Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

800 lub 1200 zł dla opiekunów. Ministerstwo zaprezentowało projekt ustawy

16.03.2015
Autor: Mateusz Różański, Tomasz Przybyszewski, fot. sxc.hu
Dwie osoby trzymają się za ręce

Jedno świadczenie pielęgnacyjne, choć w różnych kwotach, kryterium dochodowe w wysokości 1000 zł, zachowanie praw nabytych – to najważniejsze zapisy projektu Ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw, który 13 marca 2015 r. został opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Projekt ustawy ma służyć wykonaniu wyroków Trybunału Konstytucyjnego z 21 października i 18 listopada 2014 r. Trybunał orzekł m.in. zgodność z Konstytucją kryterium dochodowego w przypadku specjalnego zasiłku opiekuńczego oraz niekonstytucyjność dotychczasowego dzielenia opiekunów osób niesamodzielnych na tych, którzy opiekują się dziećmi i tych, których podopieczni stali się niesamodzielni jako dorośli. W myśl wyroków, Ministerstwo Pracy przedstawiło projekt wprowadzenia jednego świadczenia pielęgnacyjnego dla obydwu tych grup.

Jedno świadczenie, różne kwoty

Obecnie o świadczenie pielęgnacyjne (miesięcznie 1200 zł, od 2016 r. – 1300 zł) mogą ubiegać się osoby, które nie podejmują zatrudnienia lub rezygnują z niego, by opiekować się członkiem rodziny, którego niepełnosprawność powstała przed ukończeniem 18. lub 25. roku życia. Reszta opiekunów może pobierać specjalny zasiłek opiekuńczy (520 zł miesięcznie). Świadczenie pielęgnacyjne nie jest obwarowane kryterium dochodowym, natomiast specjalny zasiłek opiekuńczy już tak – to 664 zł miesięcznie na osobę w rodzinie.

W projekcie ustawy czytamy, że świadczenie pielęgnacyjne przysługiwać będzie wszystkim osobom, które nie podejmują lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny. Różna będzie natomiast wysokość tego świadczenia, w zależności od wieku podopiecznego. Jeśli ma mniej niż 18 lat (lub 25 gdy się uczy), kwota świadczenia to 1200 zł (1300 zł od przyszłego roku). W przypadku osób starszych świadczenie pielęgnacyjne przysługiwać będzie w kwocie 800 zł.

Nowe świadczenie pielęgnacyjne proponowane jest także dla osób, które pobierają emeryturę czy rentę. Przysługiwać im będzie w wysokości różnicy pomiędzy kwotą świadczenia pielęgnacyjnego a kwotą pobieranej emerytury czy renty.

Od 2017 r. wysokość świadczenia pielęgnacyjnego podlegać ma corocznej waloryzacji. No i w końcu, co być może najważniejsze, przyznawanie tego świadczenia będzie obwarowane kryterium dochodowym w wysokości 1000 zł na członka rodziny.

Zachowane prawa nabyte

Te rozwiązania, zasygnalizowane na początku lutego, spotkały się ze zdecydowanym protestem części opiekunów dzieci z niepełnosprawnością, którzy obawiali się utraty praw zdobytych przez nich podczas zeszłorocznego protestu.

Wbrew ich obawom, projekt zakłada jednak poszanowanie praw nabytych i osoby pobierające świadczenie wedle obecnych przepisów będą je pobierać dalej w obecnej formie (bez kryterium dochodowego i wiekowego), nawet jeśli ich podopieczny będzie się musiał na nowo orzekać.

Obowiązujący obecnie specjalny zasiłek opiekuńczy zostanie więc zastąpiony świadczeniem pielęgnacyjnym. Jak podkreśla ustawodawca, będzie to podwójnie korzystne. Po pierwsze, zamiast 520 zł opiekunowie osób dorosłych otrzymają 800 zł, po drugie zaś wzrośnie kryterium dochodowe – z 664 zł do 1000 zł.

Dodatkowo projektowana ustawa przewiduje możliwość uzyskania prawa do zasiłku dla bezrobotnych przez osoby uprawnione do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego lub zasiłku dla opiekuna, które utraciły te świadczenia np. na skutek śmierci podopiecznego.

Zgłoś uwagi

Zmiany miałyby wejść w życie 1 lipca 2015 r. Twórcy projektu ustawy są zdania, że nowe przepisy dotyczyć będą w tym roku 255,8 tys. pobierających świadczenie pielęgnacyjne i zasiłek dla opiekuna, liczba ta wzrośnie w przyszłym roku do 277,9 tys. osób, natomiast w perspektywie roku 2025 – do 289,3 tys. Jeśli zmiany uda się wprowadzić, w pierwszym roku wsparcie opiekunów w postaci świadczenia pielęgnacyjnego zamknie się w kwocie ponad 2,7 mld zł. W 2016 r. będzie to kwota ponad 3,3 mld zł, natomiast rok później – ponad 3,45 mld zł.

Projekt został skierowany do konsultacji publicznych, które potrwają do 3 kwietnia br. Można się z nim zapoznać na stronie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Uwagi można przesłać na adres Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, ul. Nowogrodzka 1/3/5, 00-513 Warszawa lub na e-mail: info@mpips.gov.pl

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Ja pobieram zasiłek opiekuniczy to jest tragedia i armgedon takich zasiłków głodowych nie ma na świecie tylko w polsce
    mariusz
    24.02.2020, 08:35
    to co robią znami ludzie którzy rządzą czy rządzili to jest pomsta do nieba tak traktować ludzi chorych i opiekunów to brak słów.te kwoty to jak bym był żebrakiem
    odpowiedz na komentarz
  • ZBIGNIEW .
    zbigniew
    09.02.2019, 12:03
    po przejściu na emeryturę w wieku 65 lat straciłem opiekuńcze na żonę mam emerytury 780 zł żona ma 183 zł. miesięcznie pielęgnacyjnego na osobę przypada 481,5zł jak żyć
    odpowiedz na komentarz
  • PATOLOGIA
    Wiktoria Til
    16.04.2017, 14:55
    Opiekuje się Mamą 83- letnią, od 5- lat za 520/ zł. Mama ma emerytury z zasiłkiem pielęgnacyjnym 1085 zł. Czyli na nas obie mamy 1600 zł. na wszystko. Mama jest po udarze i 5- lat temu przewróciła się i szyjka biodrowa złamała się. Operacja nie może być przeprowadzona, bo Mama ma za słabe serce. Oczywiście kiepska pamięć i chodzi o chodziku.Zrezygnowalam z pracy za granicą, aby opiekować się Mamą. W Niemczech, gdzie nasze Polki opiekują się obcymi ludzmi dostają +- 1200 euro. A w naszym kraju, gdzie chcąc opiekować się swoim rodzicem, bo nie chcesz oddawać go do domu opieki, dostaniesz 520. zł! Domy opieki tez biorą +- 3.000 zł. a w swoim domu i przy swoim rodzicu zdychaj za 520zł. Dlatego nie dziwmy się , że tak wielu ludzi starych jest samotnych i często bezdomnych, bo kto chce się nimi zająć? Ale pomyślmy, że my też będziemy starzy i chorzy i co będzie z nami? Jesteś uwiązana 24 godz.na dobę, żadnej prywatności, żadne wakacje, odpoczynek. Panowie posłowie sobie podwyższają i tak wygórowane zarobki, a jak odchodzą , to milionowe odprawy. A wy chołota zdychajcie. I taki jest nasz kraj, któremu na imię POLSKA.
    odpowiedz na komentarz
    • Odp: PATOLOGIA
      Zbyszek, opiekun z Tarnowa.
      01.09.2017, 19:55
      Dosłownie tak samo uważam i podejrzewam, że jest nas cały ogrom ludzi, którzy mają taki sam albo podobny problem, co nam pozostało? Musimy czekać, i głęboko wierzyć w lepsze jutro, a ma być lepiej, oby, ja czekam, nie ukrywam, że z dużą dozą niedowierzanie, cholera, chyba wszyscy jesteśmy uzależnieni od czasu, no cóż, bądźmy dobrej myśli. Pozdrawiam.
    • Odp: PATOLOGIA
      POZNANIANKA
      15.06.2017, 15:11
      OJ TAK. TAK BARDZO PANIĄ ROZUMIEM, BO ZNAM TO Z WŁASNEGO DOŚWIADCZENIA.
  • Zasiłek
    Ala
    22.01.2017, 15:03
    Zasiłek 520 to kara za opiekę ale nic nie robimy tylko setkami jedno do drugiego mamy swoje wywalczyły a my woń i z tym się godziny
    odpowiedz na komentarz
    • Odp: Zasiłek
      Iga
      25.01.2017, 15:49
      W zupełności popieram i chętnie się przyłączę
  • kolo21
    volwerin2010
    20.01.2017, 15:22
    W ogóle to na początku kadencji PIS-u Miał być zrównany z zasiłkiem na niepełnosprawne dzieci.Później że jednak że nie, że tylko 800zł W grudniu 2016 roku, Szydło obiecywała podwyżkę tylko o 8% A teraz okazało się że nic nie dostaniemy.PIS gorszy jest od P.O.Przy wyborach będziemy pamiętać o tym.A opiekunów jest sporo+ich rodzin.
    odpowiedz na komentarz
  • p.Minister Rafalska. Barbara
    Solarz Barbara
    15.01.2017, 22:03
    Pisalam jakis czas temu e-mail iżadnej odpowiedzi konkretnej nie otrzymalam od mpoips.Od2011 opiekuje sie mama ktora posiada znaczny stopien niepelnosprawnosci potrzebuje opieki 24-godz.Pobieralam swiadczenie pielegnacyjne na mame do2013r.do30 czerwca.Swiadczenie mialam przyznane na czas nieokreslony.Rzad PO zmienil przepisy i w/wswiadczenie zostalo mi zabrane.Z powodu trudnej sytuacji materialnej przez UP otrzymalam dotacje iotworzylam dzialalnosc .Stan zdrowia mojej mamy sie pogorszyl wiec musialam zrezygnowac ale musialam utrzymac 1rok aby wywiazac sie z umowy.W/wdzialalnoscprowadzilam od2013-21-10do30-10-2014.W tym czasie przywrocili ponownie swiadczenie.Wniosek zlozylam 1.miesiac po terminie wymaganym wiec nie moglam zostac na starych zasadach apo nowych przepisach nie zmiescilam sie wkryterium dochodowym poniewaz dochod przekraczal1zl .Odwolywalamsie kilka razy doSKO w Piotrkowie lecz bez Rezultatu.Dopiero jak zostal podniesiony prog dochodowy wtedy zakwalifikowalam sie do zasilku dla opiekuna2015pazdziernik-2016r.Trybunal Konstytucyjny orzekl niezgodnosc z prawem,lecz do tej pory rzad nie wywiazal sie z obowiazku.
    odpowiedz na komentarz
  • do pani Premier
    Maria
    05.01.2017, 19:31
    PANI PREMIER --OSOBY KTÓRE PRACUJĄ POWINNI OTRZYMYWAĆ WYNAGRODZENIE - pracuje od 13 lat 24 h/ dobę przy mamie 90 lat sparaliżowana -po rezygnacji z pracy zawodowej.To mój mini ZOL -jestem tu -pokojową--pielęgniarką-lekarzem --jak to zrobić by NFz wypłacał mi wynagrodzenie tak jak pracowałam w Zakladzie-opiekunczo leczniczym,tu co miesiac na chorego wypłaca 15000 tys na miesiac --mnie starczyłoby z tego 10 % .
    odpowiedz na komentarz
  • córka mamy chorej na alzheimera
    luki
    15.11.2016, 18:06
    Witam, ja tez nie mama z czego zyc ,opiekuje sie mama za 520 zł śmiechu warte to nie starcza na nic bo albo na jedzenie bez opłat albo na polowe opłat, nie mówiąc juz ze mam jeszcze dziecko na wychowaniu .Przez te dwa lata czuję się wrakiem człowieka...Gdzie te podwyzki ???????
    odpowiedz na komentarz
  • nedza
    Ewelina
    07.11.2016, 17:43
    opiekuje sie 84 letnia,babcia wczesniej tez dziadkiem,czyli dwoma niepelnosprawnymi osobmi jednoczesnie i nic mi sie nie nalezy,bo maja zbyt wysokie emerytury,chore Panstwo!mogliby zarabiac po 20 tysiecy miesiecznie i co z tego jesli sie niezdolni do samodzielnej ezgystencji i uzaleznieni od czyjes pomocy,dziki kraj
    odpowiedz na komentarz
  • Świadczenie dla opiekuna osoby dorosłej.
    Żona męża z chorobą Parkinsona.
    23.10.2016, 20:09
    Trzeba traktować opiekunów osób dorosłych jak ludzi, bo to co jest teraz, to czysty BANTYTYZM!!!. Świadczenie opiekuńcze na dorosłego podopiecznego powinien otrzymywać po pierwsze opiekun, który się takim podopiecznym faktycznie opiekuje. Czyli opiekun FAKTYCZNY. Nie jakieś nie uzasadnione przepisy , że ten na którym ciąży obowiązek alimentacyjny. Nie każdy ma bliskich krewnych, a ma np pasierba, czy synową i tp. I to te osoby się opiekują, to te osoby pozostają bez środków do życia i w przyszłości bez emerytury, bo nie odprowadza się za nie składek na ZUS. Po drugie to ma być świadczenie dla opiekuna, nie dla podopiecznego, podopieczny ma swoją emeryturę, i w żaden sposób nie można łączyć tych dochodów!!!! Po trzecie osoby będące emerytami, lub na rencie chorobowej opiekują się dorosłym niepełnosprawnym, zamiast dorobić sobie do głodowej emerytury, lub renty. Oni też rezygnują z pracy zarobkowej, i godnego życia. Osoba na emeryturze, czy rencie chorobowej, rodzinnej czy innej nie może być pozbawiona świadczenia pielęgnacyjnego w pełnej wysokości. Emerytura czy renta którą taki opiekun pobiera jest z zupełnie innego tytułu, i nie ma nic wspólnego z wynagrodzeniem za ciężką 24 godzinną pracą i opieką nad podopiecznym. Po czwarte wysokość świadczenia opiekuńczego nie może być uzależniona od dochodu, tylko od stopnia niepełnosprawności podopiecznego. Świadczenie pielęgnacyjne nie może być niższe niż 50% średniej krajowej. Zauwazyć trzeba, że gdy jest się opiekunem osoby dorosłej to, trzeba ją dzwigać, po 70,80 kg kilka razy dziennie, więc jest to praca bardzo ciężka, cięższa niż przy dziecku.Nie ma się wykendu, nie ma urlopu, nie ma dnia wolnego. I uwaga , praca i gotowość do pracy jest nie 8 godzin, a aż 24 godziny na dobę. Wiem to wszystko bo od 6 lat mam męża z chorobą Parkinsona. Ja mam rentę głodową i oczywiśćie według bandyckich przepisów nic mi nie przysługuje. A mogła bym sobie dorobić do glodowej renty i żyć jak człowiek. Nie mam nawet lodówki za co kupić.Piszę to do naszych kochanych Państwa co nam zgotowali taki los, nam opiekunom osób doroslych. Wołamy Boże wejżyj na nasze życie, Boże ratój nas od głodu i wykluczenia.
    odpowiedz na komentarz
  • opiekun osoby starszej
    rafał
    16.09.2016, 15:36
    Głosowałem na was, a wy zapomnieliście o nas. 520 zl śmiech i ironia
    odpowiedz na komentarz
    • Odp: opiekun osoby starszej
      Jarek
      04.11.2016, 00:01
      musimy walczyc musimy byc w tym wytrwali musimy być gośćmi u Pani Premier co dziennie bo tak to będą tylko obiecywać i ślicznie mówić mydląc nam oczy chętnie będę protestował do skutku tylko jak się zmówić z ludżmi z podobnym problemem ?
  • Opiekun osoby niepełnosprawnej
    Dorota.
    15.09.2016, 18:28
    Witam wszystkich opiekunow. Mam zamiar napisac list do pana prezydenta i zapytac sie czy osoby opiekujace sie starszymi niepelnosprawnymi to sa ludzie z marginesu i maja życ za te marne 520 zl. Ustawa miała wejsc w zycie w zeszłym roku i co zapomnieli o niej. .a sory na dzieci 500 plus dali.wiec zabraklo pieniedzy. to jest poprostu chory system. Walczmy o swoje bo jestesmy normalnymi ludzmi a naszym podopiecznym dajmy godne zycie zeby nie czuli sie odzuceni.
    odpowiedz na komentarz
    • Odp: Opiekun osoby niepełnosprawnej
      Iga
      04.10.2016, 09:55
      W 100%popieram .Czuje się jak zamieciony problem pod dywan.Słyszy się ze młodym w mieszkaniach pomagaja+500 cudnie funkcjonuje. . My też funkjonujemy tylko jak...jak wrzutki społeczeństwa.
  • opiekun osoby niepełnosprawnej
    robert
    22.08.2016, 17:29
    Niema co liczyć na podwższenie zasiłku skoro rząd dał 500 na dzieci bo młodzi mogliby protestować to niema teraz dla starych i niepełnosprawnych oni nie pójdą protestować to niech umierają z głodu .Żona miała pierwsze orzeczenie na 5lat teraz ma na stałe i dowiedziałem się że są nowe zasady i nam się zasiłek nie należy .kryterium dochodowe przekroczyło 11zł.część renty idzie na opłaty a za 600 trzeba wykupić lekarstwa i jedzenie dla 2osób.Stary zrobił swoje stary może odejść w młodych nadzieja dla PIS.tak na marginesie sam glosowałem na PIS teraz nie pujde bo nie dożyje następnych wyborów
    odpowiedz na komentarz
  • opiekuny osób starszych
    Genek
    11.08.2016, 11:08
    Jesteśmy oszukiwani jak byśmy byli inną kategorią ludzi nie akceptują TK wyroku wszystko jest waloryzowane tylko nie 520 zł to są kokosy niech wyżyją za to tak nie może być mamy równe żołądki i jesteśmy Polakami a nie uchoddzcami
    odpowiedz na komentarz
  • opiekun osoby niepełnosprawnej
    Wolny Polak
    26.06.2016, 08:14
    proponuje zaskarżyć rząd do trybunału międzynarodowego za opieszałość w realizacji wyroku trybunału konstytucyjnego w sprawie ujednolicenia stawek zasiłku dla opiekunów osób dorosłych.Czy rząd czeka aż poumieramy z głodu?
    odpowiedz na komentarz
    • Odp: opiekun osoby niepełnosprawnej
      Jarek
      24.12.2016, 22:38
      mam chorą żonę na dziecięce porażenie mózgowe zrezygnowałem z pracy i jak mamy żyć 520 są chorzy jak walczyć trzeba sie zjednoczyć
    • Odp: opiekun osoby niepełnosprawnej
      Iga
      15.07.2016, 13:31
      Myślisz ze to coś pomoże...w innych okolicznościach za opieszałość płacą .... 20 000 zł . Pozostaje nam czekanie .
  • świadczenie dla synowych
    synowa
    02.06.2016, 00:19
    Bardzo dużo synowych i zięciów wyręcza dzieci niepełnosprawnych rodziców i co z Nimi,dlaczego im nie przysługuje świadczenie pielęgnacyjne?
    odpowiedz na komentarz
  • a co z opiekunami osub doroslyh kiedy nas beda traktowac jaK LUDZI I DADZA NAM PODWYZSZKE
    AUPA
    17.05.2016, 20:27
    MY TERZ JESTESMY PRZEZ 24 GODZINY Z OSOBAMI NIEPELNOSPRAWNYMI
    odpowiedz na komentarz
    • Odp: a co z opiekunami osub doroslyh kiedy nas beda traktowac jaK LUDZI I DADZA NAM PODWYZSZKE
      Janek
      19.06.2016, 16:13
      Zapomnij o podwyżce.Wszyscy obiecują ale jest to gra na zwłokę czy ty tego nie widzisz.
    • Odp: a co z opiekunami osub doroslyh kiedy nas beda traktowac jaK LUDZI I DADZA NAM PODWYZSZKE
      Jolanta
      20.05.2016, 20:48
      Tak zgadzam się. Opiekuję się obojgiem rodziców ze znacznym stopniem niepełnosprawności i dostaję tylko 520 zł, bo pomimo, że opieka moja jest rozłożona na chorego ojca i mamę, to zasiłek przysługuje się tylko na opiekę nad 1 osobę. Jestem samotną matką, alimenty na 2 dzieci mam bardzo niskie, bo były mąż zarabia najniższą krajową. Najstarsza córka studiuje, a młodsza w tym roku skończy gimnazjum (otrzymam na nią dodatek ,,500 plus", ale tylko przez 2 lata) Wydatki mam ogromne, w tym spłata majątku po rozwodzie, gdzie muszę przez 3 lata spłacić byłemu małżonkowi połowę wartości mieszkania. Do zasiłku opiekuńczego nie mogę nic dorobić, bo niestety zabrali by go mi.Nie mogę też zostawić rodziców bez pomocy, gdyż ich choroba uniemożliwia wykonywanie podstawowych czynności. Mają niskie emerytury i na pomoc państwa wiadomo nie mogą liczyć. Musiałabym być bezduszna gdybym ich teraz zostawiła samych sobie, nie miałabym sumienia. Czuję się wykorzystana przez państwo i upokorzona. Powtarzam sobie tylko ,, musisz być silna,, ale nie wiem jak długo tak pociągnę, jak długo moja psychika to wytrzyma. Robiąc zakupy, płacąc rachunki muszę nieźle kombinować aby starczyło do końca miesiąca. Pytam się jak tu żyć aby wyżyć?
  • Komisje orzekajace o niepelnosprawnosci
    Iwona
    31.03.2016, 08:17
    Opiekuje sie chorym niepelnosprawnym 23 letnim synem od 1998 do tego roku bylo wszystko wporzadku dopiero w styczniu tego roku komisja powiatowa do spraw orzekania o niepelnosprawnosci we wroclawiu stwierdzila ze jest w pelni samodzielny i nie potrzebuje pomocy drugiej osoby z umiarkowana niepelnosprawnoscia a do tej pory caly czas mial stopien znaczny a dodam ze ma SM , padaczke i zaburzenia poznawcze wiec sie odwolalam do wojewodzkiej komisji i tam to samo niestety . Napisalam odwolanie do sadu i tu sie dowiedzialam ze to moze trwac nawet rok . a co przez ten rok co mam zrobic z czego zyc ? Zusowska komisja orzekajaca trzeba czekac 90 dni z opieki spolecznej nie dostane tez nic bo maz przynosi wyplaty co miesiac 2200 zl na 3 osoby
    odpowiedz na komentarz
  • Opiekun
    Opiekun
    21.03.2016, 12:03
    Opiekuje się chora babcia 24 h za 520 zł to jest 0,67 gr za godzinę a opiekunke by wziąść do pomocy to koszt ok 10-15 zł to jest chore a rząd nasz rozgranicza opiekunów osób starszych a opiekunów dzieci niech choć przez dzień nas zastąpią.
    odpowiedz na komentarz
  • Opieka-czy głodówka
    Roman
    09.03.2016, 12:08
    Nie mam pojęcia , czym kto myśli - na pewno nie głową . Jak można różnicować zasiłki dla opiekunów . - Czy chora matka (z alshajmerem) wymaga mniej opieki od dziecka ?- Nie mówiąc o wyżywieniu , Powiedzmy kąpiel - niech , znajdzie się taki (mądry) i powie czy osoba pełnoletnia , warząca 70 kg jest lżejsza od dziecka ?
    odpowiedz na komentarz
    • Odp: Opieka-czy głodówka
      podopieczna
      21.07.2016, 12:06
      to jest prawda co o tym wiem bo sama opiekuje sie 88letnia mama
  • Swiadczenie a program 500+
    Kaziaa
    05.03.2016, 14:50
    Witam. a ja się opiekuje niepełnosprawną mamą u której niepełnosprawność wystapila przed 18 r.ż i pobieram 1300zł. A mam jeszcze dziecko. Zajmuje sie i sobą i dzieckiem i matką a nawet chorym od niedawna tata (za darmo) . chciałam zapytać czy te świadczenia są dochodami wliczanymi do 500+? czy są wliczanie do dodatku mieszkaniowego? czy można na to brac pozyczke np na wegiel? czy takie swiadczenie ma konkretnie ustalone na co ma byc wydawane, co z tym robić? czy to zupełnie jest dla mnie "pensja" czy ja mam za to kupować np pampersy dla mamy? Dziekuje za odp. Pozdrawiam
    odpowiedz na komentarz
    • Odp: Swiadczenie a program 500+
      Rozalka
      13.03.2016, 21:16
      Właśnie się zdziwiłam, że otrzymuje Pani tak wysoką "pomoc" za opiekę nad mamą. Moja matka również ma orzeczenie o niepełnosprawności przed 16 r.ż, i z urzędu miasta powiedziano mi, że przysługuje mi kwota 520zł zasiłku. Tylko na dzieci niepełnosprawne jest ta duża kwota. Wychodzi na to, że jednak nawet wśród dorosłych niepełnosprawnych są nierówności w kwotach świadczeń. Też się szykuję napisać list do prezydenta i Pani premier i nawet pojechałabym na jakieś spotkanie w większym gronie. Może też się położę na podłodze w sejmie i wywalczę coś dla siebie i innych chorych. Widocznie tylko tak można coś otrzymać od państwa. Nie dość, że człowiek załamany chorobą bliskiej osoby to jeszcze ma się nocami zamartwiać co jutro włożyć do garnka. Skąd brać siłę do opieki nad chorym...
  • Gdzie obiecane 800 zł
    Grazia
    02.03.2016, 14:14
    Witam jestem opiekunem mojego niepełnosprawnego w męża obydwoje utrzymujemy się z jego zasiłku pielegnacygo który wynosi 153 zł to śmieszna kwota na te czasy ja pobieram 520 zł przecież to jest naprawdę denne aby nie mieć za co praktycznie żyć pewnie ludzie. W takim jak my opiekunom dadzą mało żeby im starczyło na kolejne wille samochody terenowe żeby nie móc iść sobie dorobić bo odrazu zabiorę ale jak nie będzie za co kupić chleba to ich nie interesuje dla uchodźców to mają oddawać ludziom 800 zl
