Kierowca bez barier: Niepokalanów
Sanktuarium i klasztor w Niepokalanowie to na mapie Polski miejsca szczególne. Warto je odwiedzić zarówno w poszukiwaniu przeżyć duchowych, jak również po to, by zapoznać się z ich historią.
Maksymilian Maria Kolbe, polski franciszkanin i misjonarz, znany jest za sprawą swojej męczeńskiej śmierci w Auschwitz, gdzie oddał życie za współwięźnia, Franciszka Gajowniczka, ojca rodziny. Doniosłe są również dzieła, których dokonał za życia.
Dzieła i pomysły
Ten skromny i pracowity zakonnik, chcąc krzewić w Polsce i na świecie kult Matki Bożej, stworzył na terenie dzisiejszego Teresina (woj. mazowieckie) klasztor Niepokalanów, który stał się największym katolickim klasztorem w Europie. Początkiem tego ważnego dla polskiego katolicyzmu miejsca była niepozorna figura Matki Bożej.
W Niepokalanowie powstawały kolejne dzieła poźniejszego świętego (jego kanonizacji dokonał papież Jan Paweł II 10 października 1982 roku), m.in.: pisma „Rycerz Niepokalanej” i „Mały Dziennik”, ochotnicza straż pożarna złożona z zakonników, małe seminarium misyjne i stacja Radio Niepokalanów. Ambitne plany zakonnika (o. Maksymilian zamierzał stworzyć w Niepokalanowie lotnisko, aby lepiej komunikować się z ośrodkami misyjnymi m.in. w Japonii) zniweczył wybuch II wojny światowej i męczeńska śmierć o. Kolbego.
Miejsce kultu i wspomnień
Dzisiaj Niepokalanów to niezwykle ważne miejsce kultu i cel pielgrzymek ludzi z całej Polski. Nad miejscowością góruje powstała w latach 1948–1954 Bazylika Najświętszej Marii Panny Niepokalanej Wszechpośredniczki Łask. Przybywający tu wierni mogą uczestniczyć w nabożeństwach i rekolekcjach, a także poznać życie i dzieła św. Maksymiliana.
Niepokalanów jest miejscem odwiedzanym również przez pielgrzymów z niepełnosprawnością, z myślą o których organizowane są nawet rekolekcje – w tym roku w dniach 31 sierpnia–6 września. Choć Niepokalanów powstawał przed wojną, to osoby poruszające się na wózkach mogą po jego terenie swobodnie się przemieszczać i zwiedzać znajdujące się tam obiekty.
Najważniejszym miejscem sanktuarium jest oczywiście Bazylika. Na jej głównych drzwiach umieszczone są 24 płaskorzeźby najważniejszych sanktuariów maryjnych na świecie. Wewnątrz warto zwrócić uwagę na figurę Matki Bożej oraz świętych: Bonawentury, Franciszka z Asyżu i Antoniego z Padwy, mozaikę obrazującą męczeństwo o. Maksymiliana, a także bogato zdobione ołtarze. Na wiernych w konfesjonałach czekają duchowni gotowi udzielić sakramentu spowiedzi.
Drugim punktem programu powinno być obejrzenie Misterium Męki Pańskiej – ruchomej Kalwarii. Czynne jest codziennie od 8:00 do 17:00 dla grup liczących co najmniej 15 osób. Chęć dopisania się do grupy można zgłosić w punkcie informacyjnym za Bazyliką.
Na tych, którzy oprócz doznań natury religijnej poszukują też wiedzy historycznej, czekają zabytkowe obiekty, m.in. Kaplica czy najstarszy budynek w Niepokalanowie, z celą, w której o. Kolbe mieszkał w latach 1927–1930. Więcej o życiu świętego mówi jego muzeum, w którym zgromadzono pamiątki z podróży misyjnych m.in. do Japonii (gdzie powołał do życia drugi Niepokalanów), dokumenty i zdjęcia obrazujące działalność zakonnika.
Na pamiątkę papieskiej pielgrzymki do Niepokalanowa w 1983 roku powstało Muzeum Papieskie, w którym znajdują się m.in. samochody, którymi poruszał się wówczas po Polsce Jan Paweł II. Z dostaniem się do wnętrza tego muzeum mogą mieć problem osoby poruszające się na wózkach elektrycznych (wysoki próg), więc niebędna będzie pomoc przewodnika lub osoby towarzyszącej.
Problemy i rozwiązania
Niedostępne na mapie Niepokalanowa są Panorama Tysiąclecia i Muzeum Pożarnictwa. Poważnym mankamentem obiektu jest też brak na terenie sanktuarium i klasztoru toalety dostępnej dla osób poruszających się na wózkach. Można ją znaleźć w ośrodku rekolekcyjnym Niepokalanów Lasek przy ul. Teresińskiej 32 i w Restauracji Kuźnia Napoleońska przy ul. Sochaczewskiej 5. Z powodu tej niedogodności warto, by osoby z niepełnosprawnością ruchową udawały się do Niepokalanowa autem.
Nam wycieczkę uprzyjemnił Peugeot 208. Ten flagowy model marki Peugeot zadebiutował w czerwcu br. w odmłodzonej wersji. Został wyposażony w solidne atuty: wyrazisty, sportowy styl, zaawansowane technologicznie rozwiązania podnoszące komfort i bezpieczeństwo, jak też nowe silniki Euro6 PureTech i BlueHDi – oszczędne i zarazem efektywne. Wersja, którą odbyliśmy podróż, wyposażona jest w silnik 1.2 PureTech 110KM i zwraca uwagę na drodze dzięki nowemu, energetycznemu i oryginalnemu lakierowi Orange Power.
W kabinie nowego Peugeot 208 wszystkie funkcje znajdują się w zasięgu ręki, dzięki innowacyjnemu rozwiązaniu Peugeot i-Cockpit, który ułatwia prowadzenie pojazdu. To rozwiązanie, obejmujące kompaktową kierownicę, umieszczone ponad jej obrysem zegary i 7” ekran dotykowy, zapewnia pełnię doznań oraz intuicyjną i bezpieczną jazdę. Warto podkreślić, że jednym z licznych atutów nowego Peugeot 208 jest możliwość personalizacji do potrzeb indywidualnego kierowcy. Poza tym, tak jak w większości modeli marki Peugeot, istnieje możliwość adaptacji do potrzeb kierowcy z niepełnosprawnością. Nowy Peugeot 208 łączy komfort jazdy z nowoczesnym podejściem do motoryzacji.
Uwaga, nagrody!
Jeśli w Waszej okolicy są ciekawe miejsca, które chcielibyście polecić, napiszcie o nich i przyślijcie opisy i zdjęcia na adres: ul. Dzielna 1, 00-162 Warszawa lub: redakcja@integracja.org. Najlepsze opisy opublikujemy, a autorów nagrodzimy unikatowymi młynkami ufundowanymi przez Peugeot Polska.
Partner cyklu „Kierowca bez barier”
Dodaj odpowiedź na komentarz
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Komentarz