Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Europejski Akt o Dostępności będzie obowiązywał w Polsce. Rada Ministrów przyjęła projekt o zasadach dostępności w produktach i usługach.

28.02.2024
Autor: oprac. MR, fot. Pixabay
Źródło: www.gov.pl
flaga unii europejskiej

Zapewnienie dostępności takich produktów i usług  jak m.in. bankomaty, biletomaty, telefony komórkowe czy zakupy przez Internet będzie nowym obowiązkiem działających w naszym kraju firm.  Jest to skutek wprowadzenia do polskiego prawa  zapisów „Europejskiego Aktu o Dostępności” (EAA). Dokonująca tego ustawa została przyjęta przez Radę Ministrów i wkrótce trafi do Sejmu.  

O pracach nad ustawą rozmawiali podczas spotkania 28 lutego rozmawiała Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz z Pełnomocnikiem Rządu Ds. Osób Niepełnosprawnych Łukaszem Krasoniem.

Czego dotyczy Akt o Dostępności

Zatwierdzony w 2019 roku Europejski Akt o Dostępności to  pierwsza, kompleksowa regulacja o dostępności w prawie UE, mająca na celu zapewnienie w każdym kraju członkowskim wspólnych i jednakowych wymogów dostępności wybranych produktów i usług. Jej zakres obejmuje produkty i usługi uznane za najistotniejsze w codziennym życiu osób z niepełnosprawnościami. Będzie ona miała zastosowanie m.in. do sprzętu komputerowego i systemów operacyjnych, terminali samoobsługowych, usług łączności elektronicznej (w tym zgłoszeń alarmowych), audiowizualnych usług medialnych, usług towarzyszących transportowi pasażerskiemu, usług bankowych, e-książek, czy handlu elektronicznego.

EAA zakłada, że  dostępny ma być nie tylko sam produkt, lecz także możliwość połączenia produktu z urządzeniami wspomagającymi, z którego korzystają na przykład osoby z niepełnosprawnością wzroku. Podobnie jest w zakresie usług świadczonych poprzez kanały cyfrowe. Strony internetowe wykorzystywane do usług objętych Dyrektywą będą musiały być dostępne tak, aby umożliwić korzystanie z nich przez wszystkich, czyli również seniorów, osoby z niepełnosprawnością, ale też osoby, dla których język polski nie jest językiem ojczystym.

Ustawa przyjęta  jeszcze przed wakacjami

Kiedy ustawa wejdzie w życie działające w Polsce firmy będą zobowiązane zapewnić dostępność w oferowanych przez nie produktach i usługach; będą to robić na podstawie wspólnych dla państw UE wymagań  dostępności.

  • Chodzi o takie projektowanie produktów i usług, aby jak największa liczba osób, bez względu na sprawność, mogła z nich samodzielnie korzystać.

Dotyczy to przede wszystkim osób z niepełnosprawnościami, ale również wszystkich innych ludzi, którzy doświadczają trudności w codziennym funkcjonowaniu. Może to być spowodowane np. wiekiem, chorobami, czasową lub sytuacyjną utratą sprawności.

Zasady wymagania dostępności obejmować będą m.in.:

  • komputery, telefony komórkowe, czytniki książek elektronicznych, terminale płatnicze w sklepach, czy inne terminale samoobsługowe (bankomaty i wpłatomaty, automaty biletowe, urządzenia do odprawy samoobsługowej);
  • usługi telekomunikacyjne, dostęp do audiowizualnych usług medialnych, usługi cyfrowe w transporcie pasażerskim (autobusowym i autokarowym, lotniczym, wodnym oraz kolejowym w zakresie m.in. stron internetowych i aplikacji mobilnych, biletów elektronicznych), bankowość detaliczną, czy handel elektroniczny.

Jak mówiła w udzielonym nam w wywiadzie wiceministra Monika Sikora, ustawa ma być przyjęta do 30 czerwca. Co ważne Bank Gospodarstwa Krajowego będzie realizował mechanizm pożyczkowy, dla firm, który pomoże sfinansować koszty wynikające z wymogów dotyczących dostępności.

Więcej informacji na temat Europejskiego Aktu o Dostępności można znaleźć w naszym artykule z 2022 roku.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Dostępność to ...
    Jadwiga
    04.03.2024, 23:06
    Dostępność, to również informacje o: usługach, produktach, ich możliwościach i zagrożeniach - objaśnione w instrukcjach obsługi, ulotkach i opisie produktu na stronach internetowych sprzedawców (tych dóbr). Dla wszystkich niepełnosprawnych grup społecznych, należy pisać większą czcionką o: ich technicznych, chemicznych, możliwościach w jęz. polskim, w sposób prosty, jasny i zrozumiały. W tym miejscu należy szczególnie zwrócić uwagę, na instrukcje obsługi różnych urządzeń, które są opisane w taki sposób (jakby je pisali cudzoziemcy), że trudno zrozumieć. Dodatkowo, jedna instrukcja przeznaczona jest do urządzeń różnych serii. Nagminnie brakuje informacji z jakiego obszaru gospodarczego, pochodzą dane produkty. Szczególnie ważne jest to, przy zakupie środków spożywczych (przyprawy, zioła, herbata, zabawki dla dzieci), które mogą zawierać szkodliwe substancje. Niejednokrotnie, by przeczytać instrukcję obsługi danego urządzenia, sprzedawcy odsyłają do strony internetowej. A wiadomo, że nie każdy ma w domu komputer, i nie każdy umie szukać informacji w Internecie, które nie zawsze są po polsku.
    odpowiedz na komentarz
  • Niewidomy
    D
    01.03.2024, 09:33
    Cieszyłbym się, gdyby ta ustawa zlikwidowała zły tręd dotykowych paneli. Przez coś takiego nie mogę jako niewidomy korzystać na równi z różnych urządzeń AGD np. ekspresów do kawy. Jeśli dostępność, co jest świetnym pomysłem, to dla jak największej liczby produktów i usług. Wtedy miało by to sens.
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas