Szczegółowy spis obowiązków w pracy
Pracodawca, a właściwie jego sekretarka kazała mi pisać, jaką pracę wykonałam w ciągu moich 7 godzin pracy, bo mam 2 grupę i jestem sprzątaczką. Muszę szczegółowo napisać, co zrobiłam, np.: zmyłam zlewy, wyszorowałam podłogę, wytarłam parapety itd. Czy to powinno tak być? Czy to nie jest poniżanie pracownika?
Szanowna Pani,
Rozumiemy, że poczuła się Pani zaniepokojona. W opisanej przez Panią sytuacji nie widzimy jednak niczego niewłaściwego. Pracodawca może żądać od pracownika, by szczegółowo wykazał czynności wykonane w ciągu dnia pracy.
Art. 22 §1 Kodeksu pracy mówi: „Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem”.
Zatem wydanie polecenia, o którym Pani mówi, nie stoi w sprzeczności z ww. przepisem.
Co więcej, w art. 100 Kodeksu pracy czytamy: „Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę”.
Trudno uznać polecenie pracodawcy o konieczności szczegółowego wykazania wykonanych czynności za sprzeczne z przepisami.
W razie wątpliwości, proponujemy kontakt z Państwową Inspekcją Pracy.
Z poważaniem,
Ewa Szymczuk, doradca socjalny w Centrum Integracja w Warszawie