Dostosowanie egzaminu maturalnego
Dzień dobry! Jestem osobą z niedosłuchem ucha lewego (50% ubytku słuchu) i głuchotą ucha prawego (100% ubytku), w roku szkolnym 2015/16 będę zdawać egzamin maturalny. Posiadam orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na słabosłyszenie oraz orzeczenie o niepełnosprawności stopnia lekkiego. W dostosowaniach do egzaminu maturalnego jest napisane, że uczniowi z niepełnosprawnością sprzężoną przysługuje prawo do pisania egzaminu na preferencyjnych warunkach do cięższej niepełnosprawności (punkt 14). W odnośniku jest napisane, że niepełnosprawność sprzężona to taka gdy "O niepełnosprawnościach sprzężonych mówimy, gdy u absolwenta niesłyszącego, słabosłyszącego, niewidomego, słabowidzącego, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, występuje co najmniej jeszcze jedna z wymienionych niepełnosprawności". I teraz nie bardzo wiem, czy mogę się ubiegać o zdawanie matury tak jak osoba głucha? Z góry dziękuję za odpowiedź.
Szanowna Pani,
Zgodnie z przepisami, egzamin maturalny może być dostosowany do potrzeb absolwentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Dostosowanie warunków i/lub form egzaminu maturalnego – na podstawie odpowiednich dokumentów – przysługuje osobom:
- niesłyszącym,
- słabosłyszącym,
- niewidomym,
- słabowidzącym,
- z niepełnosprawnością ruchową i z czasową niesprawnością rąk,
- z afazją,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z chorobami przewlekłymi,
- chorym lub niesprawnym czasowo,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- z niedostosowaniem społecznym lub zagrożeniem niedostosowaniem społecznym,
- które znalazły się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej,
- które mają trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą,
- z zaburzeniami komunikacji językowej.
Z poważaniem,
Ewa Szymczuk, doradca socjalny w Centrum Integracja w Warszawie