Wdrażanie Polskiego Aktu o Dostępności
9 maja 2024 r. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej podpisał Ustawę o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze.
Ustawa mówi o tym, jakie produkty i usługi muszą spełniać wymagania dostępności dla wszystkich odbiorców – w szczególności osób ze szczególnymi potrzebami. Określa także zakres kontroli dostępności produktów i usług. Wskazuje również, które instytucje zajmą się nadzorem rynku.
Nowe przepisy odnoszą się między innymi do następujących produktów:
- sprzętu komputerowego i systemów operacyjnych,
- terminali płatniczych,
- bankomatów i wpłatomatów,
- urządzeń do odprawy,
- interaktywnych terminali informacyjnych oraz
- czytników książek elektronicznych.
Przepisy ustawy obejmują również usługi telekomunikacyjne, usługi transportu pasażerskiego w zakresie stron internetowych, biletów elektronicznych, dostarczania informacji za pomocą urządzeń elektronicznych i aplikacji mobilnych, a także usługi bankowości detalicznej, handlu elektronicznego czy rozpowszechniania książek elektronicznych.
System nadzoru rynku tworzą:
- Prezes Zarządu PFRON,
- organy nadzoru rynku, w tym:
- Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
- minister właściwy do spraw informatyzacji,
- Rzecznik Finansowy,
- wojewódzcy inspektorzy transportu drogowego,
- Prezes Urzędu Transportu Kolejowego,
- Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
- dyrektorzy urzędów morskich,
- Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy, organy celne.
Do zadań Prezesa Zarządu PFRON należą między innymi:
- monitorowanie funkcjonowania systemu nadzoru rynku,
- nadzór nad stosowaniem przepisów ustawy przez organy nadzoru rynku,
- monitorowanie i ocena dostępności produktów i usług dla osób ze szczególnymi potrzebami,
- przeprowadzanie kontroli oraz prowadzenie postępowań w przypadku naruszeń.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 28 czerwca 2025 r.
Polski Akt o Dostępności to kolejny krok w stronę bardziej dostępnego i przyjaznego dla wszystkich społeczeństwa. Nowe przepisy wpłyną na poprawę jakości życia i umożliwią samodzielne korzystanie z wielu produktów i usług przez osoby, które dotychczas były pozbawione takiej możliwości.
Artykuł pochodzi z numeru 3/2024 magazynu „Integracja”.
Sprawdź, jakie tematy poruszaliśmy w poprzednich numerach.
Zobacz, jak możesz otrzymać magazyn Integracja.
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz