Głos nauczycielski: MEN planuje zmianę sposobu finansowania uczniów z niepełnosprawnościami
Andrzej Duda podpisał ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z ustawą od 2025 roku gminy, miasta, powiaty oraz województwa będą korzystać z nowego modelu obliczania dochodów z podatków PIT i CIT. Rewolucyjne zmiany czekają m.in. finansowanie oświaty. Likwidacji ulegnie dotychczasowa subwencja oświatowa.
Jak donosi Głos Nauczycielski części subwencji ogólnej dla samorządów zastąpione zostaną potrzebami finansowymi. Będą to potrzeby: wyrównawcze, oświatowe, rozwojowe, ekologiczne i uzupełniające.
Rozporządzenie MEN
Obecnie procedowany w Sejmie Projekt budżetu państwa na 2025 nie zawiera subwencji oświatowej. Dlatego Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt rozporządzenia ws. sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2025.
Autorzy projektu rozporządzenia zaproponowali zmianę sposobu finansowania uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, oraz zmiany w zakresie finansowania w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Chodzi o wprowadzenie wskaźników zwiększających liczbę uczniów niepełnosprawnych.
Będzie więcej pieniędzy
MEN szacuje, że w wyniku tych zmian nastąpi zwiększenie środków naliczanych w ramach potrzeb oświatowych w zakresie uczniów w szkołach:
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi o 11 proc.;
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera o 25 proc.;
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją o 8 proc.;
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym o 5 proc.;
oraz dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym:
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi o 7 proc.;
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera o 16 proc.;
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją o 7 proc.;
O ok. 2 mln zł mniej przewidziano na finansowanie uczniów niepublicznych szkół policealnych kształcących w trybie stacjonarnym i zaocznym – to efekt wprowadzenia zróżnicowania dotyczącego kształcenia w tych szkołach w trybie stacjonarnym i zaocznym.
- Dodatkowo w ramach zwiększenia finansowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej zostaną naliczone wyższe środki w wysokości 1,3 mld zł (w tym 0,5 mld zł w zakresie dzieci w wychowaniu przedszkolnym oraz 830 mln w zakresie uczniów szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia) – czytamy w Ocenie Skutków Regulacji.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Zdrowie psychiczne. Czy grozi nam odwrót od reformy?
- Najważniejsza jest miłość przez duże M
- Wiceszefowa MFiPR: 300 nowych inwestycji dla osób z niepełnosprawnościami w woj. śląskim
- Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rusza z kampanią „PROszę o poMOC”
- Inauguracja ogólnopolskiej kampanii „Podanie ma znaczenie”
Dodaj komentarz