Konkurs! Wygraj pakiety edukacyjne PWN dla dorosłych uczniów
Każdy człowiek, bez względu na iloraz inteligencji czy poziom samodzielności, kiedyś staje się dorosły. Ze względu na możliwość wydłużania o rok każdego etapu edukacji dla uczniów z niepełnosprawnością mamy – już na poziomie gimnazjum – do czynienia z osobami dorosłymi. A w szkole ponadgimnazjalnej, przysposabiającej do pracy, podopieczni mają często po 22-24 lata. Weź udział w konkursie i wygraj pakiety edukacyjne PWN dla dorosłych uczniów!
Celem edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym jest przygotowanie do samodzielnego, niezależnego życia na miarę ich możliwości psychofizycznych. Każdy człowiek dąży do niezależności. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną nie są pozbawione tych pragnień. Niestety, ich samodzielność życiowa jest ograniczana, a często nawet tłumiona. W przeważającej większości osoby te są także zależne od opiekunów: nie potrafią zadbać o swoje podstawowe potrzeby ani dokonywać wyborów, nie wiedzą, jak zachować się w miejscach publicznych, nie potrafią samodzielnie poruszać się po najbliższej okolicy, nie mają kolegów poza szkołą. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną nie potrafią dokonać przeniesienia swoich umiejętności na inne sytuacje życiowe. Wiele sytuacji wywołuje u nich lęk. Często mają bierną postawę i czekają, aż ktoś za nich zaplanuje ich życie.
Lęki przed autonomią osób z niepełnosprawnością intelektualną zauważa dr Maria Piszczek.
„Źle się dzieje, gdy skodyfikowane lęki społeczeństwa przed osobami mniej sprawnymi intelektualnie powodują ich zapobiegawcze wykluczenie w wielu obszarach aktywności: lęk przed seksualnością (bo kto weźmie odpowiedzialność za wychowanie ich dzieci, tym bardziej, że mogą być one również upośledzone umysłowo), lęk przed powierzeniem im odpowiedzialnych zadań (bo są nieodpowiedzialne, ich praca jest nieefektywna, a podczas jej wykonywania zdarzają się różne wypadki); lęk przed samodzielnością (bo nie potrafią zadbać o swoje zdrowie, są niezaradne ekonomicznie)” – pisze dr Piszczek w książce „Aktywizacja zawodowa uczniów z upośledzeniem umysłowym”. – Przełamanie tych lęków wymaga nie tylko zmiany sposobu myślenia o dorosłych osobach niepełnosprawnych, ale także poniesienia przez społeczeństwo wydatków umożliwiających stworzenie takich warunków, w których mógłby być skutecznie realizowany program normalizacji ich życia. To wydatki konieczne i mniejsze niż koszt pobytu tych osób w domach pomocy społecznej”.
Samodzielnie
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym są w stanie opanować wiele umiejętności i czynności, które być może w przyszłości pozwolą na podjęcie wspomaganej pracy na chronionym lub otwartym rynku pracy lub dzięki temu będą sobie lepiej radzić w warsztatach terapii zajęciowej, w Środowiskowych Domach Samopomocy, Domach Pomocy Społecznej czy w świetlicach środowiskowych.
Niestety, bardzo często osobom z niepełnosprawnością intelektualną brak kompetencji społecznych, które są najważniejsze w ich dorosłym życiu. To one decydują, jak będzie funkcjonować osoba z niepełnosprawnością, czy będzie w miarę samodzielna i zaradna, czy uzależniona od pomocy innych.
Większość rodziców nie ma sprecyzowanej wizji przyszłości swoich dzieci. Wielu nauczycieli uczących osoby z niepełnosprawnością intelektualną również nie myśli o swoich uczniach w perspektywie ich dorosłości.
Nauka umiejętności społecznych – we współpracy z rodziną dziecka – powinna być obowiązkiem każdego nauczyciela pracującego z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną. Kompetencje społeczne należy rozwijać od najmłodszych lat, a także utrwalać przez całe życie, podczas pobytu w różnych placówkach i w domu rodzinnym.
Ze wsparciem
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną zawsze będą potrzebowały wsparcia opiekunów, ukierunkowania, pomocy przy bardziej skomplikowanych sprawach. Sednem sprawy jest jednak uznanie tych ludzi za dorosłych i odejście od traktowania ich jak „wieczne dzieci”. Powinni być tak samodzielni, jak to tylko możliwe, otrzymywać wsparcie, ale nie być we wszystkim wyręczani. Nie wolno infantylizować edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Smutne jest, gdy widzi się dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną przebrane na przedstawieniach szkolnych za żabki czy krasnoludki, które nie dbają o higienę, nie potrafią przygotować prostego posiłku ani estetycznie jeść. A na lekcjach latami wypełniają kontury obrazków, rysują szlaczki, uczą się rzeczy nieprzydatnych w życiu.
Rodzice, i czasami również nauczyciele, kładą nacisk głównie na rozwój poznawczy, naukę mówienia, a nie rozmawiania, zadawania pytań, rozpoznawania i nazywania sytuacji. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną najlepiej uczy się poprzez obserwację, przeżywanie i praktyczne działanie w konkretnych sytuacjach życiowych: podczas wycieczek dydaktycznych, prac w ogrodzie, zajęć w kuchni dydaktycznej, wyjść do sklepu, teatru, kawiarni, zakładów pracy itd. Znakomite efekty dają także scenki sytuacyjne z życia codziennego, drama, zajęcia ruchowo-naśladowcze w czasie lekcji, wprowadzające ważne dla osób dorosłych treści poznawcze. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną musi poznawać świat polisensorycznie.
Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną powinny być oswajane z różnymi sytuacjami życiowymi przede wszystkim poprzez aktywny udział, ale można również zapoznawać je z tymi sytuacjami i trenować dzięki dostępnym materiałom edukacyjnym zarówno w szkole, jak i w domu. Opracowano materiały dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które zawierają praktyczne ćwiczenia. Dzięki zawartym w nich kartom pracy można uczyć, jak np. rozpoznać sytuację, kiedy trzeba prosić o pomoc, w jaki sposób zrobić zakupy, jak zachować się w miejscach publicznych, radzić sobie z lękiem itp. (Więcej: materiały edukacyjne PWN z serii „Pewny Start”). Jeśli uczeń pracuje z tekstem, musi on być napisany w tzw. języku łatwym do czytania (duża czcionka, proste, krótkie zdania) i zawierać zdjęcia lub ilustracje, które ułatwią zrozumienie treści.
Uwaga! Do wygrania Pakiety edukacyjne!
Dla 2 osób, które najciekawiej skomentują tematykę podjętą w artykule lub podzielą się dobrymi praktykami w omawianym zakresie, mamy pakiety edukacyjne: PEWNY START, Wydawnictwa Szkolnego PWN. Wypowiedzi prosimy kierować na adres: redakcja@integracja.org, do 15 października br.
Komentarze
-
dajmy szansę
27.09.2016, 20:08Wyręczając dzieci nie dajemy im szansy. Uważam, że takie hasło powinno przyświecać nauczycielom, opiekunom ale przede wszystkim RODZICOM. Miłość do dzieci zwłaszcza niepełnosprawnych to nie tylko opieka i życie z rodzicami dziś, ale przygotowanie do życia gdy rodziców już obok nich nie będzie.odpowiedz na komentarz -
ZA
24.09.2016, 08:48Mój syn ma Zespół Aspergera, jest bardzo inteligentny, ale "niegrzeczny". Pomimo treningu nadal nie przyswoił podstawowych wymogów życia w społeczeństwie - nie chce czekać w kolejce, kłaniać się sąsiadom, ustępować miejsca w tramwaju, nie umie poprosić o pomoc... Mogłabym mnożyć przykłady, ale chciałam jedynie zasygnalizować, że nie tylko osoby z upośledzeniem intelektualnym mogą mieć problemy w dorosłym życiu.odpowiedz na komentarz
Dodaj komentarz