Konkurs SWITCH into universal design
Konkurs organizowała Fundacja INTEGRACJA i Stowarzyszenie Projektowe STFP – dwie organizacje no-profit, których celem jest wskazanie takich produktów i usług na rynku, które wyznaczają trendy i pokazują świat, w którym nie ma rozróżnienia na pełno- i niepełnosprawnych, bo wszyscy korzystają z tych samych rozwiązań.
Nagrodzeni
- I miejsce – dla „Kompleksowego rozwiązanie tyflograficznego dla Ogrodu Botanicznego UJ w Krakowie”,
zaprojektowanego przez zespół: Lech Kolasiński - projekt, zarządzanie wykonaniem tyflomap, Bogdan Kosak - odlewy w porcelanie, Maria Lankosz-Mróz - audiodeskrypcja, Łukasz Krzemiński - lektor, Marcin Pawlukiewicz - montaż i reżyseria dźwięku, Michał Hyjek - aplikacja. wyprodukowanego przez Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. „Dziesięć porcelanowych płyt z wizerunkami roślin, połączonych z aplikacją, służy w równym stopniu widzącym jak i niewidzącym, jest nie tylko źródłem informacji, ale także doznań estetycznych dla szerokiej grupy odbiorców”.
- II miejsce – dla pena brajlowskiego „BraillePen24” marki Harpo,
zaprojektowanego przez zespół Harpo Sp. z o.o. pod kierownictwem Jarosława Urbańskiego, zespół Metaphor - Anna Wróblewska oraz projektantki Joannę Leciejewską i Agnieszkę Mazurek, wyprodukowanego przez Harpo Sp. z o.o.
„Designerskie rozwiązanie pozwala osobom z niepełnosprawnością wzroku na używanie urządzeń mobilnych w sposób niestygmatyzujący - szybki i niezwracający uwagi”.
- III miejsce dla „Krzesła szkolnego BOTO” marki Holme,
zaprojektowanego przez Pawlak&Stawarski - Design Studio,
wyprodukowanego przez Holme.
„Krzesło szkolne biorące pod uwagę dzieci z neuroróżnorodnościami, pozwalające na zmianę pozycji siedzącej w trakcie lekcji. Mebel obalający stereotyp „nie kiwaj się”
Jury przyznało trzy wyróżnienia:
- dla kolekcji stopnic z pasem kontrastowym „Tubądzin Care” zaprojektowanej
przez zespół „Ceramika Tubądzin”. „Dzięki pasom kontrastowym na krawędziach stopni, każdy użytkownik będzie się poruszał pewniej i bezpieczniej”.
- dla projektu „EDKI. Terapeutyczne kredki” zaprojektowanego
przez Aleksandrę Satławę. „Zaprojektowane dla dzieci ze spastycznością dłoni, są idealnym rozwiązaniem dla wielu użytkowników, w tym dla osób starszych: na przykład dziadków rysujących wspólnie z wnukami”.
- dla „Pose”, zestawu do edukacji seksualnej dla osób niewidomych, zaprojektowanego przez Karolinę Kruszewską, autorkę projektu, projektowy zespół wdrożeniowy w składzie: Patrycja Magryś i Dagmara Szmal, przy wsparciu merytorycznym Dagny Kocur, wyprodukowanego przez Studio Rzeczy Ważnych.
„Przełomowe rozwiązanie dotykające tematu seksualności osób z niepełnosprawnościami i otwierające drogę do edukacji dotyczącej ciała osób z dysfunkcją wzroku”.
Jury konkursu
prof. Czesława Frejlich
dr Iwona Benek
Katarzyna Rzehak
dr Jan Buczek
Kamil Kowalski
Gala konkursu odbyła się na Forum Dostępności w Poznaniu, 6 listopada 2024.
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz