Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Lot samolotem z niepełnosprawnością – krótki poradnik przed feriami!

20.12.2024
Autor: Sylwia Błach, fot. pexels

Ferie coraz bliżej! Planujesz lot do ciepłych krajów? A może chcesz poszusować na nartach w europejskich górach? Masz dość Europy i marzysz o zwiedzeniu dalekiej Azji? Pozornie nic trudnego – wystarczy zarezerwować bilet i możesz lecieć tam, gdzie marzenia Cię poniosą! Jeśli jednak jesteś pasażerem z niepełnosprawnością – przygotuj się do podróży i zgłoś swój lot zgodnie z wymogami wybranej linii lotniczej. Po to, by cieszyć się podróżą, a nie umierać ze stresu na lotnisku.

Kocham latać, jednak każdy lot wiąże się ze stresem związanym z moją niepełnosprawnością. Zgłoszenie potrzeby asysty to dopiero początek zadań, które muszę „odhaczyć”, by zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa związane z lataniem. Dziś chcę się z Tobą podzielić moimi najważniejszymi „tipami”, które sprawiają, że lot samolotem z wózkiem inwalidzkim wydaje się mniej przerażający.

Wózek aktywny, elektryczny a może dostawka?

Najczęstszy temat budzący lęk wśród osób z niepełnosprawnościami, które chcą podróżować, to przewóz ich wózka inwalidzkiego. W przypadku wózka aktywnego na ogół jest łatwiej – wózek taki łatwo złożyć i schować do luku bagażowego. Trudniej sprawa wygląda w przypadku wózka elektrycznego – o lataniu z nim krążą legendy.

Każda z linii lotniczych ma własne wytyczne dotyczące akumulatorów, które przyjmuje na pokład. Szczegóły każdej z nich znajdziesz poniżej, w szybkiej ściądze. W uproszczeniu można przyjąć, że najłatwiejsze jest latanie z wózkiem z akumulatorem typu suchego, więcej parametrów muszą spełnić akumulatory litowo-jonowe. Jeśli chcesz lecieć, a nie wiesz, jaki masz typ akumulatora – nawet nie próbuj. To pierwsze pytanie, które usłyszysz, a twoje wahanie może sprawić, że obsługa odmówi przyjęcia wózka, ponieważ nie będzie pewna, czy jego lot jest bezpieczny dla pasażerów.

Moja wskazówka? Znajdź nazwę akumulatora i ściągnij ze strony producenta dokument, który nazywa się „karta charakterystyki”. Na niej powinna być informacja o rodzaju akumulatorów, ale także o tym, czy był testowany i dopuszczony pod kątem lotów. Moje doświadczenie jest takie, że odkąd latam z tym dokumentem, skończyły się głupie pytania i spędzanie godzin na bramce, gdy pracownicy wahali się, czy mnie wpuścić, czy nie.

Ta sama zasada dotyczy każdego akumulatora, także tego w dostawce do wózka aktywnego.

Jak wygląda wsiadanie do samolotu osoby z niepełnosprawnością?

Przejście kontroli bezpieczeństwa to pierwszy, ale nieostatni z lęków związanych z lataniem, gdy ma się niepełnosprawność. Wiele osób boi się także samego wsiadania, a im bardziej niesprawne ciało – tym więcej wątpliwości się pojawia.

Ogólna zasada jest taka, że masz prawo przebywać na swoim własnym wózku aż do momentu wejścia na pokład samolotu. Mogą wystąpić drobne różnice, na przykład związane z potrzebą szybszego zapakowania wózka albo na lotnisku przesiadkowym, ale zawsze warto powtarzać, że musisz zostać na własnym wózku – te oferowane przez lotniska wózki zastępcze zwykle są bardzo niewygodne.

