Nasz codzienny savoir-vivre
„Jak pomóc osobie na wózku?”, „Jak przywitać się z osobą bez ręki?”, „Jak rozmawiać z osobą z dysfunkcją słuchu?” – te i inne porady znaleźć można w książeczce „Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością”. Czas mija, a wskazówki wciąż są aktualne.
Mimo upływu lat publikacja, która powstała na Euro 2012, nie straciła ani odrobiny atrakcyjności. Przyczyna tego sukcesu jest prosta – dużą dawkę wiedzy na temat tego, jak zachowywać się wobec osób z niepełnosprawnością, zamknięto w atrakcyjnej i przystępnej formie.
Współistnieć i współdziałać
„Oddaję w Wasze ręce publikację, która niesie przesłanie zintegrowania dwóch światów – pisze we wstępie Piotr Pawłowski, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji, które wydało książeczkę. – Do jej stworzenia zaprosiłem kilku przyjaciół z różnymi niepełnosprawnościami, którzy na co dzień mają do czynienia z różnego rodzaju komunikacyjnymi wpadkami czy faux pas. Świat ludzi sprawnych często nie rozumie, ale też nie wie, na jakie pułapki może trafić w świecie ludzi niepełnosprawnych. Podpowiadamy zatem, jak możecie prosto i łatwo nawiązać aktywny kontakt, a nawet zrobić więcej. Współistnieć lub współdziałać w różnego rodzaju życiowych sytuacjach.
Sam jeżdżąc od 30 lat na wózku, wiem doskonale, jak jest. Zawsze dawało się zauważyć, że wózek „przysparza” wiele kłopotów przy nawiązaniu kontaktu. Jakby wózek był barierą nie do przejścia. Bardzo podobnie dzieje się z osobami niewidzącymi, niesłyszącymi czy mającymi inne ograniczenia. Często patrząc na niepełnosprawność, nie widzimy człowieka. Od razu przypomina mi się sytuacja z mojego życia, kiedy to okulistka po przebadaniu moich oczu na supersprzęcie komputerowym, zwróciła się do mojej żony słowami: „Niech pani mu powie, żeby tyle czasu nie pracował przed komputerem”.
Świat się jednak zmienia. Kiedy byłem niedawno w centrum handlowym, podjechał do mnie na rowerku chłopczyk. Przez chwilę oglądał mój wózek i... po chwili spytał: „Dasz pojeździć?”. Zadał to pytanie bez jakichkolwiek zahamowań i uprzedzeń. I takiego postępowania i zachowania życzę wszystkim, którzy się z nami kontaktują. Wolno pytać. Rozmawiać. Komunikować się. Żartować...”
Nie dotykaj psa przewodnika
Nie głaszcz i nie rozpraszaj psa przewodnika – pies pracuje!
Wózek to sfera osobista
Pamiętaj, że wózek, kule czy laska należą do sfery osobistej osoby z niepełnosprawnością. Nie należy dotykać ich bez pozwolenia właściciela.
Zadbaj o dostępność strony internetowej
Zadbaj o dostępność Twojej strony internetowej dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Więcej na naszej stronie poświęconej dostępności w internecie: www.dostepnestrony.pl
Zimą odśnieżaj także podjazdy
Szczególnie zimą pamiętaj o odśnieżaniu podjazdów i przejazdów.
Pomyśl, zanim coś powiesz
Dziecko z wadami wrodzonymi (np. z zespołem Downa) może przyjść na świat w każdej rodzinie.
Zadbaj o komfort rozmówcy
Nie stój nad głową osobie siedzącej na wózku – cofnij się dwa kroki lub usiądź.
Zachowuj się swobodnie
Witając się z osobą, która ma np. amputowaną rękę, śmiało uściśnij jej drugą.
Zanim pomożesz – zapytaj
Jeśli chcesz pomóc osobie na wózku wsiąść lub wysiąść np. z tramwaju, najpierw zapytaj ją, jak to zrobić.
Mów bezpośrednio do osoby zainteresowanej
Zwracaj się bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością, a nie do osoby towarzyszącej.
Niepełnosprawność nie dotyczy uczuć
Niepełnosprawność nie jest żadną barierą w miłości.
Nie zgaduj, nie udawaj, że rozumiesz
Niektóre osoby z niepełnosprawnością mówią niewyraźnie. Jeśli nie rozumiesz, co taka osoba mówi, poproś ją o powtórzenie lub zapisanie słów.
Bądź cierpliwy i wyrozumiały
Bądź cierpliwy i wyrozumiały – osoba z niepełnosprawnością potrzebuje niekiedy więcej czasu, aby coś zrobić.
Osoby z dysfunkcją słuchu też chcą zrozumieć
Do osoby z zaburzeniami słuchu mów w naturalnym tempie, bezpośrednio, nie zakrywaj ust i nie krzycz. Kluczowe informacje zapisz na kartce.
Nie zastawiaj tzw. kopert
Pamiętaj, że miejsca oznaczone kopertą są przeznaczone dla kierowców z niepełnosprawnością. Wymagają oni więcej miejsca przy wsiadaniu do auta i wysiadaniu z niego.
Jak się przywitać z osobą niewidomą
Witając się z osobą niewidomą, dotknij ją lekko w ramię i przedstaw się.
Warto zapytać, czy i jak możesz pomóc
Zapytaj, czy możesz pomóc i w jaki sposób.
Jak poprowadzić osobę niewidomą
Podejdź do osoby niewidomej i zaproponuj pomoc. Podaj swoje ramię i idź pół kroku przed nią.
Pozwól obsłużyć osobę o kulach bez kolejki
Dla osób poruszających się o kulach stanie jest bardzo uciążliwe.
Używaj zwykłych słów
Zawsze używaj słów i zwrotów, które funkcjonują w codziennym kontakcie – nie bój się powiedzieć osobie niewidomej „do zobaczenia”.
Na pytania dzieci odpowiadaj w sposób naturalny
Na pytanie dzieci o niepełnosprawność odpowiadaj w sposób naturalny, np. powiedz, że pan ma chore nogi i nie może chodzić, dlatego porusza się na wózku.
Warto mieć tę książeczkę
Jeśli potrzebujesz papierowej wersji książeczki, prosimy o kontakt: ul. Andersa 13, 00-159 Warszawa, tel.: 22 530 65 70, e-mail: integracja@integracja.org
Opowiedz nam swoją historię!
Wszystkie rysunki przedstawiają sceny, które wydarzyły się naprawdę. A może Ty również pamiętasz sytuację – czyjąś wpadkę, popełnione faux pas – która nadawałaby się do takiej książeczki na temat savoir-vivre’u wobec osób z niepełnosprawnością? Napisz nam o tym w komentarzu pod artykułem!
Dodaj odpowiedź na komentarz
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Komentarz