Wypadek w pracy, umowa zlecenie, odszkodowanie
Witam. W piątek [data do wiad. redakcji] doszło do wypadku w pracy. Jest to drugi raz, tyle że za pierwszym razem pracodawca nie dał odszkodowania. Forma zatrudnienia: umowa zlecenie z zaniżoną płacą na umowie (do ręki więcej pieniędzy). Lekarz stwierdził, że jest duże ryzyko amputacji palca u ręki. Proszę o pomoc w przygotowaniu pism. Jakie odszkodowania się należą? Pozdrawiam serdecznie
Szanowny Panie,
Przede wszystkim istotne jest, czy wypadek, któremu Pan uległ, będzie uznany za „wypadek przy pracy”. Za wypadek przy pracy (nawet na umowie zlecenie) uznaje się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
- podczas wykonywania lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności albo poleceń przełożonych,
- podczas wykonywania lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy nawet bez polecenia,
- w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy, a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Przede wszystkim, zleceniobiorcy należne są wszystkie świadczenia okresowe, tak samo, jak w przypadku osoby zatrudnionej w oparciu o umowę o pracę. Rozumiemy przez to możliwość uzyskania zasiłku chorobowego (w wysokości 100 proc. podstawy wymiaru), świadczenia rehabilitacyjnego, renty. Bardzo ważne jest zgłoszenie wypadku zleceniodawcy. Zleceniodawca (pracodawca) ma obowiązek sporządzenia tzw. karty wypadku. Pracodawca ma obowiązek sporządzenia karty wypadku oraz zgłoszenia do ZUS w terminie 14 dni od wypadku.
Informacje o świadczeniach przysługujących z tytułu wypadku przy pracy znajdzie Pan na stronie ZUS.
Wszelkie informacje dotyczące wymaganych dokumentów powinien Pan uzyskać od pracodawcy.
Natomiast w razie problemów proponujemy kontakt z Państwową Inspekcją Pracy.
Z poważaniem,
Ewa Szymczuk, doradca socjalny w Centrum Integracja w Warszawie