Gdy już będziesz wsiadać do samolotu, istnieją trzy opcje:

  • wsiadanie przez rękaw, czyli wsiadasz prosto z terminalu lotniska do samolotu, przechodząc specjalnym korytarzem,
  • wsiadanie za pomocą ambulifta – to samochód, którym obsługa lotniska dowozi Cię pod sam samolot, a następnie samochód się podnosi na wysokość kadłuba;
  • wsiadanie za pomocą schodołazu – to rodzaj krzesełka, na ogół wykorzystywany w sytuacji, gdy ambulift ma awarię lub nie jest dostępny na danym lotnisku; moje doświadczenie ze schodołazami jest negatywne – mam niestabilny kręgosłup, a pasy w schodołazach są typu samochodowego, czyli nie trzymają sztywno pasażera.

Gdy już jesteś przy drzwiach do samolotu, ekipa asystująca ma obowiązek przesadzić Cię na specjalny wózek pokładowy, a następnie wprowadzić do samolotu i przenieść na fotel. W Polsce mam bardzo dobre doświadczenia z asystentami, którzy wiedzą, jak przenosić osobę z niepełnosprawnością. W europejskich krajach bywa różnie (ostatnio do dźwigania wyznaczono kobietę znacznie niższą ode mnie, co uniemożliwiało jej podniesienie mnie). Zwykle jednak wystarczy jasno i wyraźnie wyjaśnić, na czym polega niepełnosprawność i że potrzebna jest osoba silna do dźwigania, by otrzymać odpowiednią pomoc. Pamiętaj jednak, że ze względu na przepisy bezpieczeństwa nie można łączyć pomocy asysty z pomocą Twoich bliskich (np. partnera). W razie wypadku będziesz mieć problem z uzyskaniem ubezpieczenia, ponieważ dźwigała Cię osoba nieuprawniona.

Moja wskazówka? Jeśli masz możliwość, korzystaj z nosidła/krzesełka transportowego dla niepełnosprawnych. Znajdziesz różne modele w internecie.

Na pokładzie samolotu

W zależności od Twojej sprawności – weź ze sobą niezbędne poduszki, kształtki i inne elementy ułatwiające siedzenie. Fotele nie należą do wygodnych, a wytrzymanie kilku godzin bez zmiany pozycji bywa naprawdę trudne.

Musisz przyjmować leki lub potrzebujesz pomocy w trakcie lotu, na przykład by poprawić pozycję? Większość linii kładzie na Tobie wymóg, byś podróżował z asystentem. Stewardzi i stewardesy rzadko mają możliwość pomocy (choć z różnych historii wiem, że bywają bardzo empatyczni, ale to już zależy od człowieka, a nie od przepisów). Niektóre linie, jak np. Lufthansa, oferują odpłatną możliwość wynajmu asysty medycznej na czas lotu.

Udanych ferii!

Szybka ściąga

WizzAir:

Osoba z niepełnosprawnością wymagająca pomocy specjalnej ma obowiązek zgłosić swój lot minimum 48 godzin wcześniej.

Prośbę dotyczącą pomocy specjalnej należy przesłać online w trakcie rezerwacji lub kontaktując się z Telecentrum ds. pomocy specjalnej. WizzAir na swojej stronie zaleca kontakt telefoniczny w dniu rezerwacji, ale możliwe jest także zgłoszenie za pomocą e-maila.

Adres e-mail, pod którym osoba z problemami komunikacyjnymi może się kontaktować w sprawie pomocy specjalnej to: specialassistance@wizzair.com

Toaleta: WizzAir deklaruje, że wszystkie loty obsługiwane przez WizzAir Hungary i WizzAir Malta są wyposażone w wózek inwalidzki do korzystania z toalety. Pracownicy linii nie mają obowiązku pomóc w przesiadaniu się.

Pies: na pokład samolotu możesz wziąć ze sobą psa towarzyszącego lub przewodnika. Musisz przesłać dokumenty potwierdzające, że pies jest „certyfikowanym psem towarzyszącym”.

Więcej: Pomoc specjalna w przypadku zakłóceń lotów i pasażerów niepełnosprawnych | Wizz Air.

Ryanair:

Osoba z niepełnosprawnością wymagająca pomocy specjalnej ma obowiązek zgłosić swój lot minimum 48 godzin wcześniej.

Pomoc specjalną można zgłosić w trakcie rezerwowania lotu – gdy wypełniasz dane dotyczące pasażerów, masz możliwość zaznaczenia „request special assistant”. Jeśli zaznaczysz, że podróżujesz z wózkiem inwalidzkim to po rezerwacji, otrzymasz e-mail z ankietą dotyczącą wózka do wypełnienia.

Formularz razem ze szczegółowymi wytycznymi znajdziesz też tutaj: https://onlineform.ryanair.com/pl/pl/electric-mobility-device

Toaleta: Ryanair deklaruje, że na pokładzie każdego samolotu dostępny jest wózek inwalidzki umożliwiający dojazd do toalety. Pasażer ma obowiązek samodzielnie przesiąść się na wózek.

Pies: psy przewodniki/asystujące są akceptowane na wszystkich trasach za wyjtkiem lotów do/z Maroka i Izraela. Pies musi posiadać certyfikat organizacji będącej pełnym członkiem organizacji Assistance Dogs International (ADI), Assistance Dogs UK lub International Guide Dog Federation (IGDF), czyli organów akredytujących organizacje szkolące psy towarzyszące na całym świecie.

Więcej: Pomoc specjalna – Centrum pomocy

Lufthansa:

Osoba z niepełnosprawnością wymagająca pomocy specjalnej ma obowiązek zgłosić swój lot minimum 48 godzin wcześniej.

Wymagania dotyczące pomocy w przypadku pasażera korzystającego z wózka inwalidzkiego można zgłosić za pomocą formularza online lub telefonicznie. Więcej szczegółów: Pasażerowie korzystający z wózków inwalidzkich | Lufthansa.

Toaleta: Lufthansa deklaruje, że na pokładzie samolotu znajduje się wózek umożliwiający dostanie się do toalety.

Pies: pies asystujący może towarzyszyć osobie z niepełnosprawnością. Jego lot należy zarejestrować zgodnie z wytycznymi ze strony: Psy asystujące | Lufthansa.

Więcej: Podróż bez barier | Lufthansa

Polskie Linie Lotnicze LOT:

Osoba z niepełnosprawnością wymagająca pomocy specjalnej ma obowiązek zgłosić swój lot minimum 48 godzin wcześniej.

Wymagania dotyczące pomocy w przypadku pasażera korzystającego z wózka inwalidzkiego można zgłosić za pomocą formularza online dostępnego podczas rezerwowania lotu lub za pomocą strony: Formularz - Specjalna asysta | LOT.com.

Formularz dostępny jest dla lotów, dla których zostało 7 dni lub więcej do odlotu. W przypadku krótszego terminu i niezgłoszenia pomocy w trakcie rezerwacji należy skontaktować się telefonicznie z Contact Center.

Toaleta: Lot deklaruje, że na lotach długodystansowych obsługiwanych samolotami typu Dreamliner znajdują się wózki pokładowe umożliwiające dotarcie do toalety. Jednakże na trasie obsługiwanej przez flotę wąskokadłubową (loty średniego i krótkiego zasięgu) należy zamówić wózek pokładowy minimum 48 godzin wcześniej.

Szczegóły znajdziesz na stronie: Asysta i wsparcie | LOT.com

Pies: wymogi dotyczące akceptacji psa różnią się w zależności od tego, czy mowa o lotach do/z USA czy nie. W przypadku lotów poza USA pies musi posiadać certyfikat potwierdzający wyszkolenie psa, wystawiony przez renomowany instytut szkoleniowy (certyfikaty potwierdzające samodzielny trening psa nie są akceptowane).

Więcej szczegółów: Pies przewodnik | LOT.com

Więcej: Podróż osób z niepełnosprawnością | LOT.com

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas