Podróż ze wsparciem
18 064 – tylu pasażerów z niepełnosprawnością skorzystało z asysty w pociągach PKP Intercity w pierwszej połowie 2024 r. To wzrost o aż 18 proc. w stosunku do 2023 r. Jest on efektem m.in. działań podjętych przez największego polskiego przewoźnika, które mają na celu zwiększenie dostępności, a także poprawę komfortu i bezpieczeństwa pasażerów ze specjalnymi potrzebami. To zarówno inwestycje w nowoczesny tabor, jak też wysokiej jakości obsługa na wszystkich etapach podróży pociągiem.
Jak zgłosić się po pomoc?
Jeśli pasażer z niepełnosprawnością chce otrzymać nieodpłatną pomoc podczas podróży pociągiem PKP Intercity, musi zgłosić jej potrzebę przynajmniej z 24-godzinnym wyprzedzeniem. Jeżeli nie powiadomi o planowanej podróży w takim terminie, przewoźnik dołoży racjonalnych starań, aby pomoc została zapewniona i osoba z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej mogła odbyć podróż do celu lub przesiąść się do innego pociągu.
W planowaniu podróży osób z niepełnosprawnością pomocny jest działający z myślą o nich nr tel.: 42 205 45 31. Telefonicznie można zgłosić przejazd, wypełnić z pomocą konsultanta formularz zgłoszeniowy, otrzymać kompleksową informację, a także uzyskać pomoc w przypadku utrudnień w podróży. Możliwe jest także uzyskanie informacji w języku migowym za pośrednictwem strony https://tlumacz.migam.org/ pkpintercity.
Szczegółowe informacje na temat ustawowych ulg oraz porady dotyczące organizacji przejazdu przez osoby z niepełnosprawnością dostępne są też na stronie PKP Intercity (www.intercity.pl) w zakładce Dla Pasażera. Pomocna jest wyszukiwarka z filtrem dostępności wagonu z platformą lub windą dla osób poruszających się na wózkach. O dostosowaniu składu do potrzeb osób z niepełnosprawnością można się także dowiedzieć w kasie biletowej lub Centrum Obsługi Klienta.
Jeśli jednak nie będzie odpowiednich warunków, PKP Intercity może wskazać możliwe alternatywne rozwiązanie lub w niektórych uzasadnionych przypadkach nie przyjąć zgłoszenia do realizacji. Wynika to z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa zarówno pasażerom, jak i pracownikom PKP Intercity. Właściwie udzielona pomoc wymaga odpowiedniego przygotowania ludzi i sprzętu.
Dlatego osoby z niepełnosprawnością i ich opiekunowie nie tylko dla własnej wygody i bezpieczeństwa powinni zgłaszać potrzebę udzielenia im pomocy odpowiednio wcześniej.
UWAGA! Nie powinno się też czekać na ostatnią chwilę z zakupem biletu. W każdym pociągu jest ograniczona liczba miejsc dla osób z niepełnosprawnością poruszających się na wózkach. Kupując bilet tuż przed odjazdem, ryzykuje się brak możliwości skorzystania z podróży w wybranym pociągu.
Na co można liczyć?
Pomoc osobie o ograniczonej sprawności ruchowej polega na zapewnieniu jej dostępu do tych samych usług, z których korzystają pozostali podróżni. Może to być np.:
✔ wskazanie połączenia obsługiwanego przez tabor posiadający udogodnienia dla tych osób;
✔ udzielenie wsparcia osobie przy wsiadaniu do naszego pociągu lub wysiadaniu osoby z niego;
✔ wskazanie miejsca w pociągu i pomocy osobie w jego zajęciu;
✔ wniesienie lub wyniesienie bagażu zabieranego do pociągu (masa jednej sztuki bagażu nie może przekraczać 12 kg);
✔ udzielenie wsparcia osobie w dostaniu się do komunikacji zastępczej w miarę naszych możliwości (przez komunikację zastępczą należy rozumieć inny pociąg lub autobus).
UWAGA! PKP Intercity nie zapewnia specjalistycznej pomocy wykraczającej poza standardowy zakres wskazany powyżej, np. świadczenia pomocy opiekuńczo- -pielęgniarskiej (pomocy przy zmianie pieluchy, podaniu leków etc.) czy skorzystania w trakcie podróży z urządzeń podtrzymujących życie.
Do i z pociągu
Pracownicy PKP Intercity mogą pomóc przy wsiadaniu do pociągu i wysiadaniu z niego. Wobec osób poruszających się na wózkach pomoc ta polega na uruchomieniu windy lub rozłożeniu platformy znajdującej się na wyposażeniu taboru. Informacja o pociągach, w których kursują wagony przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej poruszających się na wózkach, dostępna jest w rozkładach jazdy: na stronie internetowej i stacjach, na których zatrzymują się te pociągi (na tablicach ogłoszeń lub w miejscach do tego wyznaczonych).
UWAGA! Osoba poruszająca się na wózku, planując podróż pociągami PKP Intercity, musi sprawdzić w wyszukiwarce połączeń na stronie internetowej www.intercity.pl (Dla pasażera >> Informacje dla osób z niepełnosprawnościami i osób o ograniczonej możliwości poruszania się>> Wyszukiwarka połączeń dla osób z niepełnosprawnosciami), czy będzie możliwość skorzystania z urządzeń wspomagających wsiadanie do dostępnego w wagonie i wysiadanie z niego. Na niektórych stacjach nie ma możliwości – z uwagi na zbyt niski peron – rozłożenia platformy i konieczne jest wybranie połączenia alternatywnego z windą. Koniecznie należy wtedy odznaczyć pole: „wagon z platformą/windą dla osób poruszających się na wózkach”.
Pomoc także na dworcu
Jeśli zgłosi się potrzebę asysty w pociągu PKP Intercity i na terenie dworca, to przewoźnik ten powiadomi właściwy podmiot o potrzebie zapewnienia wsparcia przez personel towarzyszący (asystę) w obrębie stacji/ dworca, o ile będzie on tam dostępny. Asysta personelu towarzyszącego możliwa jest tylko na wybranych dworcach kolejowych. Zgłoszenie potrzeby pomocy w czasie podróży i na dworcu jest bardzo łatwe i uwzględnia różne potrzeby pasażerów i sytuacje życiowe.
Można to zrobić za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego, który dostępny jest na stronie www.intercity.pl. Jest też możliwość zgłoszenia stacjonarnie w jednym z sześciu Centrów Obsługi Klienta. Są one na: • Dworcu Gdańsk Główny (ul. Podwale Grodzkie 2, 80-895 Gdańsk) • Dworcu Katowice (Pl. Marii i Lecha Kaczyńskich 2, 40-098 Katowice), • Dworcu Kraków Główny (ul. Pawia 5A, 31-154 Kraków), • Dworcu Warszawa Centralna (Al. Jerozolimskie 54, 00-024 Warszawa) • Dworcu Warszawa Zachodnia – Budynek West Station (Al. Jerozolimskie 142A, 02-305 Warszawa), • Dworcu Wrocław Główny (ul. Piłsudskiego 105, 50-085 Wrocław).
Zdecydowanie najwygodniejsza dla większości pasażerów jest droga telefoniczna i kontakt z konsultantami Infolinii PKP Intercity pod nr. tel. 42 205 45 31 (koszt połączenia zgodny z taryfą operatora).
Dlaczego 24 godziny?
Aktualnie obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782 z dnia 29 kwietnia 2021 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym: „pomoc udzielana jest pod warunkiem, że przedsiębiorstwo kolejowe, zarządcę stacji, przedsiębiorstwo prowadzące sprzedaż biletów lub organizatora turystyki, u którego zakupiono bilet, lub pojedynczy punkt kontaktowy, o którym mowa w lit. f), stosownie do przypadku, powiadomiono o potrzebie udzielenia takiej pomocy pasażerowi co najmniej 24 godziny przed sytuacją, w której taka pomoc będzie potrzebna. Wystarczy jedno powiadomienie dotyczące podróży”.
Artykuł pochodzi z numeru 4/2024 magazynu „Integracja”.
Sprawdź, jakie tematy poruszaliśmy w poprzednich numerach.
Zobacz, jak możesz otrzymać magazyn Integracja.
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz