Ochrona czasu pracy osoby niepełnosprawnej
Chciałabym dowiedzieć się o czas pracy osoby niepełnosprawnej, zatrudnionej na umowę o pracę w służbie zdrowia. Otrzymałam II stopień niepełnosprawności. Mój pracodawca jeszcze o tym nie wie. Wybieram się na rozmowę i chcę być pewna swoich praw i obowiązków. Czy jak pracuję w systemie 12-godzinnym, to czy może tak pozostać, tyle, żeby nie przekraczać 35 godz. tygodniowo wedle ustawy? Czy mam obowiązek zacząć pracować w systemie 7 godz. dziennie? Czy ewentualnie mogę na swoją prośbę zrezygnować z tego „przywileju”, jeśli lekarz medycyny pracy w moim zakładzie na to wyrazi zgodę? Dziękuję!
Szanowna Pani,
Art. 15 Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych stanowi, że czas pracy osoby z niepełnosprawnością nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo, a osoby ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności nie może przekraczać 7 godzin na dobę i 35 tygodniowo. Normy czasu pracy pracowników z niepełnosprawnością są dość „sztywne”. Ponadto osoba z niepełnosprawnością nie może pracować w porze nocnej i w godzinach nadliczbowych.
Natomiast art. 16 ww. ustawy stanowi, że wskazanych norm czasu pracy nie stosuje się:
- do osób zatrudnionych przy pilnowaniu oraz
- gdy na wniosek osoby zatrudnionej lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne pracowników lub w razie jego braku lekarz sprawujący opiekę nad tą osobą wyrazi na to zgodę.
Zatem albo będzie Pani pracowała 7 godzin dziennie i 35 tygodniowo, albo zrezygnuje Pani z ochrony czasu pracy. Będzie to jednak możliwe dopiero po uzyskaniu orzeczenia/ zaświadczenia lekarza medycyny pracy, pozwalającego na rezygnację z ochrony czasu pracy.
Z poważaniem,
Ewa Szymczuk, doradca socjalny w Centrum Integracja w Warszawie