Warto obejrzeć
FILMY
Cyrano, reż. Joe Wright, scen. Erica Schmidt, zdj. Seamus McGarvey, muz. Aaron Dessner, Bryce Dessner, prod. USA, Wielka Brytania, Kanada 2021
Znana historia Cyrana de Bergerac nabiera nowego sensu dzięki zaangażowaniu do głównej roli Petera Dinklage’a – aktora znanego m.in. z Gry o tron, mającego achondroplazję. Zakochany w Roxanne (Haley Bennett) mistrz szpady tak mocno obawia się odrzucenia ze względu na swoją powierzchowność, że milczy o uczuciu. Gdy jego wybranka zakochuje się z wzajemnością w Christianie (Kelvin Harrison Jr.), Cyrano pomaga młodemu żołnierzowi w pisaniu miłosnych listów, w których szczerze może wyznawać miłość.
Musical w reżyserii Joe Wrighta to historia o miłości, ale i konsekwencjach nadmiernej dumy, uwikłania w kompleksy i o niepewności. Umiejętności szermiercze, intelekt, elokwencja – to wszystko blednie wobec przeświadczenia Cyrana, że nie jest godzien pięknej dziewczyny. Utwory muzyczne w filmie podbijają emocjonalność opowiadanej historii, a scenografia i kostiumy pozwalają zanurzyć się w świat, w którym dobrze skomponowany list miłosny jest najlepszą drogą do czyjegoś serca.
CODA, reż. i scen. Sian Heder, zdj. Paula Huidobro, muz. Marius De Vries, prod. USA, Francja, Kanada 2021
Zdobywca trzech Oscarów w 2022 r., w tym statuetki za najlepszy film, opowiada historię Ruby (Emilia Jones) – jedynej słyszącej osoby w rodzinie. Nastolatka jest tłumaczem i łącznikiem ze światem słyszących, pomaga rodzicom w prowadzeniu biznesu i załatwianiu codziennych spraw. Kiedy postanawia podążać za swoją pasją, czyli muzyką, rodzi to konflikt w rodzinie. Wyjątkowość sytuacji Ruby jako słyszącego dziecka niesłyszących rodziców to tylko jeden z elementów filmu. Dziewczyna zmaga się z wyzwaniami każdej nastolatki: wyborem swojej drogi w życiu, pierwszą miłością, dogadaniem się z rodzicami.
Film jest amerykańskim remakiem francuskiego oryginału Rozumiemy się bez słów (2014). W obsadzie znaleźli się Głusi aktorzy, na czele z Marlee Matlin, pierwszą Głuchą osobą nagrodzoną Oscarem za swoją rolę w Dzieciach gorszego Boga (1986), oraz Troy Kotsur, który poszedł w jej ślady i podczas Oscarów 2022 r. otrzymał statuetkę za rolę Franka, ojca Ruby.
Johnny, reż. Daniel Jaroszek, scen. Maciej Kraszewski, zdj. Michał Dąbal, muz. Michał Kush, prod. Polska 2022
Kiedy Patryk trafia w ramach prac społecznych do hospicjum prowadzonego przez ks. Jana Kaczkowskiego, nie spodziewa się, że to przymusowe „zesłanie” wpłynie na resztę jego życia. Film oparty na prawdziwej historii opowiada z perspektywy recydywisty Patryka (Piotr Trojan) o życiu ks. Jana Kaczkowskiego (Dawid Ogrodnik). Walka o hospicjum, własne zdrowie, godną śmierć i troska o
każdego człowieka – nie ustają i nie raz wydaje się, że mnogość działań i przeciwności do pokonania to za dużo na jednego człowieka. Ale chęć życia „na pełnej petardzie” przezwycięża wszystko: od fizycznych ograniczeń po bezduszność lub niezrozumienie otoczenia.
Film pokazuje, jak ważny jest każdy dzień i każdy czyn, a wiara w ludzi bywa jedyną rzeczą, która jest im tak naprawdę potrzebna. Za rolę ks. Kaczkowskiego Dawid Ogrodnik został doceniony polskim Orłem, a sam film dostał nagrody publiczności zarówno na festiwalu Orły, jak i Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni.
Sokół z masłem orzechowym, reż. i scen. Tyler Nilson, Michael Schwartz, zdj. Nigel Bluck, muz. Zachary Dawes, prod. USA 2019
Zak (Zack Gottsagen) to młody mężczyzna z zespołem Downa, który mieszka w domu opieki. Ma jedno marzenie: chce zostać profesjonalnym wrestlerem. Kiedy w końcu udaje mu się wyrwać spod życzliwej, ale ograniczającej go opieki Eleanor (Dakota Johnson), los łączy go z Tylerem (Shia LaBeouf), twardzielem o miękkim sercu, mającym własne powody, by zniknąć z miasta. Dwójka niecodziennych towarzyszy wyrusza w niezwykłą podróż przez południe Stanów Zjednoczonych, która zabierze ich w zupełnie inne miejsce, niż początkowo sądzili. Ich droga wypełniona jest przygodami, intrygującymi spotkaniami i odkrywaniem siebie. Wymiana doświadczeń nie jest jednostronna, a każdy zyskuje na towarzystwie drugiego, nie ma tu przewodnika i prowadzonego, nawet jeśli na początku wydaje się inaczej.
To ciepła, pełna humoru, ale i poważnych tematów opowieść o spełnianiu marzeń, przyjaźni, potrzebie wolności, niezależności i życia pełną piersią.
Eternals, reż. Chloé Zhao, scen. Ryan Firpo, Patrick Burleigh, zdj. Ben Davis, muz. Ramin Djawadi USA, Wielka Brytania 2021
Eternals to grupa superbohaterów z komiksowego i filmowego uniwersum Marvela – nieśmiertelne istoty, które od tysięcy lat współżyją z mieszkańcami Ziemi i były świadkami powstawania i upadku cywilizacji. Zawsze stały w cieniu, doglądały rozwoju ludzkości, ale nie angażowały się bezpośrednio w ludzkie konflikty. W końcu, kiedy na Ziemię wracają ich odwieczni wrogowie, Eternals nie mogą dłużej się ukrywać i jeszcze raz muszą połączyć siły, żeby stawić czoła niebezpieczeństwu grożącemu całej ludzkości. Każdy z dziesięciu Eternals ma inną moc, a wśród nich jest niesłysząca, superszybka Makkari (Lauren Ridloff). W zróżnicowanej grupie każdy znajdzie ulubionego bohatera, który zdobędzie jego sympatię.
Produkcja Marvela ma gwiazdorską obsadę, na czele z Angeliną Jolie, Salmą Hayek i Gemmą Chan. Reżyserka Chloé Zhao wprowadziła do uniwersum swój autorski styl, który przyniósł jej Oscara za Nomadland - z zapierającymi dech zdjęciami podkreślającymi naturalne piękno krajobrazu.
SERIALE
Good Doctor, twórca David Shore, prod. ABC Studios, od 2017, w Polsce emisja w TVP2
Shaun Murphy (Freddie Highmore) jest młodym lekarzem marzącym o karierze chirurga w szpitalu św. Bonawentury w San Jose w Kalifornii. To genialny medyk, ale jego bezbłędne diagnozy i umiejętności na sali operacyjnej nie wystarczą, żeby przekonać do sobie środowisko medyczne. Ma autyzm, co sprawia, że koledzy lekarze wątpią, czy poradzi sobie w codziennych kontaktach z pacjentami. Shaun musi udowodnić swoim współpracownikom, że żaden aspekt pracy lekarza nie jest mu obcy. Stoją też przed nim wyzwania każdego młodego człowieka: usamodzielnienie się, budowanie pozycji w pracy i nawiązywanie nowych relacji. Każdy odcinek przedstawia inny medyczny przypadek i nowe wyzwanie dla Shauna. Serial pokazuje, jak ważne są otwartość i wsparcie środowiska dla każdej młodej osoby. Gdy w życiu Shauna pojawia się Lea (Page Spara), która jako pierwsza nie patrzy na niego przez pryzmat autyzmu, lekarz zostaje skonfrontowany z zupełnie nowym światem.
Special, twórca Ryan O’Connel, prod. USA 2019-2021, Netflix
28-letni Ryan (Ryan O’Connel) nie chce być postrzegany przez pryzmat swojej niepełnosprawności. Ma lekkie porażenie mózgowe, ale nie zamierza pozwolić, by to go definiowało lub ograniczało. Czuje, że nadszedł czas, by się usamodzielnić i wyrwać spod troskliwej matczynej opieki, w czym pomaga mu nowa praca stażysty w portalu internetowym. Kolejnym krokiem do niezależności jest otwarcie się na życie miłosne – jako gejowi z niepełnosprawnością Ryanowi nie jest łatwo uwierzyć, że może znaleźć odpowiedniego partnera.
