Wakacje: poznaj swoje prawa!
Właśnie zaczęło się lato, a z nim sezon urlopowy. Co jednak zrobić, by wymarzone wczasy, na które odkładaliśmy pieniądze przez cały rok, nie kosztowały nas więcej niż sobie zaplanowaliśmy? Odpowiedzi na to pytanie udziela Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK).
Prawie jedna trzecia klientów biur podróży nie czyta umowy przed podpisaniem, a zaledwie co piąty konsument w Polsce zna termin na złożenie reklamacji wycieczki - świadomość konsumencka poprawia się – tak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK. Mimo pozytywnych wniosków, jeszcze wiele jest do zrobienia w tym temacie.
Czego się obawiamy?
Według badań UOKiK na zorganizowane przez biuro podróży wakacje wybiera 36 proc. Polaków. Wśród lęków związanych ze zorganizowanymi wyjazdami respondenci wymieniali m.in. strach przed upadłością organizatora wyjazdu (19 proc.), złą obsługę (10 proc.) oraz różnicę warunków w miejscu docelowym ze zdjęciami, zaprezentowanymi przez biuro podróży (10 proc.).
Mimo tych obaw wciąż jeszcze niewiele osób zapoznaje się ze swoimi prawami jako konsumenci. Dla przykładu aż 55 proc. Polaków nie wie, że może dokonać reklamacji wycieczki kupionej w ofercie first lub last minute.
Przeczytaj umowę zanim podpiszesz
W badaniu uczestników badania zapytano też m.in. czy wiedzą, jaki skutek prawny wiąże się z brakiem odpowiedzi organizatora wycieczki na reklamację w terminie 30 dni od jej złożenia? Poprawną odpowiedź, za którą uważa się, że organizator turystyki uznał reklamację za uzasadnioną – wskazało zaledwie 28 proc. respondentów. Dlatego też ważne jest, by równocześnie z nabyciem wycieczki, dokładnie zapoznać się z prawami, które przysługują konsumentom.
Wykupując wycieczkę zorganizowaną, nabywamy najczęściej co najmniej kilka połączonych usług turystycznych (np. transport, hotel, wyżywienie). Jednocześnie za całość odpowiada ten sam przedsiębiorca.
Reklamacja imprezy turystycznej
Umowa o świadczenie usług turystycznych jest podstawą w relacjach klient – biuro podróży. Zgodnie z prawem, umowa powinna określać m.in. miejsce pobytu, termin rozpoczęcia i zakończenia wycieczki, standard hotelu, posiłków oraz rodzaj środka transportu.
Jeżeli biuro podróży nie wywiązuje się z umowy, konsument ma prawo do złożenia reklamacji i żądania obniżenia ceny wycieczki. Podstawami do zgłoszenia zastrzeżeń mogą być m.in. zgubiony bagaż, brak obiecanego widoku na morze, gorszy niż w umowie standard hotelu, a nawet hałas w nocy.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
- PFRON wesprze organizacje pomagające powodzianom
- Już jest! Nowy numer „Integracji” w całości poświęcony komfortkom (PDF podstawowy i PDF dostępny)
- Instytut Wzornictwa Przemysłowego już po raz 31. organizuje Konkurs Dobry Wzór!
- Świadczenie wspierające. Zespoły najczęściej przyznają między 95 a 100 punktów
Co nowego
- Wniosek o świadczenie interwencyjne przez internet, w placówce ZUS lub punkcie mobilnym
- (Nie)widoczność Potrzeb – ale nie możecie, czy nie chcecie zobaczyć?
- „Nie gadaj, tylko się zbadaj!” – PZU zachęca do profilaktyki onkologicznej
- PFRON wesprze organizacje pomagające powodzianom
- Polska myśl technologiczna zmienia świat
Dodaj komentarz