Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Dopasuj auto do możliwości

12.04.2016
Autor: Mateusz Różański
kobieta na wózku razem z mężczyzną kieruje się prosto do dostosowanego samochodu

Podnośnik do przesiadania się z wózka na fotel kierowcy, dźwignia do chowania wózka na dachu pojazdu, kierunkowskaz sterowany głosem – takie cuda techniki można zobaczyć w Warszawie, ale i sprawdzić, czy ze wszystkich możemy korzystać.

Odwiedziliśmy Centrum Usług Motoryzacyjnych dla Osób Niepełnosprawnych Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) z aparatem fotograficznym podczas dnia otwartego, który odbył się 9 kwietnia 2016 r.

- Dzień otwarty jest jednym z wydarzeń związanych z pierwszą rocznicą powołania Centrum Usług Motoryzacyjnych dla Osób Niepełnosprawnych przy Instytucie Transportu Samochodowego – podkreśliła Beata Stasiak, pełnomocnik dyrektora ITS do spraw osób niepełnosprawnych. – Chcemy pokazać nasze samochody zaadaptowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością.

na drzwiach samochodu zaczepiony jest nosidełko do przesiadania się z wózka na fotel

9 aut pokazowych

Zaprezentowana podczas dnia otwartego flota dziewięciu aut różnych marek to efekt zakończonego w zeszłym roku projektu „Kompleksowy system wsparcia mobilności osób niepełnosprawnych ruchowo (AMC-2)”, sfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu INNOTECH. Konsorcjum AMC-2 tworzyły: Instytut Transportu Samochodowego (koordynator), Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego, Instytut Odlewnictwa oraz AMZ BIS Sp. z o.o. Za adaptacje samochodów odpowiedzialne były firmy: Efektor, Emico, TMN-Reha i Cebron.

Choć zaprezentowane podczas dnia otwartego rozwiązania stanowią jedynie część możliwych adaptacji (te muszą być przecież „szyte na miarę” dla każdego kierowcy), to i tak było co oglądać.

nakładka na kierownicę dla osób z niepełnosprawnością rąk

Począwszy od najprostszych udogodnień, takich jak: nakładki na kierownicę, przez dźwignie z hamulcem i gazem dla osób z niesprawnymi nogami, windy i podnośniki, które służą zarówno kierowcom, jak i pasażerom na wózkach, po takie wynalazki, jak choćby kierunkowskaz sterowany głosem.

Kierowcy z niepełnosprawnością mogli na przykład sprawdzić, jakie dostosowanie jest dla nich najlepsze i najbardziej ułatwia im prowadzenie auta lub podróżowanie nim, a także zdobyć wiedzę na temat zastosowania go w swoim samochodzie.

urządzenie do sterowania głosem

Ocenić dysfunkcje i predyspozycje

- Centrum Usług Motoryzacyjnych dla Osób Niepełnosprawnych służy kompleksowemu zapewnieniu osobom z niepełnosprawnością mobilności – po to powstał Ogólnopolski Punkt Informacyjny, by każdy mógł się dowiedzieć, jak pokonywać poszczególne bariery na drodze do uzyskania prawa jazdy i bycia kierowcą – mówił dr hab. inż. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego. – Mamy pracownie psychologiczną, symulatory pozwalające ocenić dysfunkcje i predyspozycje, a także flotę pojazdów, dostosowanych do różnych rodzajów dysfunkcji, ale też do różnych potrzeb osób z niepełnosprawnością – zarówno kierowców, jak i pasażerów.

winda samochodowa dla osób na wózkach wyposażona w  specjalne kółka

Jednym z uczestników dnia otwartego był Piotr Kosmowski, który prowadzi szkołę nauki jazdy dla osób z niepełnosprawnością.

- Każdy kierowca z niepełnosprawnością musi mieć samochód przystosowany do swojej dysfunkcji. Urządzeń, które mogą to ułatwić, jest bardzo wiele. Mamy tu kilka przykładów rozwiązań, które służą zarówno kierowcom, jak i pasażerom z niepełnosprawnością – mówił o zaprezentowanych podczas dnia otwartego pojazdach.

para uczestników Dnia Otwartego przyglądają się urządzeniu do chowania wózka

Z myślą o bezpieczeństwie

By zwiększać bezpieczeństwo kierowców z niepełnosprawnością i szerzyć wiedzę na temat najbardziej optymalnych rozwiązań, Instytut Transportu Samochodowego zajmuje się też edukowaniem diagnostów ze stacji kontroli pojazdów.

- Jak na razie zostało przeszkolonych ok. 200 diagnostów – mówiła Beata Stasiak. – Pokazaliśmy im, jak wyglądają konkretne adaptacje, jakie są certyfikowane firmy na rynku polskim, a także zwróciliśmy uwagę, na co patrzeć przy diagnozowaniu aut, które były dostosowane przez amatorów, np. samych kierowców z niepełnosprawnością.

uczestnik Dnia Otwartego testuje kierownicę z nakładką

Z działaniami ITS na rzecz mobilności osób z niepełnosprawnością będzie można zapoznać się jeszcze podczas pikniku, który odbędzie się 18 czerwca 2016 r. Wezmą w nim udział dealerzy różnych marek, specjaliści od adaptacji aut, a także przedstawiciele firm i instytucji zajmujących się motoryzacją.


Więcej informacji o Centrum Usług Motoryzacyjnych dla Osób Niepełnosprawnych Instytutu Transportu Samochodowego.

