Drzwi szeroko otwarte
Monumentalny budynek w centrum Poznania, odgrodzony od ulicy schodami i wielkimi drzwiami, na dodatek strzeżony przez kamienne lwy. W środku, pośród złota i czerwieni, czeka prawdziwa królowa – Opera.
Życzliwi mówią, że jest syntezą sztuk, że łączy to, co najlepsze w innych dziedzinach sztuki, i tworzy wyjątkowe dzieło. Niektórzy zarzucają jej, że jest elitarna, a audiencje u niej trwają zbyt długo. My wiemy, że się zmienia, i znamy zaklęcie, które sprawi, że będzie bliżej Ciebie – Opera otwiera.
Pierwsze drzwi
Jeśli nigdy wcześniej nie byłeś w operze albo byłeś i chciałbyś dowiedzieć się o niej nieco więcej, koniecznie skontaktuj się z ekipą do zadań specjalnych, czyli działem edukacji. Nasz zespół w ramach lekcji, warsztatów, prelekcji i spotkań odpowie na wszystkie nurtujące Cię pytania – jeśli trzeba, zrobi to śpiewająco, kręcąc piruety, wskakując w kostium lub barokową perukę. Działania edukacyjne prowadzimy najczęściej w Sali im. Wojciecha Drabowicza, umieszczonej na parterze budynku, do której dostęp ułatwia próg najazdowy. Dbamy o komfort w czasie warsztatów – strefa widowni ma w pełni modyfikowalne ustawienie – każdemu będzie wygodnie. Tuż obok sali znajduje się nowa toaleta dostosowana do wymagań osób ze szczególnymi potrzebami. Potrzebujesz wsparcia w komunikacji? Nie martw się, my też – dlatego współpracujemy z wykwalifikowanymi tłumaczami Polskiego Języka Migowego (PJM), i uczymy się podstaw tego języka. W trakcie naszych spotkań uruchamiamy wszystkie zmysły i szukamy nowych rozwiązań dla każdej grupy oraz osób, które znalazły czas, by się z nami spotkać. Mamy materiały tyflograficzne, wiemy, jak audiodeskrybować zdjęcia i inne materiały wizualne, dla osób niewidomych i słabowidzących możemy przed spektaklem zorganizować touch tour, która pozwoli lepiej zapoznać się ze scenografią i kostiumami; eksperymentujemy, szukamy dźwięków dotykiem i przekładamy je na kolorowe grafiki. Nasze głowy pękają od pomysłów na gry i inne aktywności – wszystko po to, by Wam pokazać, że opera jest całkiem ciekawa – trzeba tylko wiedzieć, które drzwi otworzyć. W ciągu roku znajdujemy też czas na wydarzenia specjalne – w październiku świętujemy Międzynarodowy Dzień Opery, w marcu – Dzień Teatru, w kwietniu – Dzień Tańca, a podczas majówki możecie zawsze wpaść na największą imprezę urodzinową w Poznaniu, czyli urodziny Stanisława Moniuszki. Tradycją stało się już, że bierzemy też udział w Nocy Muzeów. I wiecie co? Przy okazji wydarzeń specjalnych obalamy kolejny mit: że opera jest droga. Wstęp na spektakle jest bezpłatny, trzeba tylko upolować wejściówkę. Nadal nie jesteście przekonani, że opera jest dla Was? Napiszcie na adres: edukacja@opera.poznan.pl, a my już znajdziemy właściwy sposób, by Was przekonać.
Drugie drzwi
Wolisz odkrywać operę na własną rękę? Oczywiście rozumiemy Twój wybór. Aktualne informacje o premierach, spektaklach, działaniach edukacyjnych i innych wydarzeniach znajdziesz na stronie www.opera.poznan.pl. Spektakle i wydarzenia z audiodeskrypcją lub tłumaczeniem na PJM oznaczone są specjalną ikoną. Zwróć również uwagę na język spektaklu – w trakcie wszystkich spektakli obcojęzycznych napisy w języku polskim są wyświetlane nad sceną. Właściwe miejsce na widowni pomogą Ci zająć oznakowania w brajlu. Znalazłeś już coś ciekawego dla siebie? Zapraszamy do zakupu biletów online. A może spodobał Ci się plakat czy zainteresowała informacja usłyszana w mediach i po drodze z pracy chcesz zajrzeć do kasy biletowej? Tak, mamy wysokie schody, ale w kasie biletowej pod numerami telefonu: 785 050 085 oraz 61 65 90 231 czuwa sympatyczna i wykwalifikowana osoba z obsługi widowni, która uruchomi windę dla osób poruszających się na wózkach i chętnie udzieli wszelkiego wsparcia. Dalej jest łatwiej – w holu kasowym do tablicy tyflograficznej z planem budynku prowadzą pasy kontrastowe, kasa wyposażona jest w pętlę indukcyjną, możesz się również łatwo połączyć z tłumaczem PJM online. Nad Twoim komfortem w czasie spektaklu czuwają pracownicy obsługi widowni, a w godz. 8:00–16:00 na telefony (61 65 90 280) i maile (bow@opera.poznan.pl) odpowiada Biuro Obsługi Widzów – pamiętaj, jesteśmy tu dla Ciebie!
Trzecie drzwi
To teraz o tym, co najlepsze, czyli o spektaklach. W czerwcu br. zaplanowaliśmy dwa wydarzenia z audiodeskrypcją i tłumaczeniem na Polski Język Migowy. Nieprzypadkowo wybraliśmy właśnie Bleee... Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego, z tekstem Maliny Prześlugi oraz h. z muzyką Przemka Degórskiego, w reżyserii Daniela Stachuły. Spektakle są różne, bo każdy jest kierowany do innego odbiorcy, ale mają część wspólną: mówią o kontaktach międzyludzkich i o tym, jak wsparcie otoczenia może pomóc, a negatywne oddziaływanie – zniszczyć.
Bleee... jest pełną kolorów opowieścią o grupie stawonogów, z których każdy znalazł dobry powód, by odizolować się od reszty świata – spotkamy dwa niezbyt dbające o higienę karaluchy, pełną kompleksów poczwarkę, pająka, który stracił nogi, i osę bez żądła. Jest jeszcze Ble, ale jego o powód odosobnienia nikt nawet nie pyta. Do towarzystwa dołącza motyl-rewolucjonista. Nie musimy chyba dodawać, że to mieszanka wybuchowa.
Spektakl zatytułowany h. porusza temat hejtu i cyberbullyingu i nie rezygnując z warstwy artystycznej, przekłada go na język trafiający do młodzieży. Historia Franka (Michał Kurek) i Kaśki (Angelika Mierzwa) rozgrywa się w przestrzeni przypominającej szkolną klasę. Krok po kroku śledzimy mechanizm kształtowania się hejtu i jego konsekwencje. Spektakl, poza głęboko poruszającą historią, ma również ciekawą formę: łączy elementy teatru dramatycznego, baletu, muzyki klasycznej, internetowego soundscape’u oraz wideo.
I tym sposobem wracamy do pierwszych drzwi – bo jeśli już raz do nas przyjdziecie, to będziecie chcieli zostać na dłużej. Opera otwiera!
Teatr Wielki w Poznaniu realizuje przedsięwzięcie grantowe „Opera otwiera – dostosowanie oferty kulturalnej i przestrzeni Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu w zakresie dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami”, finansowane w ramach projektu „Kultura bez barier”.
Artykuł pochodzi z numeru 3/2023 magazynu „Integracja”.
Sprawdź, jakie tematy poruszaliśmy w poprzednich numerach.
Zobacz, jak możesz otrzymać magazyn Integracja.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Dodaj komentarz