Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Postulat o wprowadzenie edukacji dwujęzycznej w szkołach dla g/Głuchych

12.08.2022
Autor: Inf. pras
logo Stowarzyszenie Polski Instytut Praw Głuchych

Czy edukacja dwujęzyczna dzieci głuchych jest niezbędna? Kiedy głuche dzieci nabywają pełną dwujęzyczność? Jak powinna wyglądać edukacja dzieci głuchych w szkołach dla głuchych?

O Polskim Języku Migowym z perspektywy osób g/Głuchych

Polski Język Migowy jest naturalnym, macierzystym językiem głuchych, stanowi on nieodłączny element Kultury Głuchych. To piękny i bogaty wizualno-przestrzenny język posiadający własną strukturę gramatyczną, tradycję oraz historię, przeszedł ewolucję jak i nadal ewoluuje tak samo jak języki foniczne.

Naukę dzieci głuchych powinno się prowadzić dwutorowo zakładając to, że polski język migowy jest naturalnym i macierzystym ich językiem, zaś drugim językiem powinien być język polski jako język obcy który jest dla nich trudnym i niezrozumiałym językiem.

Stowarzyszenie Polski Insytut Praw Głuchych o rozwiązaniach systemowych

- W naszej ocenie w kompleksowych rozwiązaniach systemowych powinno się uwzględnić model edukacji dwujęzycznej który jest modelem przynoszącym efekty i pozytywne wyniki w kształceniu dzieci i młodzieży głuchej, gdyż zgodnie z przyjętym ww. modelem edukacji osoby głuche będą w stanie przyswoić język polski w formie pisanej i czytanej co w efekcie końcowym doprowadzi do integracji tej społeczności ze społeczeństwem większości przyczyniając się do ich samodzielnego funkcjonowania w środowisku osób słyszących – mówi Stowarzyszenie Polski Instytut Praw Głuchych.

- Należy stworzyć podstawę programową dla kształcenia dwujęzycznego dzieci głuchych. Faktem bezspornym jest to, że dziecko głuche nabywa pełną dwujęzyczność w momencie osiągnięcia przez niego kompetencji językowej i komunikacyjnej analogicznie do ich słyszących rówieśników. Najważniejsze w modelu dwujęzycznym jest nabycie przez osoby głuche tzw. kompetencji dwujęzycznych – polski język migowy i język polski pisany – kontynuuje Stowarzyszenie Polski Instytut Praw Głuchych.

Model dwujęzyczny na przykładzie krajów UE

Model dwujęzyczny został wprowadzony w krajach UE m.in. w Szwecji, Finlandii, Norwegii, Czechach oraz USA, w tych krajach nauka dzieci odbywa się w modelu edukacji dwujęzycznej co w efekcie końcowym przekłada się na lepsze wyniki w opanowaniu przez nich kompetencji językowych i komunikacyjnych.

Cieszy się on dużym powodzeniem i osiąga pozytywne wyniki oraz rezultaty w placówkach oświatowych w osiąganiu przez dzieci głuche tj. kompetencji językowych - pisze Stowarzyszenie Polski Instytut Praw Głuchych w postulacie do Premiera RP, MEiN oraz Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych.

O Brukselskiej Deklaracji Języka Migowego w Unii Europejskiej

Brukselska Deklaracja Języka Migowego w Unii Europejskiej nadaje szczególne znaczenie dla edukacji dwujęzycznej dzieci głuchych w szkołach w związku z Konwencją Praw Osób Niepełnosprawnych. Brak rozwiązań ustawowych w zakresie edukacji dwujęzycznej to przykład dyskryminacji tzw. AUDYZMU osób głuchych.

Edukacja dwujęzyczna dzieci głuchych nie doczekała się regulacji ustawowych, co uniemożliwia im osiągnięcie pełnych kompetencji językowych i komunikacyjnych oraz pozbawia się ich równych praw na równi ze słyszącymi rówieśnikami którzy mają możliwość kształcenia się w modelu dwujęzycznym w formie języka polskiego oraz języka nowożytnego, stoi to w sprzeczności z Art. 32 Konstytucji RP oraz Konwencji Praw Osób Niepełnosprawnych.

- Mamy uregulowane zapisy w Konwencji Praw Osób Niepełnosprawnych która została ratyfikowana przez Polskę 6 września 2012 r. gwarantujące dzieciom głuchych prawa do nauki w modelu dwujęzycznym – dodaje Stowarzyszenie Polski Instytut Praw Głuchych.

Cel edukacji dwujęzycznej dzieci głuchych

Celem edukacji dwujęzycznej dzieci głuchych jest osiągnięcie pełnej kompetencji językowej w dwóch językach: języku polskim i polskim języku migowym.

Zgodnie ze Strategią na Rzecz Osób z Niepełnosprawnościami na lata 2021-2030 w Priorytetach i Działaniach w rozdziale uwzględniono ważne aspekty związane z edukacją dwujęzyczną dla osób głuchych - III. 4.1. Wdrożenie i upowszechnienie edukacji dwujęzycznej dla osób głuchych

Postulat Stowarzyszenia Polskiego Instytutu Praw Głuchych

- Żądamy edukacji dwujęzycznej dla g/Głuchych w szkołach dla głuchych, tak jak to jest w innych krajach UE – mówi Stowarzyszenie Polskiego Instytutu Praw Głuchych

- Apelujemy do Rządu RP w trybie pilnym do I kwartału 2023 r. o wprowadzenie modelu edukacji dwujęzycznej w szkołach dla głuchych polegającym na kształceniu dwujęzycznym w modelu którym pierwszym językiem byłby polski język migowy zaś drugim językiem byłby język polski pisany, w przypadku negatywnej odpowiedzi mamy zamiar w 2023 r. przed wyborami parlamentarnymi do Sejmu i Senatu RP nagłośnić ten problem w mediach ogólnopolskich o przykładzie dyskryminacji głuchych przez Departament Wychowania i Edukacji Włączającej MEiN - dość AUDYZMU w stosunku do głuchych dzieci i młodzieży uczęszczającej do szkół dla głuchych – kontynuuje w postulacie Stowarzyszenie Polski Instytut Praw Głuchych.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

Prawy panel

Wspierają nas