Galerię z Dni Otwartych zobaczysz na naszym portalu.

symulator do tekstów psychologicznych dla kierowców

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • CUM ITS
    Beata Stasiak Pełnomocnik Dyrektora ITS ds. Osób Niepełnosprawnych
    24.04.2016, 14:11
    Szanowni Państwo Zapraszamy do nas na Integracyjny Piknik Naukowy "RAZEM DLA MOTOMOBILNOŚCI", który odbędzie się 18 czerwca w Warszawie na terenie Instytutu Transportu Samochodowego, będzie wtedy można obejrzeć pojazdy z adaptacjami, porozmawiać z ekspertami i dowiedzieć się jaki jest koszt urządzeń, i jak pozyskać dofinansowanie. Rozwiać również wszelkie możliwe wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa urządzeń z certyfikowanymi adaptacjami.
    odpowiedz na komentarz
  • ZPChr
    orzeszek
    17.04.2016, 22:14
    PEFRO miesięcznie miliony złotych przekazuje do tzw. Zakładów Pracy Chronionej ( zakłady sprzątające, firmy ochroniarskie, stolarnie itp ) tylko z nazwy. Na dofinansowania do tych sprzętów nie starczy. A przecież wystarczy dopłacić do automatycznej skrzyni aby człowiek bez nogi pojechał do pracy
    odpowiedz na komentarz
  • Mam 2 zasadnicze pytania!
    C5
    17.04.2016, 17:50
    Co się stanie kiedy odpali poduszka powietrzna w kierownicy i w co wbije i KOMU te urządzenia zamontowane na niej? I drugie. Jak obeszliście przepisy z których wynika ,że nie może być żadnych urządzeń i zmian w budowie ww kierownicy i całego samochodu? Pierwsza lepsza kontrola Policji i dowód rej. zostanie zatrzymany do czasu usunięcia ciała obcego z kierownicy. Mnie zatrzymano tylko za gałkę na kierownicy, którą musiałem zdjąć w warsztacie i zrobić badanie techniczne po czym odzyskałem dowód z Urzędu Miasta.
    odpowiedz na komentarz
  • wszystko piekne,lecz za ile i dla kogo ponizej 1000zl
    bk
    15.04.2016, 18:49
    madre,gragne skorzystac?
    odpowiedz na komentarz
  • Optymistyczna nowość na krajowym rynku samochodowych osprzętów inwalidzkich
    Kazimierz
    15.04.2016, 16:03
    Oby ta nowość była kontynuowana z efektami dostępności tych osprzętów od krajowych producentów po realnych cenach. Byłoby fantastycznie gdyby wzorować się na Czeskich systemie pomocy finansowej dla ON wykonawca usługi rozlicza się urzędem refundującym jej koszty. Usługobiorca jedynie sprawdza dopasowanie osprzętów do swojej niepełnosprawności.
    odpowiedz na komentarz
  • "Dopasuj auto....."
    Nirjam
    15.04.2016, 11:24
    Czytajac tytuł tego artukułu pierwsze pytanie za co? 1984r. otrzymałam prawo jazdy w '86 pierwsze moje auto "Fiat" 126p w 100% za pozyczki (50% zakładowej i 50% bankowej oprocentowanej chyba 1% rocznie). Spłaciłam 50% zakładowej i 50% umorzył zakład. Pozyczka z banku tez została dopłacona chyba 50%. Tak wiec moj wkład był mały a cieszyłam sie nim przez 5 lat i sprzedałam go a kupiłam "Trabanta" tu dopłacajac niewiele z własnej kieszeni bo juz funduszy do Państwa nie było. Sprzedajac "trampka" niewiele otrzymałam gotowki ale jeszcze w banku uzyskałam pozyczke chyba do 16 tys. i udalo mi sie kupic w komisie "Fiata Seicento kat. 900 poj., ktorym jezdze do dzisiaj. Własnie tez dzisiaj odbiore z warsztatu autko, ktorego czesciowe łatanie gorzej zniszczonego progu wyniesie ok.400 zł (wymiana całego progu to ok. 800 zł) a moja po podwyzce renta, to 870 zł. Tu juz pomoc Państwa skonczyła sie i moje mozliwosci tez, bo o pracy moge tylko myslec. Mozliwosci fizyczne tez koncza sie, ledwo starcza na przetrwanie, bo o normalnym zyciu trudno tu mowic. Mimo niepełnosprawnosci przepracowałam 30 lat, wykształciłam sama dziecko (ukonczyła studia i zdobyła dyplom). Było dosc trudno (ze wzgledu na zdrowie) ale było mozliwe. Teraz skonczyło sie pozostaje siedziec w domu. Pomyslec, ze chciałam lezec na wyspie pod palmami jak było to reklamowane przez TV. Tu nie chodzi o to, ze bede bezczynna, bo nie lezy to w mojej naturze ale zarobic, nabyc kolejny samochod ( bo to "moje nogi") to juz raczej nie bedzie mozliwe. Teraz za to jest mozliwosc studiowanie, czego przedtem nie mogłam zrobic. Jednak uwazam, iz najwazniejsza jest praca aby mozna było zyc jak inni ludze a w Naszym Państwie ooooooooooo jest to bardzo trudne, chociaz nigdy nie traciłam i nie trace nadzei na lepsze jutro i ze wreszcie na tronie Państwa zasiada ludzie uczciwi, dla ktorych narod i jego codziennosc jest najwazniejsza. Tak i nadal jednak widze siebie w swoim samochodzie.
    odpowiedz na komentarz
  • "Dopasuj auto do możliwości" ... finansowych
    jedrula
    13.04.2016, 19:56
    Ciekawe dla kogo te cuda? Wszystko wygląda pięknie, dopóki się o tym pisze i pokazuje na fotografiach. Jest już zdecydowanie gorzej, kiedy podejmuje się próbę zakupu. Okazuje się, że trzeba dysponować wielokrotnością średniej krajowej, aby można było z takich rozwiązań skorzystać. Może autor przedstawi propozycje rozwiązań cenowych dla podanych przykładowo ułatwień?
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas