Uczestniczenie rodzica w zajeciach przedszkolnych
Dzień dobry. Jestem mamą 3-latka z orzeczonym autyzmem itd., który chodzi do przedszkola integracyjnego. Syn od okresu niemowlęcego bardzo często przebywał w szpitalach, gdzie prowadzone procedury medyczne odcisnęły na nim duże piętno (wielokrotne kroplówki, sonda do karmienia, karmienie „na siłę” itd). Dotychczasowi terapeuci również nie wykazali się zrozumieniem tematu i delikatnością (stosowali tzw. holding), co tylko pogorszyło nastawienie synka w stosunku do obcych – panicznie się ich boi. W związku z tym chciałabym wiedzieć, czy istnieje podstawa prawna, jaka pozwala opiekunowi dziecka na uczestniczenie (lub tylko przebywanie z nim) w zajęciach przedszkolnych. Z góry dziękuję za odpowiedź.
Szanowna Pani,
Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością, niedostosowane społecznie i zagrożone niedostosowaniem społecznym, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy są objęte kształceniem specjalnym. W przypadku, gdy stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do odpowiednio przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub szkoły istnieje możliwość objęcia dziecka indywidualnym obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci oraz indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży.
O kształceniu specjalnym decydują zespoły działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, które wydają:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy,
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej,
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
- orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim oraz
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
W orzeczeniu o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego określa się:
- zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, a także możliwości uczestniczenia dziecka w życiu przedszkola, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka i inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- w przypadku dziecka, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, zakres, w jakim dziecko może brać udział w zajęciach, w których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego, organizowanych z grupą wychowawczą lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w przedszkolu lub szkole.
Natomiast w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania określa się:
- zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, a także możliwości uczestniczenia ucznia w życiu szkoły, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron ucznia i inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- w przypadku ucznia, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, zakres, w jakim uczeń może brać udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, organizowanych z oddziałem w szkole lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w szkole.
Orzeczenie o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się na czas określony, wskazany w zaświadczeniu o stanie zdrowia dziecka, nie krótszy jednak niż 30 dni.
Zespół, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), wydaje nowe orzeczenie odpowiednio o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo o potrzebie indywidualnego nauczania w razie zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego orzeczenia.
Od orzeczenia wnioskodawca może wnieść odwołanie do kuratora oświaty, za pośrednictwem zespołu, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.
Należy zwrócić uwagę, że jeśli rodzice dzieci i młodzieży, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, złożą wniosek o edukację poza przedszkolem lub szkołą, to nie będzie wymagana opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej (takie jest stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej).
Rodzice uczniów mogą zdecydować ponadto o tzw. nauczaniu domowym i złożyć wniosek w dowolnym momencie roku szkolnego. Sposób nauczania został przeze mnie wyjaśniony powyżej.
Odpowiadając na Pani pytanie – nie ma przepisów zabraniających czy zezwalających rodzicom na udział w zajęciach. Takich zapisów należałoby szukać w statucie szkoły. Proszę porozmawiać z nauczycielami i dyrekcją szkoły, ewentualnie z kuratorium oświaty. Można też zastanowić się nad zmianą orzeczenia/opinii wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub nad nauczaniem dziecka w domu w ramach nauczania indywidualnego.
Z poważaniem,
Piotr Wojtewicz, aplikant adwokacki