MZ: niezbędna jest współpraca resortu zdrowia i MEN w dziedzinie zdrowia psychicznego dzieci
Niezbędna jest współpraca resortu zdrowia i Miniesterstwa Edukacji Narodowej w dziedzinie zdrowia psychicznego dzieci. Resort zdrowia przygotował projekt w tej kwestii – stwierdził w środę podczas posiedzenia sejmowej podkomisji stałej do spraw zdrowia psychicznego, Wojciech Konieczny, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia.
Współpraca resortowa
Wojciech Konieczny, wiceminister zdrowia, zaznaczył, że aczkolwiek kwestia opieki psychologicznej w szkołach należy do zakresu zadań resortu edukacji narodowej, to Ministerstwo Zdrowia współpracuje z MEN w celu koordynacji działań obu systemów na rzecz zapewnienia optymalnej opieki dla wszystkich dzieci i młodzieży wymagających wsparcie w obszarze zdrowia psychicznego.
W tym celu resort zdrowia przygotował projekt porozumienia o współpracy pomiędzy placówkami systemu oświaty a podmiotami leczniczymi prowadzącymi ośrodki środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży.
- Zawarcie takiego porozumienia umożliwiłoby m.in. wymianę informacji oraz bezpośredni kontakt z podmiotem będącym przygotowanym merytorycznie w zakresie udzielania niezbędnego wsparcia – powiedział Konieczny. Dodał, że taka współpraca powinna przybrać także formę instytucjonalną, "aby informacje systemu medycznego przenikały do poradni psychologiczno-pedagogicznych i odwrotnie, aby te działania się nie dublowały, tylko siebie wspierały" – zaznaczył wiceminister.
Podkreślił, że kluczowym elementem reformy, która jest wprowadzana w systemie opieki zdrowotnej, są zespoły, ośrodki środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży pierwszego stopnia referencyjnego. Dzięki nim opieka specjalistów jest dopasowana do potrzeb, przyjazna, bliżej środowiska, szkoły i rodziny.
Konieczny podał, że obecnie na terenie Polski działa 480 zespołów, ośrodków środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży, w których pomoc otrzymują osoby, które nie wymagają pomocy psychiatrycznej ani leczenia farmakologicznego, lecz opieki, którą zapewniają psychologowie i psychoterapeuci.
Odnosząc się do konieczności zawarcia porozumienia z MEN wskazał, że "nie da się prowadzić skutecznej promocji zdrowia psychicznego, a także wczesnej interwencji, skutecznej terapii w przypadku pojawiających się zaburzeń, bez współpracy ze specjalistami na co dzień pracującymi z dziećmi - wychowawcami, nauczycielami, a przede wszystkim psychologami szkolnymi".
Inwestycja w psychiatrię
Podsekretarz w Ministerstwie Zdrowia poinformował także, iż w ramach systemu ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży powstały 172 centra zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży – czyli jednostki drugiego poziomu referencyjnego. Zaznaczył, że ze strony MZ finansowanie świadczeń w tym zakresie dla dzieci i młodzieży wzrosło ze 170 mln 513 tys. w 2015 r. do 995 mln 85 tys. zł w 2023 r. Zapowiedział kolejne duże inwestycje w psychiatrię zarówno dzieci, jak i dorosłych.
Konieczny zwrócił także uwagę na całodobowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży oraz czat "preferowany często przez młodych ludzi", które są niezbędną częścią systemu zapobiegania samobójstwom.
- Ministerstwo w dniu 29 maja tego roku podpisało umowę z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę (…) na zapewnienie dostępu do pomocy w kryzysie psychicznym przez dostęp do konsultacji za pośrednictwem narzędzi teleinformatycznych – zaznaczył dodając, że na to działanie przeznaczone zostało 17,5 mln zł złotych na lata 2024-25.
Z kolei Izabela Ziętka, podsekretarz stanu w MEN wskazała, że "dziecko lub uczeń mogą być albo powinni być objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną wtedy, kiedy tego potrzebują, a nie wtedy, kiedy mają dokument poradni".
Jej zdaniem, "udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest istotną częścią pracy każdego nauczyciela".
Ziętka wskazała, że taka pomoc jest udzielana również w poradniach psychologiczno-pedagogicznych; obecnie jest 579 poradni publicznych i 665 niepublicznych, 25 poradni publicznych specjalistycznych oraz 40 poradni niepublicznych specjalistycznych, co łącznie daje 1309 placówek.
- W okresie kilku ostatnich lat liczba uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną wzrosła o ponad 27 proc. – zaznaczyła. Dodała, że w 2024 r. łączna kwota subwencji na realizację wsparcia wynikającego z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wynosi ok. 20 mld zł "i ta kwota wsparcia z tytułu pomocy psychologiczno-pedagogicznej rośnie".
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Dodaj komentarz