    odpowiedz na komentarz
  • gdzie 800 zl
    anna kowalska
    19.02.2016, 08:01
    czy ktoś wie kiedy wejdzie ten program dla opiekunow na dzieci tyle dawac adla ludzi którzy zrezygnowali z pracy tyle samo dziecko nie martwi się oplatami czy żeby wlozyc cos do gara od tego sa rodzice my na dzieci mielismy grosze i musiało się przezyc ludzie co robicie
    odpowiedz na komentarz
  • projekt ustawy 800 +
    Janusz
    18.02.2016, 00:16
    kiedy rząd wdroży to w życie bo opiekunowie ON wykończą się fizycznie i psychicznie .
    odpowiedz na komentarz
  • ZAsiłek opiekuńczy nad schorowaną matką
    pajak -stencel
    13.02.2016, 22:03
    KIedy dostaniemy dodatkowe pieniadze bo za 520 zł Pan Prezes by nie chciał zyc . Na dzieci daliście a dla ludzi ktorzy zrezygnowali z pracy aby opiekować sie starą matką ojcem już nie ma
    odpowiedz na komentarz
    • Odp: ZAsiłek opiekuńczy nad schorowaną matką
      Pan Prezes
      29.03.2016, 12:11
      A co Pan Prezes ma do tego?! W/w informacjach jest jasno napisane, że "Zmiany miałyby wejść w życie 1 lipca 2015 r. Twórcy projektu ustawy są zdania, że nowe przepisy " a wtedy rządziło PO.
  • Specjalny zasiłek opiekuńczy
    Dorota
    09.02.2016, 13:30
    Kochani musimy wziaść sie w garść i walczyć o swoje.Ja opiekuje sie chorym mężem i wiem co to znaczy .Może napiszemy teraz do nowego prezydenta czy utrzyma rodzine za 520 zł. Uchodżców im sie chce a co z ludzmi w tym kraju.Wszystkim sie do cholery nalezy coś ale nie starszym chorym ludziom i ich opiekunom. To może od razu niech sie ich pozbedą .Pozdrawiam.
    odpowiedz na komentarz
    • Odp: Specjalny zasiłek opiekuńczy
      Dorota
      15.09.2016, 18:15
      myslałam żeby napisac do nowego prezydenta tylko nie wiem jak sie do tego zabrac.Jeśli miala by pani ochote na kontakt ze mna to jest mój num 607389162.
    • Odp: Specjalny zasiłek opiekuńczy
      Aldona
      28.04.2016, 10:04
      Witam,bardzo chętnie się przyłączę.Ja również opiekuję się i ojcem-jest po udarze i leży zapampersowany oraz mamą,która od ponad dwóch lat nie wychodzi z domu (trudności w poruszaniu,bardzo źle widzi,chore nerki itp-są to zmiany spowodowane wieloletnią cukrzycą).Chciałabym usłyszeć konkretną odpowiedź od rządzących i wszystkich mądrych partii opozycyjnych" jak mam żyć" za 520zł opiekując się dwójką niepełnosprawnych osób.Też jestem ciekawa kto to wszystko liczy i ustala kryteria dochodowe.Mądrzy ludzie wyliczyli - koszt utrzymania więźnia - 3.000/m-c , pobyt w DPS - już ponad 3.000zł/m-c , opiekunka w opiece społecznej ( nie pracuje 7 dni w tygodniu całą dobę ) - przynajmniej najniższa krajowa.A my,opiekunowie,to chyba jesteśmy najgorszym sortem ludzi,nie musimy za nic płacić,jeść,leczyć się itp.Wiele można wyliczać i pisać,ale cóż to da.I najsmutniejsze jest to ,że nasze głosy do nikogo nie dotrą i może nawet nie ukażą się na stronie - bo wszystko zależy od moderatora.
  • pokrzywdzona
    Maria
    08.02.2016, 09:34
    Opiekuję się matką 87 lat. Otrzymywałam zasiłek pielęgnacyjny w kwocie 520 zł. w 2012 roku. Przywrócono mi w 2013r. specjalny zasiłek opiekuńczy - zmieniono status nadal dozgonna kwota 520 zł bez kryterium dochodowego. Dzisiaj płacę za chleb, mleko drożej ale dla nas podwyżki nie ma bo niech utrzymuje niepełnosprawny (matka emerytura rolnicza 1000 zł. Całe życie ciężka praca, i czasy wojny; twierdzi, że nic się nie zmieniło od wojny nadal BIEDA. Pytam kiedy odzyskamy status Świadczenie Pielęgnacyjne oraz podwyżkę zachowując nabyte prawo bez dochodu. WYKLUCZONA.
    odpowiedz na komentarz
  • pokrzywdzona
    Maria
    08.02.2016, 08:37
    Opiekuję się matką 87 lat. Otrzymywałam zasiłek pielęgnacyjny w kwocie 520 zł. w 2012 roku. Przywrócono mi w 2013r. specjalny zasiłek opiekuńczy - zmieniono status nadal dozgonna kwota 520 zł bez kryterium dochodowego. Dzisiaj płacę za chleb, mleko drożej ale dla nas podwyżki nie ma bo niech utrzymuje niepełnosprawny (matka emerytura rolnicza 1000zł. całe życie ciężka praca, i czasy wojny; twierdzi, że nic się nie zmieniło od czasu wojny BIEDA. Pytam kiedy odzyskamy status Zasiłek Pielęgnacyjny oraz świadczenie bez kryterium .
    odpowiedz na komentarz
  • 1 lipca 2015r
    ja
    06.02.2016, 14:40
    Zmiany miały wejść w życie 1 lipca 2015r... Wyrok Trybunału w 2014r... Ale jakoś szybko z 500 zł na dziecko jest ustawa! I wypłaty ponoc od 1 kwietnia.. a tu wyrok Trybunału od 2014r nie jest respektowany...
    odpowiedz na komentarz
    • Odp: 1 lipca 2015r
      la
      29.03.2016, 18:24
      A to do kogo masz pretensje??? Ustawa miała wejść w życie 1 lipca, a z tego co pamiętam to w lipcu rządziło jeszcze PO, więc do nich pretensje. Wiem, że za tą kwotę można kupić papier toaletowy, bo sama pobierałam taki zasiłek, ale lepsze to niż nic. Więc nie narzekajcie...
  • 800 od stycznia
    barabasz karwasz
    25.01.2016, 09:17
    to gdzie są Moje pieniądze .
    odpowiedz na komentarz
  • co ze świadczeniem pielęgnacyjnym po śmierci podopiecznego?
    Janina
    15.01.2016, 21:45
    Moja Mama miała 1 gr niepełnosprawności od urodzenia ja pobieralam świadczenie pielegnacyjne bo zrezygnowalam z pracy żeby sie niąopiekować. Teraz Mama zmarla i z czego mam żyć czy należy mi się zasilek dla bezrobotnych?
    odpowiedz na komentarz
  • specjalny zasilek opiekunczy
    Damian
    13.01.2016, 21:42
    witam to kryterium dochodowe jest bezsensu moj dziadek ma emeryture ponad 2tys zl i ja nie moge dostac specjalnego zasilku opiekunczego bo dziadkowi przekracza dochod,dziadek ciezko pracowal zeby miec taka emeryture i to jest wylacznie dla niego a nie ze rzad wymysla jakies smieszne kryteria dochodowe co ta osoba chora ma sie sama z soba zajac jak nie umie ten rzad widocznie nie mysli,a po drugie to wylacznie dochod od osoby starajacej sie o specjalny zasilek opiekunczy powinien sie liczyc a nie od chorego dziadka
    odpowiedz na komentarz
    • Odp: specjalny zasilek opiekunczy
      Barbara
      07.02.2016, 17:09
      Jam mam taką sytuację 2013.04.30 skończyło się orzeczenie w między czasie stawalam na komisję i dostałam znowu na rok ta osoba miała wtedy 83 lata gdy mieliśmy nowe orzeczenie poszłam załatwiać pani nie przyjęła ponieważ od lipca mają wejść nowe przepisy powiedziała żeby przyjść w lipcu w lipcu weszło kryterium dochodowe i nic już nie dostaliśmy do tej pory obecnie ma 85 lat i muszę się opiekować za darmo kryterium dochodowe to chore za to co jest na osobę
    • Odp: specjalny zasilek opiekunczy
      Barbara
      07.02.2016, 16:53
      Popieram
    • Odp: specjalny zasilek opiekunczy
      Niania
      20.01.2016, 21:31
      Zasiłek opiekuńczy musisz dostać na dziadka. Tu nie ma kryterium dochodowego! IDZ do ośrodka opieki społecznej i tam powiedzą ci jakie masz złożyć papiery. Ach ważne jest żeby dziadek miał l grupę inwalidztwa!
Prawy panel

Wspierają nas