Europejski Tydzień Autyzmu 2007
W dniach od 3 do 9 grudnia obchodzimy tegoroczny Europejski Tydzień Autyzmu. Jest on okazją do nagłośnienia problemu autyzmu. W Polsce działa Porozumienie Autyzm – Polska, skupiające 45 organizacji z terenu całego kraju działających na rzecz dzieci i osób dorosłych z autyzmem.
Co to jest autyzm?
Autyzm jest to zaburzenie rozwojowe, polegające na
wystąpieniu nieprawidłowości w rozwoju funkcji mózgu dziecka.
Zaburzenia te ujawniają się u dzieci w wieku od 1 roku do 3
lat.
Jak dotąd nie są dokładnie znane przyczyny powstawania tych
zaburzeń. Udowodniono jedynie, że taką przyczyną mogą być
zaburzenia mechanizmów organicznych mózgu, odpowiedzialnych za
kształtowanie się zachowań społecznych.
W 10-15% przypadków autyzm może być spowodowany określonymi
przyczynami, jak: choroby dziedziczne, wady genetyczne, zakażenia
prenatalne lub okołoporodowe, czy też wczesna intoksykacja.
W pozostałych przypadkach udokumentowano zwiększoną podatność genetyczną na wystąpienie autyzmu, która jest uzależniona od kilku genów. To właśnie jest powodem, że choroba ta objawia się w bardzo zróżnicowany sposób, oraz że stukrotnie częściej występuje ona wśród rodzeństwa niż w całej populacji.
Objawy autyzmu:
Podstawowymi objawami tej choroby są m.in.: trudności w
relacjach społecznych, w komunikacji werbalnej i niewerbalnej, w
rozwoju zabawy i wyobraźni, a także niechęć do zmiany
przyzwyczajeń. Dziecko nie reaguje, nie bawi się tak jak jego
rówieśnicy, jest wycofane, nie porozumiewa się głosem, mową ani
gestem, dziwnie się zachowuje.
Często zdarza się, że dzieci z autyzmem mają problemy z odbieraniem bodźców sensorycznych. Przejawia się to np. nadwrażliwością na światło, dźwięki, dotyk, czy zapach. Z drugiej strony - autystycy mogą wykazywać niedowrażliwość na bodźce.
Problemy sensoryczne stwarzają dla nich dodatkowe zagrożenie w kontaktach ze światem, gdyż choćby niedowrażliwość na dotyk może skutkować samookaleczeniami, niedowrażliwość na światło - uszkodzeniem wzroku od wpatrywania się w zbyt intensywne światło itp.
Diagnoza:
Ponieważ autyzm jest zaburzeniem rozwojowym występującym w
okresie intensywnego rozwoju dziecka , ma również istotne etapy
przebiegu - od pierwszych objawów, do stopniowego narastania i
utrwalania się jego objawów, oraz pogłębiania się
niepełnosprawności. Stąd bardzo ważne jest jak najszybsze
zdiagnozowanie choroby i rozpoczęcie intensywnej terapii,
dostosowanej do indywidualnych potrzeb dziecka.
Diagnoza autyzmu opiera się na obserwowaniu wzorców zachowań, które pojawiają się u dziecka pomiędzy 18 miesiącem, a trzecim rokiem życia. Czasem może być tak, że po okresie prawidłowego rozwoju u dziecka następuje regres, zdaje się ono wycofywać, tracić nabyte wcześniej umiejętności.
Wysoko wykwalifikowani specjaliści w dziedzinie diagnostyki i
terapii autyzmu mają możliwość wykrycia pierwszych symptomów
choroby, czyli już w drugim czy trzecim roku życia dziecka, czasem
nawet pod koniec pierwszego roku.
Nie ma jednego testu pozwalającego na rozpoznanie autyzmu.
Największą możliwość postawienia dokładnej diagnozy ma
interdyscyplinarny zespół specjalistów, posługujący się trzema
rodzajami testów: wywiadem diagnostycznym, diagnostyczną skalą
obserwacyjną autyzmu, oraz testami psychometrycznymi, dzięki którym
ustala się mocne i słabe strony umiejętności intelektualnych
dziecka.
Międzynarodowe systemy klasyfikacji chorób sytuują autyzm w szerszej kategorii Całościowych Zaburzeń Rozwoju.
W zależności od spełnienia określonej liczby kryteriów
oznaczających różne stany, można wyróżnić:
- zaburzenia ze spektrum autyzmu (osoby najciężej zaburzone),
- zespół Aspergera (osoby mające zachowania autystyczne i
rozwinięte zdolności werbalne, społecznie trudne i
niezdarne),
- oraz Całościowe Zaburzenia Rozwoju, bliżej nieokreślone
(przypadki łagodniejsze, z pewnymi objawami przynajmniej dwóch z
trzech badanych obszarów rozwojowych, ale nie tak licznymi by
spełniały kryteria autyzmu).
Trudne jest określenie możliwości intelektualnych dziecka z
autyzmem. Przeprowadzane testy często nie dają jednoznacznych
wyników ze względu na niepełnosprawność językową i społeczną
dziecka. Niektóre z nich, przy wysokim poziomie IQ nie jest w
stanie rozwinąć swoich zdolności ze względu np. na zaburzenia
komunikacji czy zachowań społecznych.
Czasem zdarza się jednak, że dziecko mimo swoich problemów wykazuje
szczególne zdolności w jakiejś dziedzinie, jak np. Maksymilian
Chlewiński czy Krzyś Grudzień, podopieczni Fundacji Synapsis,
którzy wystąpili podczas konferencji inaugurującej Europejski
Tydzień Autyzmu.
Na
zdj. Maksymilian Chlewiński, Fot. Jan Juchniewicz
Na zdj. Krzyś Grudzień, Fot. Jan Juchniewicz
Terapia:
Terapia dziecka z autyzmem obejmuje różne sfery jego
rozwoju i musi być dostosowana indywidualnie do jego potrzeb.
Program zajęć terapeutycznych może obejmować:
- indywidualny program terapeutyczny dziecka (zazwyczaj do
wykonywania w domu z rodzicami)
- zajęcia indywidualne (prowadzone przez terapeutę,
psychologa)
- zajęcia grupowe
- zajęcia ruchowe i relaksacyjne
- zajęcia logopedyczne
- integrację sensoryczną
- badania lekarza psychiatry
- badania testowe
- badania Profilem Psychoedukacyjnym PEP-R
- treningi słuchowe
- muzykoterapię
- ćwiczenia metodą Weroniki Sherborne
- holding
Rodzaje terapii i zajęć, na które dziecko powinno uczęszczać, jak również ich intensywność, są ustalane podczas diagnozy przez zespół diagnostyczny. Po jakimś czasie, w zależności od postępów terapii i pojawiających się trudności zajęcia mogą się zmieniać. Możliwe jest również przeprowadzenie powtórnej diagnozy, by dokładnie określić postępy dziecka.
Przedszkole dla dzieci z autyzmem
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Dodaj komentarz