Renta socjalna – jakie papiery potrzebne?
Jakie są potrzebne papiery do renty socjalnej?
Szanowny Panie,
Postępowanie w sprawie przyznania renty socjalnej wszczyna się na wniosek osoby ubiegającej się o nią. Wniosek o rentę socjalną zgłasza się w oddziale ZUS, tam też może Pan uzyskać szczegółowe informacje dotyczące ubiegania się o ww. świadczenie.
Do wniosku (formularz do pobrania albo ze strony ZUS) należy dołączyć następujące dokumenty:
- zaświadczenie o stanie zdrowia wystawione przez lekarza prowadzącego leczenie,
- wywiad zawodowy dotyczący charakteru i rodzaju pracy (dla osoby pracującej),
- dokumentacja medyczna oraz inne dokumenty mające znaczenie dla wydania orzeczenia o całkowitej niezdolności do pracy,
- zaświadczenie o okresie uczęszczania do szkoły lub szkoły wyższej,
- zaświadczenie jednostki prowadzącej studia doktoranckie o okresie odbywania tych studiów lub zaświadczenie o okresie odbywania aspirantury naukowej.
Organ rentowy – po stwierdzeniu, że osoba ubiegająca się o rentę socjalną udowodniła okoliczności niezbędne do ustalenia prawa do tego świadczenia – kieruje tę osobę na badanie przez lekarza orzecznika ZUS, w celu wydania orzeczenia o niezdolności do pracy.
Od orzeczenia lekarza orzecznika ZUS osobie zainteresowanej przysługuje sprzeciw do komisji lekarskiej ZUS. Orzeczenie lekarza orzecznika ZUS albo orzeczenie komisji lekarskiej ZUS stanowi podstawę do wydania decyzji w sprawie renty socjalnej.
ZUS ma obowiązek wydać decyzję w sprawie renty socjalnej w ciągu 30 dni od daty wyjaśnienia ostatniej okoliczności w sprawie.
Z poważaniem,
Ewa Szymczuk, doradca socjalny w Centrum Integracja w Warszawie