Serial w lekki, komediowy sposób przedstawia perypetie młodego mężczyzny, który buduje nową tożsamość, starając uciec od definiowania przez fizyczne ograniczenia. Jednocześnie produkcja pokazuje, jak ważne jest wychodzenie ze strefy komfortu, próbowanie nowych rzeczy, a przede wszystkim akceptacja siebie. Dojście do tego stanu wcale nie jest łatwe, a dużo bardziej istotne niż zyskanie sobie chwilowego poklasku otoczenia.
Sex Education, twórca Laurie Nunn, od 2019, prod. Wielka Brytania, Netflix
Popularny serial Netflixa to produkcja dla młodzieży, skupiona wokół tytułowej edukacji seksualnej. Nieśmiały nastolatek Otis (Asa Butterfield), syn seksuolożki (Gillian Anderson), łączy siły z buntowniczką Maeve (Emma Mackey), by „otworzyć” nieformalną poradnię seksuologiczną w swoim liceum. Bez wiedzy praktycznej, ale dzięki sporej znajomości teorii wyniesionej z domu Otis pomaga nastolatkom zmierzyć się z pytaniami i wątpliwościami dotyczącymi seksualności i cielesności, na które nie znajdują odpowiedzi w tradycyjnych źródłach wiedzy.
W drugim sezonie pojawia się Isaac (George Robinson) poruszający się na wózku. To inteligentny, zabawny i nierozczulający się nad sobą chłopak, który szybko nawiązuje nić porozumienia z Maeve. Poprzez postać Isaaca twórcy serialu pokazują, że problemy miłosne i seksualność dotyczą wszystkich, bez względu na ich fizyczność.
Ta komediowa produkcja porusza ważny, tabuizowany temat bez pruderii i z ogromnym zrozumieniem potrzeb współczesnych nastolatków.
See, twórca Steven Knight, prod. USA 2019-2022, Apple TV
Serial przedstawia dystopijną przyszłość, w której po epidemii śmiercionośnego wirusa populacja na Ziemi znacznie się zmniejszyła, cywilizacja upadła, a ci, którzy przetrwali, utracili zmysł wzroku. Musieli przystosować się do nowej rzeczywistości, wyrobić strategie przetrwania, dzięki którym poradzą sobie w nieprzyjaznym środowisku. Ocaleni nauczyli się polegać na innych zmysłach, by na nowo odbudować społeczności, rozwijać się, ale także walczyć ze sobą.
Akcja rozpoczyna się kilka wieków po wybuchu epidemii, w momencie, kiedy umiejętność widzenia jest uznawana za wymysł, a nawet niebezpieczną herezję zagrażającą porządkowi świata. Rodzą się bliźnięta, które widzą, ich przybrany ojciec i lider plemienia (Jason Mamoa) będzie musiał stawić czoła żądnej władzy królowej Kane (Sylvia Hoeks) oraz wszystkim innym, którym nie podoba się możliwość odzyskania wzroku przez ludzkość.
Intrygująca, brutalna wizja świata, w którym nawet gdy zmienia się wszystko, ludzkie pragnienia i wady pozostają bez zmian.
Superstore, twórca Justin Spitzer, prod. NBC, USA 2015-2021, do obejrzenia na Skyshowtime lub Viaplay
Superstore to serial komediowy o codziennej pracy w supermarkecie Cloud 9. Głównymi bohaterami są odpowiedzialna, nieco zmęczona i rozczarowana swoją obecną sytuacją Amy (America Ferrera) oraz Jonah (Ben Feldman), nowy pracownik, którego życie też nie potoczyło się tak, jakby tego oczekiwał, ale nie zamierza się on poddawać.
Serial jest pełen barwnych, charakterystycznych postaci, a jedną z nich jest jeżdżący na wózku Garrett (Colton Dunn), który zdecydowanie nie bierze swojej pracy na poważnie i chętnie wpędza w zakłopotanie ludzi, którzy chcieliby go traktować inaczej ze względu na niepełnosprawność.
Krótkie 20-minutowe odcinki znakomicie poprawiają humor, przenoszą w świat, w którym każdy problem znajduje rozwiązanie, a przypadkowi znajomi z pracy stają się drugą rodziną. Codzienność pracowników wielkopowierzchniowego sklepu pełna jest korporacyjnych absurdów, specyficznych klientów i znajdowania radości w małych rzeczach.
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz