Pociąg do podróży
W 2022 r. w podróż z PKP Intercity wybrało się o 41 proc. więcej osób z niepełnosprawnością niż w 2021 r. Stało się to m.in. dzięki inwestycjom zwiększającym dostępność pociągów największego polskiego przewoźnika.
PKP Intercity od lat inwestuje w tabor przyjazny osobom o ograniczonej możliwości poruszania się – w tym z niepełnosprawnością i seniorom, tak aby kolej była dostępna dla każdego podróżnego. Spółka, realizując największy program inwestycyjny w swojej historii, udowadnia, że przyszłość transportu to właśnie dostępność dla różnych grup pasażerów.
Nowe i zmodernizowane składy
Do floty PKP Intercity trafiły w 2022 r. nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) – nowe ED160 FLIRT i zmodernizowane ED74. Wszystkie są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Składy FLIRT wyposażone są m.in. w wydzielone miejsca dla dwóch osób poruszających się na wózkach oraz platformy ułatwiające wsiadanie do wagonu i wysiadanie z niego osobom z niepełnosprawnością ruchową. W nadchodzących miesiącach przewoźnik odbierze kolejne 10 jednostek, tym samym kompletując zamówienie o wartości ponad miliarda złotych. PKP Intercity odebrało ostatnie z 81 wagonów, które dla przewoźnika wyprodukowała poznańska spółka H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. Tym samym zrealizowana została cała, warta blisko 700 mln zł brutto umowa. Z 81 nowoczesnych wagonów korzystają już pasażerowie w całej Polsce. Ostatnie z nich pojawiły się na torach z początkiem stycznia, co przyczynia się do podwyższenia standardu podróżowania pociągami PKP Intercity w nowym rozkładzie jazdy. Realizowany przez PKP Intercity największy w historii spółki program inwestycyjny ma na celu nie tylko unowocześnianie floty i podnoszenie komfortu podróży, lecz także zwiększenie dostępności kolei dla jak największej liczby osób. Dlatego wśród 81 nowych pojazdów znalazło się 10 wagonów przedziałowych 2. klasy, przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami.
Pojazdy zostały wyróżnione prestiżowym certyfikatem „Transport bez barier”, przyznanym przez Fundację Integracja. Otrzymanie znaku dostępności potwierdza, że są one przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców podróżujących z dziećmi. Aby go uzyskać, wcześniej trzeba przejść skomplikowany, specjalistyczny audyt, przeprowadzony przez doświadczonych ekspertów Integracji. To kolejne wyróżnienie w tej kategorii dla spółki – wcześniej taką certyfikację otrzymały wagony COMBO.
Combo - wagony bez barier
Od 2021 r. w barwach przewoźnika jeździ 60 wagonów COMBO, które jako pierwsze w Polsce zostały wyróżnione prestiżowym certyfikatem „Transport bez barier”, przyznanym przez Fundację Integracja. Wagony mają wydzieloną przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach. W przedziałach zapewniono również fotele dla opiekunów, a miejsca dla wózków są zabezpieczone pasami bezpieczeństwa. Kolejne ułatwienia to automatyczne drzwi przedziałowe, bezprogowe podłogi, kontrastowe drzwi wejściowe, dostosowane i bezpieczne toalety, a także poręcze umieszczone na odpowiednich wysokościach. PKP Intercity uwzględniło w projekcie usprawnienia dla osób niewidomych – wszystkie piktogramy i przyciski mają oznaczenia w alfabecie Braille’a. – Prowadzone inwestycje i modernizacje mają na celu nie tylko unowocześnienie naszego taboru, lecz także zwiększenie dostępności pociągów PKP Intercity dla jak najliczniejszej grupy osób. Polska kolej zmienia się na naszych oczach – staje się bardziej dostępna, komfortowa i bezpieczna – podkreśla Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity. W 2023 r. ogłoszony zostanie przetarg na modernizację i modyfikację 50 kolejnych wagonów do standardu COMBO – PKP Intercity chce podpisać umowę jeszcze przed 2024 r. Również w tym terminie planowane jest zawarcie kontraktu na wykonanie napraw na poziomie P5 40 wagonów Z1A/B. W perspektywie 2030 r. cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, a wszystkie pociągi będą miały wydzieloną przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach.
Wirtualne szkolenia, realna dostępność
Oprócz środków na tabor PKP Intercity inwestuje również w rozwój kompetencji pracowników. Spółka regularnie przeprowadza szkolenia drużyn konduktorskich z obsługi osób z niepełnosprawnością. Uczestnicy programu biorą udział w zajęciach, które obejmują przygotowanie teoretyczne i część praktyczną. Trenerzy uczą m.in. odpowiednich relacji z osobami z niepełnosprawnością i empatii. PKP Intercity dąży do tego, żeby zapewnić komfortową podróż wszystkim swoim pasażerom. Szkolenia dla pracowników największego polskiego przewoźnika od lat zapewnia Fundacja Integracja. Prowadzą je m.in. osoby z niepełnosprawnością, które pokazują członkom drużyn konduktorskich, jak z ich perspektywy wygląda podróż koleją, i uczą, jak wspierać takich podróżnych z dbałością o ich poczucie sprawczości i bezpieczeństwo. PKP Intercity prowadzi obecnie we współpracy z Politechniką Wrocławską pilotażowo-strategiczny projekt badawczy mający na celu wprowadzenie szkoleń z obsługi pociągów z wykorzystaniem technologii wirtualnej rzeczywistości (VR). Szkolenie obejmie obsługę wind dla osób poruszających się na wózkach, ale też osób mających inne trudności z poruszaniem się – a przez to z samodzielnym dostaniem się na pokład pociągu. Dzięki technologii VR pracownicy mogą uczyć się obsługi wind w różnych modelach wagonów i zespołów trakcyjnych, niezależnie od lokalizacji.
Planujesz podróż? Zadzwoń!
W planowaniu podróży osób z niepełnosprawnością pomocny jest stworzony z myślą o nich nr tel.: 42 205 45 31. Podróżni z niepełnosprawnością, a także wspierające je osoby mogą telefonicznie zgłosić przejazd, wypełnić z pomocą konsultanta formularz zgłoszeniowy, otrzymać kompleksową informację, a także uzyskać pomoc w przypadku utrudnień w podróży. Możliwe jest także uzyskanie informacji w języku migowym za pośrednictwem strony https://tlumacz.migam.org/pkpintercity. Szczegółowe informacje na temat ustawowych ulg oraz porady dotyczące organizacji przejazdu przez osoby z niepełnosprawnością dostępne są również na stronie PKP Intercity (www.intercity.pl) w zakładce Dla Pasażera. Pomocną funkcją jest wyszukiwarka z filtrem dostępności wagonu z platformą lub windą dla osób poruszających się na wózkach. O dostosowaniu składu do potrzeb osób z niepełnosprawnością można się również dowiedzieć w kasie biletowej lub Centrum Obsługi Klienta.
Dostępność (na) plus!
W 2021 r. PKP Intercity przystąpiło do programu Dostępność Plus. Koordynowany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej program ma na celu zapewnienie swobodnego dostępu do dóbr i usług oraz umożliwienie udziału w życiu społecznym i publicznym osobom o szczególnych potrzebach. Głównym założeniem programu jest dostosowanie przestrzeni publicznej, architektury, transportu i produktów do wymagań każdego z obywateli. Podpisując porozumienie, PKP Intercity zobowiązało się do kontynuacji poszerzania swoich działań na rzecz osób o szczególnych potrzebach, w tym osób z niepełnosprawnością i seniorów.
Artykuł pochodzi z numeru 1/2023 magazynu „Integracja”.
Zobacz, jak możesz otrzymać magazyn Integracja.
Sprawdź, jakie tematy poruszaliśmy w poprzednich numerach.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Dodaj komentarz