Lepsza dostępność to większy rozwój
PKP Intercity to polski przewoźnik dalekobieżny, który dzięki nowoczesnej ofercie i stałemu rozwijaniu swoich usług zachęca kolejne rzesze Polaków do korzystania z transportu kolejowego. Dotyczy to także pasażerów z niepełnosprawnością, którzy chętnie wybierają się w bliższe i dalsze podróże pociągami.
Od stycznia do końca listopada 2023 r. polski przewoźnik przewiózł aż 62 mln osób, po raz pierwszy w historii Spółki przekraczając pułap 60 mln pasażerów. Oznacza to aż o 8,2 mln podróżnych więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. Stale rosnące zainteresowanie usługami PKP Intercity pozwala prognozować, że do końca grudnia podróże z dalekobieżnym przewoźnikiem wybierze nawet 67 mln osób.
- Tak wysoki wynik przewozowy po raz kolejny udowadnia, że przyjęta przez nas strategia działa. Inwestujemy w tabor, wprowadzamy proklienckie rozwiązania, i to przynosi mierzalne rezultaty. 62 mln pasażerów w ciągu 11 miesięcy to niespotykany dotąd wynik, i mam nadzieję, że utrzymamy tę tendencję w kolejnych latach, a w 2030 r. przewieziemy aż 88 mln osób – zapowiada Tomasz Gontarz, Wiceprezes Zarządu PKP Intercity.
Ponad milion pasażerów z niepełnosprawnością!
Wzrost zainteresowania usługami największego polskiego przewoźnika widoczny jest także wśród pasażerów z niepełnosprawnością, którzy coraz chętniej wybierają podróż jego pociągami. W ciągu 11 miesięcy 2023 r. na pokładzie pociągów PKP Intercity podróżowało aż 1 mln 295 tys. osób z niepełnosprawnościami, uprawnionych do ulg ustawowych oraz ich opiekunów. To efekt m.in. inwestycji w tabor i bardzo widocznej poprawy jakości technicznej pociągów. Ponadto od stycznia do listopada 2023 r. PKP Intercity odnotowało 31 tys. przejazdów osób z niepełnosprawnością z asystą drużyny konduktorskiej. Dla porównania w całym 2022 r. było ich 18 tys.
Więcej komfortowych pociągów
W 2023 r. PKP Intercity odbierało kolejne nowe pociągi typu FLIRT, wyprodukowane w siedleckiej fabryce Stadler Polska. Obecnie przewoźnik dysponuje 11 z 12 zamówionych pojazdów, do końca grudnia ma zostać odebrany ostatni skład. Elektryczne zespoły trakcyjne FLIRT są dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych: rowerzystów, rodzin z dziećmi, osób z niepełnosprawnościami i seniorów. Rozwiązania skierowane do osób niepełnosprawnych zostały zlokalizowane w trzecim członie nowych składów. Drzwi zewnętrzne wyposażono w windę ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie pasażerom poruszającym się na wózkach. Na pokładzie znalazły się dwa miejsca z przestrzenią na wózki oraz dostosowaną, przestronną toaletą. Obok zlokalizowana została część gastronomiczna oraz pomieszczenie obsługi pociągu. W pociągach umieszczono również udogodnienia dla osób niewidomych i niedowidzących. Miejsca są oznaczone alfabetem Braille’a, a informacje o kolejnych stacjach są podawane przez system nagłośnieniowy.
Nowe pojazdy z fabryki Stadler Polska uzupełnią ofertę m.in. w pociągach na trasach:
- Szczecin – Poznań – Łódź – Lublin;
- Szczecin – Poznań – Łódź – Kraków;
- Gdynia – Bydgoszcz – Łódź – Kraków;
- Gdynia – Bydgoszcz – Łódź – Katowice;
- Olsztyn – Warszawa – Kraków.
Nowy przetarg na wagony COMBO
Od 2021 r. po polskich torach jeżdżą wagony typu 111A-30 COMBO. To wielofunkcyjny tabor o podwyższonym standardzie, w którym zadbano o wyciszenie wnętrza, wydzielono przedziały rodzinne i strefę dla osób z niepełnosprawnością, w tym poruszających się na wózkach. W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.
W każdym z takich wagonów znajduje się przedział dla dwóch osób z niepełnosprawnością i dwóch opiekunów. Zainstalowano w nim po dwa fotele i po dwa miejsca na wózki, z przygotowanymi trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa. Ponadto są przyciski SOS, panel indywidualnego sterowania oświetleniem i klimatyzacją, indywidualne stoliki. COMBO są wyposażone w automatyczne drzwi przedziałowe oraz bezprogowe podłogi ułatwiające poruszanie się oraz w kontrastowe drzwi wejściowe. Wszystkie piktogramy są w alfabecie Braille’a, a klamki, poręcze i przyciski umieszczono na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach. Do ich potrzeb dostosowana jest także toaleta.
Wagony COMBO jeżdżące w składach PKP Intercity uzyskały prestiżowy certyfikat „Transport bez barier”, przyznany przez Fundację Integracja. Jest to znak dostępności tego taboru dla osób z ograniczoną sprawnością, w tym z różnymi rodzajami niepełnosprawności, osób starszych i podróżujących z dziećmi. PKP Intercity jest pierwszym przewoźnikiem w Polsce, który otrzymał takie wyróżnienie. W lipcu tego roku PKP Intercity ogłosiło przetarg na modernizację kolejnych 50 wagonów do standardu COMBO.
Frontem do klienta
Jedną z przyczyn sukcesu PKP Intercity jest ułatwianie dostępu do swoich usług poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań – przede wszystkim rozwój sprzedaży internetowej, która jest coraz bardziej dopasowana do potrzeb i oczekiwań klientów. Dzięki wprowadzeniu ujednoliconego modelu sprzedaży Spółka rozszerzyła sieć partnerów o najpopularniejsze serwisy oferujące bilety kolejowe i sprzedała za ich pośrednictwem aż 6,5 mln biletów. Nie bez wpływu na rekordową sprzedaż miały także promocje i atrakcyjne oferty, jak choćby „Taniej z Bliskimi”, z której skorzystało od początku jej wprowadzenia 14,5 mln pasażerów.
PKP Intercity stara się też o zapewnienie dostępności swoich usług dla pasażerów z niepełnosprawnościami. W planowaniu podróży osób z niepełnosprawnością pomocny jest działający z myślą o nich nr tel.: 42 205 45 31. Telefonicznie można zgłosić przejazd, wypełnić z pomocą konsultanta formularz zgłoszeniowy, otrzymać kompleksową informację, a także uzyskać pomoc w przypadku utrudnień w podróży. Możliwe jest także uzyskanie informacji w języku migowym za pośrednictwem strony https://tlumacz.migam.org/pkpintercity.
Szczegółowe informacje na temat ustawowych ulg oraz porady dotyczące organizacji przejazdu przez osoby z niepełnosprawnością dostępne są również na stronie PKP Intercity (www.intercity.pl) w zakładce Dla Pasażera. Pomocna jest wyszukiwarka z filtrem dostępności wagonu z platformą lub windą dla osób poruszających się na wózkach. O dostosowaniu składu do potrzeb osób z niepełnosprawnością można się także dowiedzieć w kasie biletowej lub Centrum Obsługi Klienta.
Artykuł pochodzi z numeru 6/2023 magazynu „Integracja”.
Sprawdź, jakie tematy poruszaliśmy w poprzednich numerach.
Zobacz, jak możesz otrzymać magazyn Integracja.
Dodaj odpowiedź na komentarz
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Komentarz