Kampania Społeczna „Szkoła przyjazna dla autyzmu. Szkoła przyjazna dla neuroróżnorodności. Szkoła przyjazna dla każdego człowieka bez wyjątku”
Od kilku lat o tej samej porze przypominamy, że my – neuroróżnorodna młodzież w spektrum autyzmu – napotykamy na swojej edukacyjnej drodze bariery, które utrudniają nam realizację prawa do nauki. Prawa, które jest zapisane w art. 70 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.
My, osoby w spektrum autyzmu i z innymi neuroróżnorodnościami, chcemy dostępu do edukacji na miarę naszych potrzeb i możliwości. Edukacja włączająca w obecnym kształcie nie jest edukacją dla wszystkich. Polska szkoła nie jest przyjazna osobom w spektrum autyzmu, z ADHD, ADD czy zespołem Tourette’a. Zamiast zapewniać komfort nauki i bezpieczeństwo, zbyt często jest areną dramatów młodych ludzi.
Szkoła przyjazna dla autyzmu
Jesteśmy tuż po rozpoczęciu nowego roku szkolnego. Dla wielu osób uczniowskich z własnymi potrzebami edukacyjnymi to czas wyzwań, lęków i niepokoju. Chcemy to zmienić.
Apelujemy o szkołę przyjazną dla autyzmu, autentycznie dostępną dla każdego i każdej z nas, nie tylko w deklaracjach specjalistów, obietnicach decydentów i martwych przepisach prawa.
Potrzebujemy mądrego wsparcia nauczycieli, dyrekcji i władz oświatowych, rozumiejących nasze potrzeby. Chcemy szkoły, która zapewni nam psychologiczne BHP, bezpieczną przestrzeń do nauki i odpoczynku, gdzie pokoje wyciszeń będą standardem, nie fanaberią.
Szkoła nie poligon
Apelujemy o szkołę, która nie będzie poligonem, miejscem przetrwania, źródłem traum i lęków. Szkołę, w której nasze potrzeby będą zrozumiane, zalecenia z naszych orzeczeń konsekwentnie realizowane, a każda osoba uczniowska będzie podmiotem posiedzenia Zespołu IPET-owego, a nie pustym miejscem w tabelce.
Apelujemy, by zapisy w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego były tworzone rzetelnie, a nie metodą „kopiuj-wklej”. O to, by Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU) była dokumentem, który wspiera młodego człowieka w przestrzeniach szkolnych i zmienia się wraz z nim, a nie kończy krótki biurokratyczny żywot w szufladzie. Apelujemy o zaopiekowanie osób uczniowskich z ADHD, ADD, Zespołem Tourette’a, FAS, które funkcjonują w przestrzeniach szkolnych bez adekwatnego systemowego wsparcia.
Apelujemy o komfortowe sensorycznie przestrzenie do nauki, wprowadzenie do programów wychowawczo-profilaktycznych lekcji różnorodności w każdej szkole, odgórne zniesienie krzywdzącej, punktowej oceny zachowania i zastąpienie jej oceną opisową. Apelujemy o powoływanie Rzeczników Praw Uczniowskich na poziomie miast i powiatów.
Zapewnijmy edukację włączającą w praktyce, przestańmy o niej tylko rozmawiać!
Będziemy działać, jak potrafimy najlepiej. Chcemy pokazać całemu światu, że potrzebujemy szkół przyjaznych dla autyzmu. Przyjaznych dla każdego człowieka, bez wyjątku.
Lekcje różnorodności
W ramach tegorocznej edycji kampanii społecznej „Szkoła przyjazna dla autyzmu”, objętej Honorowym Patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzeczniczki Praw Dziecka, przeprowadzimy sześć lekcji różnorodności w sześciu szkołach i placówkach oświatowych w miastach,w którychdziała Klub Świadomej Młodzieży. Chcemy otworzyć się na potrzeby szkół i placówek oświatowych, które dostrzegają konieczność szkoleń z udziałem osób samorzeczniczych i przeprowadzić spotkania szkoleniowe z Radami Pedagogicznymi i Społecznościami Szkolnymi.
Jednocześnie głos młodzieży wybrzmi w postaci apeli, które będziemy prezentować w mediach społecznościowych. Zwrócimy szczególną uwagę na pilne problemy osób uczniowskich w spektrum autyzmu. Podniesiemy konieczność zapewnienia „psychologicznego BHP”. Będziemy apelować o standardy w ramach dostosowań edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem ośmiu obszarów:
- STOP głośnym dzwonkom w szkołach!
- Psychologiczne BHP
- Pokoje wyciszeń dostępne dla każdej osoby uczniowskiej
- Dostosowanie edukacji do potrzeb każdej osoby uczniowskiej – komfort psychiczny najważniejszy
- Lekcje Różnorodności w programach wychowawczo-profilaktycznych
- Zastąpienie punktowej oceny zachowania oceną opisową
- Rzecznik Praw Uczniowskich w każdym mieście i powiecie
- EDUTEAM w każdej szkole: uczeń, nauczyciel, rodzic.
Koalicja organizacji partnerskich organizujących kampanię:
- Kluby Świadomej Młodzieży,
- Fundacja Autism Team,
- Fundacja ProAperte,
- Inicjatywa „Nasz Rzecznik”,
- Inicjatywa obywatelska „Chcemy całego życia!”,
- Nastoletni Azyl,
- Fundacja na Rzecz Praw Ucznia,
- Sekcja Praw Dziecka przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie,
- Fundacja ALEKLASA,
- Ośrodek Terapii Neurorozwojowej „Poczuj Sam”,
- Fundacja Pomerdało mi Się,
- Psycholog na Spektrum Anita Wojtkiewicz,
- Fundacja Artonomia,
- Fundacja FIONA,
- Inicjatywa reSTART Tomasz Bilicki,
- Autyzm po Ludzku Agnieszka Sułkowska,
- Fundacja Autika,
- Inicjatywa „Przestrzeń Możliwości,
- Fundacja Niebieski Szlak,
- Aspiracje.com.pl – autyzm na koszulkach,
- Fundacja Go’n’Act,
- Autistic Snaphots/Photography&Asperger Marek Stankiewicz,
- PIMP MY MIND,
- AutyPatryk,
- Patryk Brzuski,
- Stowarzyszenie Samorzecznicze „Spektrum Neuroróżnorodności”,
- Fundacja Prodeste,
- Consenus dr. Aśka Ławicka,
- Samorzecznik Maciej Ryszawy „Maciej w spektrum”,
- FemiAutyzm.
KONTAKT
Jan Gawroński, samorzecznik, założyciel i koordynator Klubu Świadomej Młodzieży Fundacji AutismTeam; członek inicjatyw „Chcemy całego życia!” i „Nasz Rzecznik”: j.gawronski@autismteam.edu.pl Tel: 509 707 337
Sylwia Kowalska, ekspertka edukacji włączającej, koordynatorka Społecznego Pogotowia Interwencyjnego, inicjatywy „Chcemy całego życia!” i Fundacji AutismTeam; członkini inicjatywy „Nasz Rzecznik”
s.kowalska@autismteam.edu.pl Tel: 509 707 337
Anna Duniewicz, koordynatorka Inicjatywy „Nasz Rzecznik”, Inicjatywa obywatelska „Chcemy całego życia!”; anna.duniewicz@naszrzecznik.pl, tel.: 505 905 928
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji