swiadczenia od 2014 r. poszly/ bo taki postulat jrzywdzacy matki co harowały 20 lat mimo ciezkich stanow dzieci dala I.H. a Tusk poparł/. Nam za 20 letnia prace tylko ze miałysmy 40 ,- wiecej dano kopa w d...jak nic. Od 2014 kilkadziesiat tysiecy przeszlo nam kolo nosa dodac to co im oplacaja na swiadczeniach. Tak ze niech nie biadola . A malo to zawiesic swiadczenie i tyrac 20 lat jak my. Zobacza uroki Harowy jak nic i opieki jednoczesnie. Dale mamuski ze swiadczen do nas Seniorek" piszcie pisma by nie zdejmowano nam na 800,- jak ON socjalna by nie bylo kryteriow" Pisma od nas Seniorek szly. Wypiely sie mamuski ze swiadczen na nas zamiast podziekowac" zostawiamy materace niech sie klada" Wstyd i ponizenie nas starszych matek 7-,80 l. i wiecej. A do Brukseli jak nic zabraklo miejsca nawet dla 1 matki z EWK/ co tez wplacały na ich wyjazd/. Pojechały same z ON Nic nie zalatwiajac. Znowu ponizenie Seniorek. A teraz PO i I.H. naiwne matki wabia na kase ze socjalna 3.010,- Ludzie z czego to dadza.Pierdoly opowiada sie jak nie jest sie u wladzy. Potrzebne poparcie dla PO , dla ich stolkow i kadencji. Nic z tego. A gdzie slowo przepraszamy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jakos nie widac od 2014. Nie powinny na swiadczeniach dopracowywac. Opieka to opieka/ nawet bez 1 dnia pracy/ Jesli beda mogly dopracowac to MY chcemy procz wyharowanych emerytur Cale swiadczenie. QWtedy bedzie po rowno. Wstyd dla duzo matek ze swiadczeń co 70,80 l i wiecejl matkom pierdzieka " malo wam do pracy". Same niech zawiesza swiadczenia i do pracy ciekawe ktora z nich tak zrobi. Wstyd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! dla nich nic wiecej
    odpowiedz na komentarz
  • Dajcie dorobić do świadczeń
    Aneta
    25.05.2022, 10:08
    Czy praca na część etatu połączona z otrzymywaniem świadczeń to taka zbrodnia? Dla rodzica dziecka niepełnosprawnego te kilka godzin między ludźmi działa jak odskocznia. Rezygnując z pracy pozbawia siebie i dziecko dochodu który przeznaczany był w większości na podstawowe potrzeby i rehabilitację. A za 2119zł naprawdę nie da się przeżyć godnie i opłacić rehabilitacji dziecka. Proszę walczcie o nas bo my już nie mamy sił.... Nie chcemy nic za darmo przecież. Pozdrawiam wszystkich walczących w naszej sprawie.
    odpowiedz na komentarz
  • keine Arbeit!!!!!
    Antek
    24.05.2022, 22:28
    hmm XXI wiek, ludzie zdobywają kosmos a w Polsce jest grupa ludzi która ma zakaz pracy... ja to myślałem że zakaz lub nakaz pracy dotyczy tylko przestępców w zakładach karnych....
    odpowiedz na komentarz
  • Przepisy z przed 30 lat!!!!!
    Piko321@op.pl
    24.05.2022, 22:25
    Dziś można pracować i opiekować się ON, można tak czas zorganizować że wszystko się zazębia. Nie róbmy opiekunów ON zakładnikami. Opiekunowie też mają prawo pracować, iść do restauracji czy kina. Te 2 tys jest każdemu opiekunowi potrzebne aby godnie żyć z ON. Opiekunem może być matka gdy ojciec pracuje a gdy matka pracuje opiekunem jest ojciec.
    odpowiedz na komentarz
  • A co z samotnymi dorosłymi niepełnosprawnymi ?
    Mistrz
    23.05.2022, 21:43
    Państwo Polskie nie zauważa zupełnie samotnych osób niepełnosprawnych oraz tych, które od lat nie mają kontaktu z biologiczną rodziną. Nie ma ich ? SĄ!!! Czy przyjaciel, sąsiad, kolega, koleżanka nie może się taką osobą opiekować ? Faktycznie może, ale Polska nie pomoże. Idiotyzm. Gdzie jest Rzecznik Praw Obywatelskich ? Gdzie budżet przypisany do osoby niepełnosprawnej i wolne prawo wyboru opiekuna ???
    odpowiedz na komentarz
  • Popieram rzecznika RPO
    Gosia
    23.05.2022, 19:21
    Szanowny Panie Marcinie Wiącek bardzo popieram argumentację i dziękuję za zrozumienie dla osób zajmujących się swoimi bliskimi – niepełnosprawnymi.W obecnych czasach kryzysu oraz inflacji nie skazujcie ludzi na nędzę zabraniając im dorobić.
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas